Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?  (gelezen 1545 keer)

Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Gepost op: 2011/12/05, 20:32:12 »
Hallo,


ik heb daarstraks een onderwerp geopend met een paar vragen over hulp met Ubuntu 11.10. Alleen is er in dat topic niemand die mij kan helpen met mijn vragen over Evolution. Ik heb altijd op mijn computer Evolution gehad en ik zette geregeld een kopie van heel mijn home op mijn externe harde schijf. Daarmee kon ik altijd netjes de mails terug zetten nadat ik een nieuwe versie van Ubuntu had geïnstalleerd. Nu zit ik echter te knoeien met mijn instellingen voor de mails van telenet, die je anders via de telenet webmail leest, in Evolution te krijgen. Vroeger ging dat zonder problemen, nu snap ik niet wat ik verkeerd aanduid. Weet iemand hier iets meer van?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,
Els

Offline Dave

  • Lid
Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/05, 20:47:02 »
Typish dat het voorheen wel goed ging of betrof het een upgrade?
Instellingen was steeds al een apart verhaal bij Evolution of je moest een aparte backup maken.
In de laatste versie is zelfs de hele email inhoud niet meer leesbaar.
Ik vind het maar brak in verhouding tot Thunderbird.


Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/05, 20:50:56 »
Ik ken Telenet niet maar kan het zijn dat ze van POP naar IMAP zijn overgeschakeld?

Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/05, 21:19:49 »
Ik gebruik nog altijd de pop3/smtp instellingen voor mijn telenet e-mail.
Of het nu thunderbird of evolution:
pop(3) - in.telenet.be - poort 110 - gebruiker + paswoord, geen versleuteling
smtp - uit.telenet.be - poort 25 - geen gebruiker
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/06, 20:09:05 »
Ik gebruik nog altijd de pop3/smtp instellingen voor mijn telenet e-mail.
Of het nu thunderbird of evolution:
pop(3) - in.telenet.be - poort 110 - gebruiker + paswoord, geen versleuteling
smtp - uit.telenet.be - poort 25 - geen gebruiker

Ik gebruik dezelfde instellingen, alleen wil het niet lukken. ik krijg deze foutmelding als ik een mail wil verzenden:
Er is een fout opgetreden bij het verzenden. Hoe wilt u verdergaan?
The reported error was "Fout bij opzetten van beveiligde verbinding met SMTP-server ‘uit.telenet.be’: STARTTLS niet ondersteund".

Wat ik ook vreemd vind, er is een vakje om aan te duiden dat er een wachtwoord nodig is maar er wordt nergens naar mijn wachtwoord gevraagd.

Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/06, 20:11:52 »
Ik gebruik nog altijd de pop3/smtp instellingen voor mijn telenet e-mail.
Of het nu thunderbird of evolution:
pop(3) - in.telenet.be - poort 110 - gebruiker + paswoord, geen versleuteling
smtp - uit.telenet.be - poort 25 - geen gebruiker

Ik gebruik dezelfde instellingen, alleen wil het niet lukken. ik krijg deze foutmelding als ik een mail wil verzenden:
Er is een fout opgetreden bij het verzenden. Hoe wilt u verdergaan?
The reported error was "Fout bij opzetten van beveiligde verbinding met SMTP-server ‘uit.telenet.be’: STARTTLS niet ondersteund".

Wat ik ook vreemd vind, er is een vakje om aan te duiden dat er een wachtwoord nodig is maar er wordt nergens naar mijn wachtwoord gevraagd.

Els,

Ook bij uitgaande geen versleuteling of dergelijke aan zetten.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Nollie

  • Lid
Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/06, 21:29:07 »
Het lijkt me aardig goed allemaal. Bij mij is het net zo (hetnet.nl). Maar dat In en Uit. ; hoort dat bij Telenet.be ?

Dave: de laatste import ging inderdaad anders. Bij mij werd oude mail in een aparte map gezet. Kopieren en map weggooien en alles was weer als altijd.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/07, 06:45:56 »
Blijkbaar heb ik het nu wel kunnen doen, er is toch mail binnengekomen. Ik had het opgezocht, de versie die ik op  mijn computer had, was Evolution 2.32.2 Ik heb op internet opgezocht en die gedownload. Ik had daarnet een foutmelding maar heb het zelf kunnen oplossen. Nu kan ik mails sturen en ontvangen.

De versie van Evolution die nu op de laptop staat, is Evolution 3.2.1. Hij werkt dus. Alleen weet ik niet hoe ik mijn mails en e-mailadressen moet terug zetten die op versie 2.32.2 stonden. Kan ik die overzetten? Of lukt dat nu niet omdat het nu een nieuwere versie is?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/07, 07:10:38 door Els Stevens »

Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/07, 08:20:15 »
Dus als ik het goed begrijp heb je nu 2 evolutions op je systeem ?

