Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen grafische kaart  (gelezen 1793 keer)

Offline gerrit6

  • Lid
problemen grafische kaart
« Gepost op: 2010/02/15, 17:18:58 »
Ik heb een nvidia geforce G102M grafische kaart in mijn laptop zitten en alles leek goed te werken tot ik een extern beeldscherm wou aansluiten. Toen ik bij systeem -> voorkeuren -> scherm ging kreeg ik het volgende te zien:

Het lijkt erop dat uw grafische stuurprogramma de voor dit hulpmiddel vereiste extensies niet ondersteunt. Wilt u het hulpmiddel van de verkoper van uw grafische stuurprogramma gebruiken?

Ik kan hier kiezen tussen ja en nee.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik dit niet meer krijg en dat alles gewoon werkt? Want of ik nu ja of nee neem ik krijg het extern beeldscherm niet in werking.

Alvast bedankt!

Gerrit

Offline jan11000

  • Lid
Re: problemen grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/15, 18:05:28 »
Je moet gewoon ja antwoorden.(is normaal heb ik ook).
En dan je 2e scherm instellen.

Offline gerrit6

  • Lid
Re: problemen grafische kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/15, 19:54:42 »
Je moet gewoon ja antwoorden.(is normaal heb ik ook).
En dan je 2e scherm instellen.

Dan krijg ik nog altijd problemen. Zo krijg ik op het externe beeldscherm mijn bureaublad te zien en al de iconen ed. alleen de cursor zie ik niet. Op mijn normale beeldscherm krijg ik dan alleen mijn achtergrond van het bureaublad te zien en mijn cursor. Maar aangezien er geen pictogrammen of menu's op staan kan ik niets aanklikken en moet ik heropstarten.

Hoe kan ik trouwens zien of mijn grafische kaart goed geïnstalleerd is? En dat alles goed werkt?

Re: problemen grafische kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/15, 20:29:33 »
Je moet twee schermen instellen met het "nVidia X Server settings" programma

Offline gerrit6

  • Lid
Re: problemen grafische kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/15, 22:07:29 »
Je moet twee schermen instellen met het "nVidia X Server settings" programma

Hier was ik nog niet opgekomen! Dank u voor de hulp!

Re: problemen grafische kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/15, 22:08:24 »
Graag Gedaan

Re: problemen grafische kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/16, 11:41:33 »
Je moet twee schermen instellen met het "nVidia X Server settings" programma

Hier was ik nog niet opgekomen! Dank u voor de hulp!
Dat programma opent nota bene als je voor "Ja" kiest in de waarschuwing van Systeem -> Voorkeuren -> Scherm ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: problemen grafische kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/16, 13:42:26 »
Dan krijg ik nog altijd problemen. Zo krijg ik op het externe beeldscherm mijn bureaublad te zien en al de iconen ed. alleen de cursor zie ik niet. Op mijn normale beeldscherm krijg ik dan alleen mijn achtergrond van het bureaublad te zien en mijn cursor. Maar aangezien er geen pictogrammen of menu's op staan kan ik niets aanklikken en moet ik heropstarten.

Hoe kan ik trouwens zien of mijn grafische kaart goed geïnstalleerd is? En dat alles goed werkt?



Dit is volgens mij ook goed, je 2e scherm kan rechts of links zijn van je normale scherm, dus met de muis naar recht en links proberen.
Dat een scherm alleen achtergrond is is ook normaal.

Zoek een handleiding hoe je 2 schermen insteld, met nvidia.
http://www.dwasifar.com/?p=862
Zo gezocht op google: ubuntu 9.10+nvidia+dual screen
« Laatst bewerkt op: 2010/02/16, 13:46:13 door jan11000 »

Re: problemen grafische kaart
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/16, 23:38:03 »
Vind je toevallig een optie genaamd 'TWINVIEW' in het nvidia configuratie scherm? Zo ja schakel dat dan in, zeker onder een 3D geaccelereerde desktop is dit een noodzaak. Wel opnieuw opstarten, of afmelden. Ga naar een terminal met CTRL-ALT-F2, log daar in, typ daar 'sudo ps -A|grep X', je krijgt dan een $getal typ dan 'sudo kill $getal'

Typ dan 'startx', het zou nu moeten werken.

WAARSCHUWING, log onder je gewone account nooit in met 'startx' als je root bent, 'sudo startx´  zou bijvoorbeeld X starten met root rechten, en dan worden bestanden geroot. Als je dan weer normale gebruiker bent gebeuren er vreemde dingen.

« Laatst bewerkt op: 2010/02/16, 23:39:53 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam