Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar  (gelezen 4874 keer)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #25 Gepost op: 2007/09/22, 20:29:58 »
Wat is er gebeurd is dat er nergens meer de kernel staat, ik denk dat Fedora alle andere partities heeft gezien als windows of iets dergelijk en ze daarom op deze manier heeft neergezet. Dat is niet zo netjes van Fedora. :(

Je zult handmatig alles terug kunnen zetten of kunnen kijken of je met de live cd van Ubuntu grub kunt terugzetten. Ik vraag me alleen wel af of het dan ook het menu overschrijft. Weet iemand dit?

schoappied

  • Gast
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #26 Gepost op: 2007/09/22, 20:34:51 »
Citaat van: raggar
Wat is er gebeurd is dat er nergens meer de kernel staat, ik denk dat Fedora alle andere partities heeft gezien als windows of iets dergelijk en ze daarom op deze manier heeft neergezet. Dat is niet zo netjes van Fedora. :(

Je zult handmatig alles terug kunnen zetten of kunnen kijken of je met de live cd van Ubuntu grub kunt terugzetten. Ik vraag me alleen wel af of het dan ook het menu overschrijft. Weet iemand dit?
dan voor je reactie!

kun je mbv de live-cd root worden?! :/

edit: Ik heb overigens bij de installatie van Fedora aangegeven om de bootloader (?) op te staan op de eerste partitie (MBR) , de windows partitie.... Vervolgens heb ik de andere distro's toegevoegd in de grub... dit was een optie bij het installatie proces... Ik heb de naam van de distro ingetypt en aangegeven op welke deel van de harde schijf de desbetreffende distro staat....
Heeft iemand hier ervaring mee, fedora-like installaties en meerdere distro's? Doe ik hier iets fout?

schoappied

  • Gast
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #27 Gepost op: 2007/09/22, 22:01:33 »

schoappied

  • Gast
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #28 Gepost op: 2007/09/22, 22:55:39 »
Citaat van: schoappied
opgelost dmv http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-24113.html
bijdrage Wernst ....
Er blijft een raar probleem over. Als ik Debian als laatste in de Grub zet, dan start Fedora als Debian op (eerste stukje geeft nog enige links naar Fedora, maar Debian wordt geboot) en als ik Fedora als laatste in de Grub zet kan ik Debian niet in de Grub vinden :/

Iemand suggesties?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #29 Gepost op: 2007/09/22, 23:07:34 »
In je /boot/grub/menu.lst staat welk os je waar boot. Wanneer de naam verkeerd staat wordt het verkeerde os geboot. Ze beginnen allemaal met iets als hd en dan het nummer van de harddisk (als je er meerdere hebt) en dan het nummer van de partitie. Dit zegt wat er wordt geboot...
Kijk eens of dat zo goed staat.

Wanneer je een menu wilt verplaatsen dan moet je alles daaronder verplaatsen dat meedoet bij het booten van dat enkele os. Een menu item heeft de volgende opbouw:
title Fedora (2.6.22.5-76.fc7) #(de titel zoals hij in het menu komt)
        root (hd1,0) # Welke schijf en welke partitie moet worden geboot
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.22.5-76.fc7 ro root=LABEL=/12 rhgb quiet #de kernel die moet worden geboot
        initrd /boot/initrd-2.6.22.5-76.fc7.img # het image (gelijk aan de kernel) dat moet worden geboot.

Dit alles is één menu item namelijk fedora

schoappied

  • Gast
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #30 Gepost op: 2007/09/23, 00:08:15 »
Ok hier is mijn eerst /boot/grub/menu.lst
## ## End Default Options ##

title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.21-2-686
root            (hd1,2)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.21-2-686 root=/dev/hdb3 ro
initrd          /boot/initrd.img-2.6.21-2-686
savedefault

title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.21-2-686 (single-user mode)
root            (hd1,2)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.21-2-686 root=/dev/hdb3 ro single
initrd          /boot/initrd.img-2.6.21-2-686
savedefault

title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-4-686
oot            (hd1,2)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.18-4-686 root=/dev/hdb3 ro
initrd          /boot/initrd.img-2.6.18-4-686
savedefault

title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-4-686 (single-user mode)
root            (hd1,2)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.18-4-686 root=/dev/hdb3 ro single
initrd          /boot/initrd.img-2.6.18-4-686
savedefault

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title           Other operating systems:
root


# This entry automatically added by the Debian installer for an existing
# linux installation on /dev/hdb1.
title           Fedora (2.6.22.5-76.fc7) (on /dev/hdb1)
root            (hd1,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.22.5-76.fc7 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
initrd          /boot/initrd-2.6.22.5-76.fc7.img
savedefault



