Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Xubuntu 12.10 - commando´s in terminal werken niet  (gelezen 418 keer)

Offline roeland

  • Lid
Ik probeer fotosoftware van Pixum te installeren via de terminal.  Dat heb ik al meerdere keren gedaan.
Als ik na een schone installatie van Xubuntu 12.10 (en alle updates van de server en Pjotr) probeer commando´s te geven in de terminal wordt vrijwel niets herkend.
cd /downloads geeft de volgende foutboodschap: bash: cd: /dwonloads: Bestand of map bestaat niet
Ook sudo /install.pl werkt niet.  Foutboodschap: sudo: /install.pl: command not found

Wat kan er aan de hand zijn?  op het forum vind ik alleen oudere reacties.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/02, 17:15:15 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Xubuntu 12.10 - commando´s in terminal werken niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/02, 14:45:34 »
cd Downloads <-- met een hoofdletter 'D'

en

sudo ./install.pl <-- met een '.' ervoor dus

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu 12.10 - commando´s in terminal werken niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/02, 14:47:12 »
Je terminalopdrachten zijn onjuist. Het is:
cd Downloadsof:
cd ~/Downloads

Re: Xubuntu 12.10 - commando´s in terminal werken niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/02, 14:51:49 »
/ is de root, de "C-schijf" van een Unix-systeem. Tenzij het bestand "install.pl" in / staat, zal het systeem het bestand niet kunnen vinden.

Offline roeland

  • Lid
Re: Xubuntu 12.10 - commando´s in terminal werken niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/02, 17:14:40 »
Bedankt, ik lette even niet op en bij de Pixum handleiding was de tekst zo grijs dat ik de punt over het hoofd zag.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.