In ieder geval kan je eens opsporen of je in je persoonlijke map een .evolution - map hebt staan (en dan 2 vermoed ik)

Verborgen mappen kan je weergeven mits Ctrl + H en dan die map opsporen.

Mocht je slechts 1 map hebben dan is het kalf verdronken (niets meer aan te doen) mocht je echter 2 zo'n mappen hebben dan kan je proberen de map van oude Evolution te switchen met de map van de nieuwe Evolution. Maar of het haalbaar is ??? dat zal je aan de lijve moeten ondervinden.

Het is beter om zulke progjes te gebruiken via het Softwarecentrum dan in het wilde weg te downloaden en te installeren, maar dat is ter zijde even vermeld.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/07, 08:48:56 »
Dus als ik het goed begrijp heb je nu 2 evolutions op je systeem ?

In ieder geval kan je eens opsporen of je in je persoonlijke map een .evolution - map hebt staan (en dan 2 vermoed ik)

Verborgen mappen kan je weergeven mits Ctrl + H en dan die map opsporen.

Mocht je slechts 1 map hebben dan is het kalf verdronken (niets meer aan te doen) mocht je echter 2 zo'n mappen hebben dan kan je proberen de map van oude Evolution te switchen met de map van de nieuwe Evolution. Maar of het haalbaar is ??? dat zal je aan de lijve moeten ondervinden.

Het is beter om zulke progjes te gebruiken via het Softwarecentrum dan in het wilde weg te downloaden en te installeren, maar dat is ter zijde even vermeld.

Succes !

Ik heb juist een oudere versie van Ubuntu op de laptop gezet, namelijk de 10.10. Ik kon niet goed overweg met de 11.10, alleen maar redelijk wat ergernissen voor mij. Op deze versie staat Evolution 2.30.2, op de computer stond 2.32.2

Ik heb op mijn externe harde schijf kopies gemaakt van mijn computer, van mijn /home, zodat ik al mijn foto 's, bestanden enzo nog heb. Daar staat ook de map .evolution op en die heb ik gekopieerd naar mijn /home van de laptop. Als ik probeer dat te herstellen van het back-up archief zegt hij:

Ongeldig Evolution-backuparchief
Kies een geldig Evolution-backuparchief voor herstellen.

Wat kan ik nu best doen? Moet ik dan in deze versie van Ubuntu terug de Evolution 2.32.2 downloaden en zou  het dan wel lukken, omdat het dan dezelfde versie is als van op de computer? Ik weet echter niet goed hoe ik dat moet doen.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/07, 12:56:32 »
Wat destijds bij mij hielp was het volgende:
(Zorg ervoor dat je de map op je externe schijf, met al je data, alleen maar kopieert, nooit knipt en plakt)
Maak op je interne HD een backup van de geïnstalleerde Evolution die nu op je interne HD staat.
Geef die een naam zodat je hem goed herkent.
Zoek op of noteer waar die backup wordt neergezet.
Sluit Evolution.
Zet in dezelfde map je terug te plaatsen backup (dus degene die je van je Extern HD hebt gekopieerd)
Open Evolution opnieuw
Via "Bestand >> backup terugplaatsen.." de gewenste backup zoeken en terugplaatsen.
Kort en goed je plaats dus terug van de interne ipv de externe HD en wel van de plaats die Evolution verwacht.
Hoop dat het bij jou ook zo gaat.

Het is mij wél gebleken dat Evolution met z'n backup-behandeling toch versie-gevoelig is. Je zou in uiterste nood ook een juiste Evo-versie terug kunnen zoeken.

Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline johande

  • Lid
Re: Wie kan helpen om Evolution in te stellen?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/07, 14:18:57 »
Ik heb op mijn externe harde schijf kopies gemaakt van mijn computer, van mijn /home, zodat ik al mijn foto 's, bestanden enzo nog heb. Daar staat ook de map .evolution op en die heb ik gekopieerd naar mijn /home van de laptop. Als ik probeer dat te herstellen van het back-up archief zegt hij:

Ongeldig Evolution-backuparchief
Kies een geldig Evolution-backuparchief voor herstellen.

Wat kan ik nu best doen? Moet ik dan in deze versie van Ubuntu terug de Evolution 2.32.2 downloaden en zou  het dan wel lukken, omdat het dan dezelfde versie is als van op de computer? Ik weet echter niet goed hoe ik dat moet doen.
In een ander topic door u geopend schreef ik hetvolgende:
let wel op, je kan een backup vanuit 11.10 niet meer gebruiken in 10.04

Ik denk dat er dit aan de hand is...