# This entry automatically added by the Debian installer for an existing
# linux installation on /dev/hdb1.
title           Fedora (2.6.21-1.3194.fc7) (on /dev/hdb1)
root            (hd1,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.21-1.3194.fc7 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
initrd          /boot/initrd-2.6.21-1.3194.fc7.img
savedefault
boot

# This entry automatically added by the Debian installer for an existing
# linux installation on /dev/hdb5.
title           Scientific Linux (2.6.18-8.1.8.el5) (on /dev/hdb5)
root            (hd1,4)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.18-8.1.8.el5 ro root=LABEL=/1 rhgb quiet
initrd          /boot/initrd-2.6.18-8.1.8.el5.img
savedefault
boot


# This entry automatically added by the Debian installer for an existing
# linux installation on /dev/hda3.
title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-5-686 (on /dev/hda3)
root            (hd0,2)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.18-5-686 root=/dev/hda3 ro
initrd          /boot/initrd.img-2.6.18-5-686
savedefault
boot


# This entry automatically added by the Debian installer for an existing
# linux installation on /dev/hda3.
title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-5-686 (single-user mode) (on /dev/hda3)
root            (hd0,2)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.18-5-686 root=/dev/hda3 ro single
initrd          /boot/initrd.img-2.6.18-5-686
savedefault
boot


# This entry automatically added by the Debian installer for an existing
# linux installation on /dev/hda3.
title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-4-686 (on /dev/hda3)
root            (hd0,2)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.18-4-686 root=/dev/hda3 ro
initrd          /boot/initrd.img-2.6.18-4-686
savedefault
boot
# This entry automatically added by the Debian installer for an existing
# linux installation on /dev/hda3.
title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.18-4-686 (single-user mode) (on /dev/hda3)
root            (hd0,2)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.18-4-686 root=/dev/hda3 ro single
initrd          /boot/initrd.img-2.6.18-4-686
savedefault
boot


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
title           Microsoft Windows XP Professional
root            (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader     +1
Dit is als ik Fedora in de Grub gooi:

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You do not have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
#          root (hd1,0)
#          kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/sdb1
#          initrd /boot/initrd-version.img
#boot=/dev/sda
default=2
timeout=5
splashimage=(hd1,0)/boot/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora (2.6.22.5-76.fc7)
        root (hd1,0)
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.22.5-76.fc7 ro root=LABEL=/12 rhgb quiet
        initrd /boot/initrd-2.6.22.5-76.fc7.img
title Fedora (2.6.21-1.3194.fc7)
        root (hd1,0)
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.21-1.3194.fc7 ro root=LABEL=/12 rhgb quiet
        initrd /boot/initrd-2.6.21-1.3194.fc7.img
title debian Etch
        rootnoverify (hd0,3)
        chainloader +1
title Debian Lenny
        rootnoverify (hd1,2)
        chainloader +1
title Scientific Linux
        rootnoverify (hd1,3)
        chainloader +1
title Other
        rootnoverify (hd0,0)
        chainloader +1
default=2
timeout=5
splashimage=(hd1,0)/boot/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora (2.6.22.5-76.fc7)
        root (hd1,0)
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.22.5-76.fc7 ro root=LABEL=/12 rhgb quiet
        initrd /boot/initrd-2.6.22.5-76.fc7.img
title Fedora (2.6.21-1.3194.fc7)
        root (hd1,0)
 kernel /boot/vmlinuz-2.6.21-1.3194.fc7 ro root=LABEL=/12 rhgb quiet
        initrd /boot/initrd-2.6.21-1.3194.fc7.img
title debian Etch
        root (hd0,2)
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.18.5-686 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
        initrd /boot/initrd-2.6.18.5-868.img
title Debian Lenny
        rootnoverify (hd1,2)
        chainloader +1
title Scientific Linux
        rootnoverify (hd1,3)
        chainloader +1
title Other
        rootnoverify (hd0,0)
        chainloader +1
Hoe kan ik het label van de verschillende partities veranderen? Ik denk dat het daar wel een fout kon gaan...

ps: Het is overigens nog de bedoeling om Ubuntustudio en centOS erbij op te gooien, maar goed dan moet eerst dit een beetje werken...

Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #31 Gepost op: 2007/09/23, 08:14:53 »
Ik raad je aan om openSuSE erop te zetten. Voor zover ik wist, kan YaST automatisch andere linux distributies detecteren. En ubuntu heeft mijn suse toch ook gedetecteerd. Heb hier nu een quadriple boot (Windows, Ubuntu, SUSE & SeoSys (mijn eigen experiment) ).

