Ondersteuning > Installatie

Geen swap

<< < (2/3) > >>

malinas:

--- Citaat van: vanadium op 2021/08/23, 08:38:47 ---Zoals je ziet, was er wel degelijk swap aangemaakt: een swapbestand van 2 GB. Jou extra swappartitie is ook aktief. Wil je die automatisch geactiveerd hebben tijdens de opstart, dan moet die ook aangemeld worden in "/etc/fstab". Je zal daar al een lijn vinden voor de swap aangemaakt tijdens installatie:

--- Code: ---/swapfile                                 none            swap    sw              0       0

--- Einde van code ---
en je dient nog een lijn toe te voegen voor je partitie

--- Code: ---/dev/nvme0n1p6                          none            swap    sw              0       0

--- Einde van code ---
Beter nog zou zijn "/dev/nvme0n1p6"  te vervangen door de UUID verwijzing van de swap partitie. Die vindt je in de uitvoer van "sudo blkid". Je kan meteen het gedeelte 'UUID="..."' kopiëren en plakken in /etc/fstab in de plaats van /dev/nvme0n1p6.

--- Einde van citaat ---

't Is waarschijnlijk een 'beginnersvraag' maar fstab opent als 'alleen lezen', hoe kan ik wijzigingen aanbrengen?

Andere vraag: als dit de normale manier van werken is, kan ik het beter zo laten en 8 GiB geheugen bijkopen, dan maakt die 2 GiB procentueel minder uit. 't Is maar dat ik vind dat mijn PC nu vaak bijna zijn volledige RAM-geheugen gebruikt en waarschijnlijk daardoor al enkele keren plots héél traag werd.

vanadium:
Commando "EDITOR=gedit sudoedit /etc/fstab" in de terminal zal je fstab bestand openen in de gedit teksteditor, na ingeven van je gebruikerspaswoord (voor root privileges).

8 GB is op zich zeer goed werkbaar voor standaard PC gebruik (surfen, tekstverwerken, enz.). Ik denk niet dat een gebrek aan RAM je probleem is, tenzij je specifieke toepassingen zou hebben die veel RAM vergen, of de PC continu aanlaat en nooit programma's afsluit. Meer RAM is natuurlijk altijd goed.

Waar zie je dat geheugengebruik? Linux zal altijd maximaal van het geheugen gebruik maken. Resterend geheugen wordt maximaal gebruikt als buffer enz, maar dat is geheugen dat als het nodig is, onmiddellijk voor toepassingen kan beschikbaar gesteld worden.

malinas:
Met een beetje vertraging door enkele dagen vakantie lijkt het nu in orde gekomen. Vind het nog een beetje jammer dat hij die 2 Gig van het actieve geheugen blijft aftrekken en bij de 8 Gig -swappartietie blijft tellen, maar het zij zo. Inmiddels heb ik nog 8 Gig RAM bijbesteld, zo zit ik hopelijk nog wel enkele jaren safe.
Nog een bedenking: vroeger vond ik het logisch dat een swap op een hard-disk voor nogal wat vertraging van je systeem zorgde, ik dacht dat net dit nu met een SSD-schijf veel sneller zou werken, niet?

bart85:
Ik denk dat die 2gb gebruikt word door de gpu. Een deel is voor de cpu, het andere voor de gpu

bart85:
met onderstaande opdracht kun je zien wat de gpu aan memory gebruikt. Er word bij mij nog meer weergeven, maar het gaat om deze 2 regels.

--- Code: ---sudo dmesg | grep amdgpu

Mits de grafische kaart van AMD is.

[    2.515643] [drm] amdgpu: 2048M of VRAM memory ready
[    2.515659] [drm] amdgpu: 3072M of GTT memory ready.
--- Einde van code ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie