Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: indexeren? Pruttelende HDD  (gelezen 1887 keer)

Offline danicrem

  • Lid
indexeren? Pruttelende HDD
« Gepost op: 2010/03/10, 13:34:59 »
Hallo,
Zou iemand mij verder kunnen helpen met het volgende:
Sinds enige tijd pruttelt de HDD constant. Zeer vervelend, aangezien het gepaard gaat met een hoge pieptoon (op spliternieuwe laptop).
Nu dacht ik: misschien komt het door indexeren. Nu weet ik niet hoe ik dat uit zet in Ubuntu 9.10.
Indien het niet door indexeren komt, waar dan door? Ik kan bij systeem monitor alleen cpu en memory gebruik tracken. Niet HDD gebruik. Is daar geen goede tool voor?

Daniel

Offline vanadium

  • Lid
Re: indexeren? Pruttelende HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/10, 13:45:42 »
Het systeem voert nu en dan een "updatedb" uit, dat bestandsnamen indexeert voor het "locate" commando. Dit is echter iets wat niet zeer lang duurt, en jou continu schijfactiviteit niet verklaart.

Standaard zijn er op een Ubuntuinstallatie géén desktop zoekprogramma's actief. Die kunnen wel degelijk heel wat schijfactiviteit met zich meebrengen. Als je beagle (of wat is er nog) hebt geactiveert, dan kan dat hem zijn. Normaal zou je die activiteit ook moeten kunnen zien door de processoractiviteit.

Tenslotte eens controleren of je geen last hebt van de parkeerslijtagebug: http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Sommige-laptops:-parkeerklik-slijta

Offline danicrem

  • Lid
Re: indexeren? Pruttelende HDD
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/10, 14:03:18 »
Geen beagle in de activiteitenlijst. Parkeerslijtagebug is ook niet de oplossing helaas (net gestest). De HDD is continu bezig.

Re: indexeren? Pruttelende HDD
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/10, 14:20:29 »
geef andders in de Terminal eens het volgende commando:

ps aux | less

typ q om het lijsten te stoppen, hiermee kan je de systeem activiteit zien.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: indexeren? Pruttelende HDD
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/10, 15:28:05 »
Niet HDD gebruik. Is daar geen goede tool voor?
Gkrellm geeft de lees- en schrijfactiviteiten van de schijven weer (naast een heleboel andere dingen), zit in Synaptic. Gebeurt dat ratelen ook als je de pc opstart en verder geen andere programma's draait?

Offline danicrem

  • Lid
Re: indexeren? Pruttelende HDD
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/11, 20:36:10 »
Helpt niets... Bij het opstarten pruttelt de HDD direct.

Re: indexeren? Pruttelende HDD
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/14, 15:10:07 »
je kunt met atop kijken welke processen op een bepaald moment de meeste  lees/schrijf  activiteit hebben.
Mogelijk moet je het eerst nog installeren. Vervolgens typ je in een commandovenster:

sudo atop
en dan de  letter 'd' om te sorteren op disk-activiteit.

Ook  kun je nog iotop, en lm-profiler (in package laptop-mode-tools) proberen. Zou het kunnen dat je computer flink leest en schrijft naar  swap?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/14, 15:20:31 door AptlyNamed »

Offline Dave

  • Lid
Re: indexeren? Pruttelende HDD
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/14, 16:21:16 »
Hoeveel geheugen zit er in en hoe groot is de swap partitie

Offline danicrem

  • Lid
Re: indexeren? Pruttelende HDD
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/24, 19:48:32 »
udev blijkt een heleboel hdd te gebruiken. Weet nog niet hoe het uit te schakelen.

Ik heb geen swab en 4gb ram.

Re: indexeren? Pruttelende HDD
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/24, 20:00:24 »
udev blijkt een heleboel hdd te gebruiken. Weet nog niet hoe het uit te schakelen.

Ik heb geen swab en 4gb ram.
Ah ja. Dit overkomt mij sporadisch: udev lijkt te crashen en vertoont geheugentoename. sudo killall -s KILL udev en dan moet alles weer goed draaien.