PS. Als we nu al gaan kweken met Linux-distro's.... Fedian? Debora? Hoe ga je het noemen?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

schoappied

  • Gast
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #32 Gepost op: 2007/09/23, 11:00:27 »
Citaat van: SeySayux
Ik raad je aan om openSuSE erop te zetten. Voor zover ik wist, kan YaST automatisch andere linux distributies detecteren. En ubuntu heeft mijn suse toch ook gedetecteerd. Heb hier nu een quadriple boot (Windows, Ubuntu, SUSE & SeoSys (mijn eigen experiment) ).

PS. Als we nu al gaan kweken met Linux-distro's.... Fedian? Debora? Hoe ga je het noemen?

- SeySayux
Ubuntu is tha bomb ;) Een install met de mini-iso gedaan en de grub is weer ok! :) BLij :)

Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #33 Gepost op: 2007/09/23, 12:43:15 »
Ubuntu + YaST (+ Sax2) + suse uitbreidingen (framebuffer console, framebuffer grub) = MOAB. (mother of all bombs)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

schoappied

  • Gast
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #34 Gepost op: 2007/09/23, 18:34:19 »
Ik heb net CentOS geinstalleerd en uiteraard weer problemen met booten van andere distro's. De goede grub welke is gemaakt met Ubuntu voor het inwisselen van Centos voor Scientific heb ik opgeslagen.

Hoe kan ik nu het beste de Grub herstellen?

schoappied

  • Gast
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #35 Gepost op: 2007/09/24, 13:22:18 »
Nou ik heb nu
Ubuntustudio, Debian Etch, Debian Lenny, Fedora en CentOS op mijn pc staan...
Wellicht is er nog een plekje over voor Pardus in de toekomst....

Ik zou nog graag leren om goed met die Grub overweg te kunnen... Dus tips zijn van harte welkom!
Volgens mij is het bij Red Hat achtige distro's belangrijk om de verschillende partities waar de verschillende bestandssystemen van de verschillende distro's opstaan goed en duidelijk onderscheidbaar van elkaar te labelen. Ik label ze vaak als / (root), maar als je dat bij meerdere doet krijg je problemen.

Verder vind ik het wel grappig dat bij Fedora het terminalvenster bij systeemwerktuigen (of iets dergelijks) staat.... Dit zou ik zeker als startende linuxman logischer vinden omdat veel installatie en verwijder handelingen in de terminal gebeurt...

Misschien schrijf ik nog een meer over mijn bevindingen met de verschillende distro's ;)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #36 Gepost op: 2007/09/24, 14:09:35 »
http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/ voor goede info. Hier kun je (bijna) alles vinden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #37 Gepost op: 2007/09/25, 10:05:37 »
Citaat van: schoappied
Misschien schrijf ik nog een meer over mijn bevindingen met de verschillende distro's ;)
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ook ben ik benieuwd hoeveel Linuxen je uiteindelijk op je harde schijf naast elkaar weet te krijgen!

Fedora 7 vind ik zelf ook een fijne distro. Mijn klaptop is multiboot, en ik start Fedora regelmatig.

Ook wil ik nog Mandriva erbij gaan zetten op de flaptop. Heb je al ervaring met Mandriva?

schoappied

  • Gast
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #38 Gepost op: 2007/09/25, 18:56:51 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: schoappied
Misschien schrijf ik nog een meer over mijn bevindingen met de verschillende distro's ;)
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ook ben ik benieuwd hoeveel Linuxen je uiteindelijk op je harde schijf naast elkaar weet te krijgen!

Fedora 7 vind ik zelf ook een fijne distro. Mijn klaptop is multiboot, en ik start Fedora regelmatig.

Ook wil ik nog Mandriva erbij gaan zetten op de flaptop. Heb je al ervaring met Mandriva?
Ik heb slechts nog kort ervaring, maar Fedora lijkt zeer puik te werken. Stabiel een goede installatie en het ziet er allemaal goed verzorgd uit.
- bij booten kun je kiezen om het grafisch te doen of de details zichbaar te maken (+)
- Fedora had meer moeite om een goede Grub af te leveren (-) (lijkt te maken te hebben met het labelen, dit is bij debian achtige distro's geen probleem...
- terminalvenster staat bij systeemgereedschappen (of hoe heet dat in gnome), vind ik zeker voor beginners logisch (+)
- Bij rechtermuisknop op het bureaublad kun je ook kiezen voor terminal (+) er handig.
- Installeren van software via 'toevoegen en verwijderen' is erg makkelijk. Erg veel keuze en wat mij vooral bevalt is het gemak van het installeren van wetenschappelijk gerelateerde software zoals R-project en tetex (+).
- rt2500 deed het meteen, in Ubuntu heb ik daar ruzie mee (+)
- automatische detectie en instelling van xorg is perfect (+)...
- ik hoorde dat bij een nieuwe versie van Fedora je een clean install moet doen (-)
- Het downloaden van updates gaat een stuk langzamer (-).
- Het lijkt wel of Firefox een stuk sneller is (+)

Fedora lijkt in mijn ogen wat verzorgder, meer de puntjes op de i en robuuster dan bijv Ubuntu. Ubuntu lijkt me flexibeler en qua pakketmanagement sneller.

