Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe unmounten?  (gelezen 774 keer)

Offline Jos

  • Lid
Hoe unmounten?
« Gepost op: 2013/12/26, 09:14:10 »
Hoe kan ik de hardeschijf waarop Ubuntu staat unmounten?
Als ik dat probeer met "umount" krijg ik meldingen over processen die draaien, waarmee ik niets kan.
Vanaf een live-cd geeft het zelfde resultaat.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hoe unmounten?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/26, 12:39:18 »
Wat voor harde schijf?

Een externe kun je in nautilus, aan de linker kant, met rechter muistoets, dan op uitwerpen(eject), dan zie je soms een scherm dat je moet wachten, dan mag je pas je hd los maken.

Een interne schijf via gparted of schijfbeheer programma.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe unmounten?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/28, 16:32:28 »
Hoe kan ik de hardeschijf waarop Ubuntu staat unmounten?
Je ziet wat/waar aangekoppeld is met in de terminal met
mountIn Linux worden geen harde schijven aangekoppeld maar de partities  die op een harde schijf staan, voorbeeld:
Citaat
~ $ mount
...
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)
/dev/sda6 on /media/sda6 type ext4 (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda7 on /media/data type ext4 (rw,nosuid,nodev)
/dev/sda9 on /media/backup type ext4 (rw,nosuid,nodev)
...

Een partitie kan je niet afkoppelen als delen/processen daarop actief zijn, voorbeelden:
1. Je start Ubuntu en dat staat op /dev/sda1. Sda1 is gekoppeld aan / (zie bovenstaand voorbeeld). Deze partitie kan je niet afkoppelen omdat je systeem erop draait en dus processen actief zijn.
2. Je hebt een swap-partitie die bij de start wordt gezien door Linux en die is automatisch in gebruik. Deze actieve swap-partitie kan bijvoorbeeld daarvoor zorgen dat je een harde schijf niet zomaar anders kan indelen tijdens een beoogde installatie als je vanaf een CD/USB-stick start.
In GParted kan je overigens deze swap-partitie wel afkoppelen door met de rechter muisknop op de partitie te klikken en de optie "Wisselgeheugen uit" te kiezen.

Kan je je vraag nog iets verduidelijken? Wat wil je bereiken/doen, waarvoor wil je de Ubuntu-partitie afkoppelen?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Jos

  • Lid
Re: Hoe unmounten?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/28, 17:45:34 »
Kan je je vraag nog iets verduidelijken? Wat wil je bereiken/doen, waarvoor wil je de Ubuntu-partitie afkoppelen?

Ik probeerde een bestandssysteem controle uit te voeren met: fsck /dev/sda1
Toen kreeg ik de (logische) melding dat ik moest unmounten.

Ik heb het alsvolgt opgelost:
Inloggen als root vanaf de LiveCD:
Ctrl+Alt+Backspace
Inloggen als root, pasword: root
Zo had ik overal lees en schrijfrechten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe unmounten?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/28, 18:11:23 »
Een handiger manier om de systeemschijf volledig te laten controleren bij opstart:

- Open de terminal
- geef het commando
sudo touch /forcefsck- Herstarten.

Je systeemschijf wordt standaard altijd al bij de opstart vluchtig gecontroleerd. Op regelmatige tijdstippen wordt (automatisch) een volledige controle uitgevoerd.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Hoe unmounten?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/28, 18:12:58 »
Vanadium is snel vandaag :)

... dus nog mijn mosterd na de maaltijd ...
Ik probeerde een bestandssysteem controle uit te voeren met: fsck /dev/sda1
Het kan ook eenvoudiger: maak een leeg bestand aan met de naam /forcefsck (staat dus direct in je root) met touch. Bij een (re)boot wordt de controle uitgevoerd.
sudo touch /forcefsck
You need to create the file, it is just a blank file so run sudo touch /forcefsck and fsck will check your drive next time your reboot.

Verder loopt er ook een teller mee hoe vaak een bestandssysteem gemount was en als dat 30 keer is gebeurd (uit mijn hoofd, klopt het aantal nog?), vindt er automatisch een (gedwongen) controle plaats. Deze en andere meldingen zien de meesten helaas niet (vanwege plymouth) - ik werk hier zonder plymouth en zie dus wel de meldingen over de controles.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce