Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: login paswoord kwijt Ubuntu Xenial Xerus  (gelezen 351 keer)

login paswoord kwijt Ubuntu Xenial Xerus
« Gepost op: 2017/04/17, 13:51:39 »
Enkele dagen geleden had ik mijn paswoord veranderd in iets dat wat eenvoudiger leek te zijn. Nu blijkt ineens dat ik mij niet meer kan inloggen op Ubuntu, ook niet met het oude paswoord. De guest session is waardeloos aangezien online shoppen bijvoorbeeld niet kan omdat alle gegevens telkens verloren gaan.

Ik kwam al enige informatie tegen in het engels en na wat zoeken heb ik de recovery mode al gevonden.
Vervolgens selecteer ik: Boot - Drop to root shell prompt

Dan heb ik een soort van mini terminal waarin ik (weliswaar met het vervelende qwerty toestsenbord) het volgende commando ingeef:
mount -n -o remount,rw /
passwd

Daarna bevestig ik het paswoord en daarna heb ik geen idee hoe ik uit dat menu kan geraken zonder dit nieuw paswoord teniet te doen. Als ik de computer terug uitzet en vervolgens op de aan knop dan blijkt dat het paswoord niet eens is opgeslagen.

Weet iemand raad?

Misschien is er password recovery ?
Hoe kan ik opnieuw een paswoord instellen als ik het oude paswoord vergeten ben als administrator?

PS: al uren mee bezig geweest dus alle hulp is zeker welkom!
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: login paswoord kwijt Ubuntu Xenial Xerus
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/17, 20:32:25 »
Wat er nu gebeurt is dat ik via de recovery mode naar boot ga.
mount -n -o remount,rw /
passwd
retype UNIX password

Wat ik heb ingesteld is het root wachtwoord dat ik nu telkens moet ingeven wil ik een bewerking starten in recovery mode. Dit wachtwoord stelt me echter niet in staat om mij in te loggen.

Het gebeurt vaak dat ik nu aan het typen ben en dan plots begint de computer andere dingen uit te voeren nog voor ik de kans heb gehad om mijn paswoord opnieuw in te stellen. Dan loopt de pc vast en kan ik niks meer doen na het commando "mount: /root not mounted or bad option" als ik opnieuw de optie root probeer te selecteren.

Moet ik dan in plaats van psswd gewoon psswd <loginnaam> ingeven of is er meer aan de hand ?
Ik snap er eigenlijk niks meer van...
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Re: login paswoord kwijt Ubuntu Xenial Xerus
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/17, 20:54:10 »
Toen ik op esc drukte om zo Ubuntu op te starten kwam er ineens een groot scherm van HP BIOS UPDATE. Dat heeft enkele minuten geduurt en nu staat er ineens geen Ubuntu meer op mijn computer. Super toch!

Dat is vreemd. Wat is hier aan de hand ?

PS: ik heb de stroom moeten onderbreken omdat geen enkel commando of de aan en uit knop niet meer werkte toen de recovery mode in Ubuntu vastliep. Het was de enige manier om de computer uit te zetten. Ik vrees dat ik alles moet herinstalleren.
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Re: login paswoord kwijt Ubuntu Xenial Xerus
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/17, 21:32:38 »
Succes!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.