CentOS is dan weer te vergelijken tov Fedora zoals Debian dat is tov Ubuntu. Heeft even wat meer aanpassing en compileerwerk nodig. Het oogt robuust en wordt ook erg lang ondersteund. En het is Red Hat compatible natuurlijk.

Ik heb ook even Scientific Linux erop gehad. Ziet er erg mooi uit en oog handig voor het toevoegen van (wetenschappelijke) software. Een beetje uitgebreide versie van CentOS. Nadeel is een wat kleinere community en daarom heb ik voor CentOS gekozen.

Mandriva heb ik er ook op gehad. Lijkt me echt iets voor de 'thuisdesktop'. Een vriendelijke distro (als je het zo mag noemen). Installatie ziet er verzorgt uit, meer kan ik eigenlijk niet zeggen, want hij is al snel gesneuveld omdat ik met Red Hat achtige distro's wilde werken en deze week teveel af van mijn doelstelling.

Ubuntu is bij mij nu een netinstall, basisbestandssysteem, xorg, gdm & gnome- core. Deze wil ik 26 oktober updaten naar ubuntustudio Gutsy...

Pjotr123: Heb je ook over mijn Grubproblemen gelezen? Hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen? En stel nu dat ik nog een distro erop zet, hoe zorg ik dat ik toch een goede Grub krijg zonder dat ik Ubuntu nog een keer als redder in nood moet installeren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #39 Gepost op: 2007/09/25, 19:05:03 »
Citaat van: schoappied
Pjotr123: Heb je ook over mijn Grubproblemen gelezen? Hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen? En stel nu dat ik nog een distro erop zet, hoe zorg ik dat ik toch een goede Grub krijg zonder dat ik Ubuntu nog een keer als redder in nood moet installeren?
Bedankt voor je recensie... Er komen er nog zo'n 150, he!  :-)

Grub:
https://wiki.ubuntu.com/NlFaq#head-ca959a7c7f0ae292fe40468c1bd30b6a4074e6e0

Omdat Grub uit twee delen bestaat, en elke Linux weer een eigen menulijst aanmaakt, zul je Grub dus telkens (na elke installatie van een distro) moeten "terugverwijzen" naar de "moeder aller menulijsten". Die moeder moet je dan weer aanvullen met de opstartregel van de nieuwste Linux. Die regel kun je dan kopiëren uit de menulijst op de partitie van die nieuwste Linux.

schoappied

  • Gast
Installeren meerdere linuxdistro's naast elkaar
« Reactie #40 Gepost op: 2007/09/25, 20:09:39 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: schoappied
Pjotr123: Heb je ook over mijn Grubproblemen gelezen? Hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen? En stel nu dat ik nog een distro erop zet, hoe zorg ik dat ik toch een goede Grub krijg zonder dat ik Ubuntu nog een keer als redder in nood moet installeren?
Bedankt voor je recensie... Er komen er nog zo'n 150, he!  :-)

Grub:
https://wiki.ubuntu.com/NlFaq#head-ca959a7c7f0ae292fe40468c1bd30b6a4074e6e0

Omdat Grub uit twee delen bestaat, en elke Linux weer een eigen menulijst aanmaakt, zul je Grub dus telkens (na elke installatie van een distro) moeten "terugverwijzen" naar de "moeder aller menulijsten". Die moeder moet je dan weer aanvullen met de opstartregel van de nieuwste Linux. Die regel kun je dan kopiëren uit de menulijst op de partitie van die nieuwste Linux.
Ah, ik hoop dat ik betere dingen te doen heb dan 150 distro's  uitproberen. Het is een pot nat dat Linux ;) en ik heb er naast een liefde-, ook een haatverhouding mee ;) (Ik zal het wellicht dit boek eens moeten lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/UNIX-HATERS_Handbook ).

Even back to the Grub...
De opmaak van een Fedora /boot/grub/menu.lst is toch anders dan die op Ubuntu bijvoorbeeld? Het is dan toch ook geen kwestie van een regeltje plakken? En wie is precies die moeder aller menulijsten en hoe kom je bij die 'moeder aller menulijsten' als slechts de nieuwste geinstalleerde distro te booten is?

edit: wat is firefox ongelooflijk snel in Fedora....!!!
Dat van die terminal bij rechtermuisknop is overigens in CentOS zo en niet in Fedora volgens mij...