Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel panic  (gelezen 1818 keer)

Offline yvja

  • Lid
Kernel panic
« Gepost op: 2021/07/28, 22:04:11 »
Op mijn oudere BTO heb ik nu een Kernel storing. Kan dit liggen aan het systeem/bios dat al van 2014 is?
Of ligt dit aan mijn Kingston sda hdd?

Heb er kortgeleden VMware Player met windows en een borduurprogramma erop gezet.
Nu lijkt het erop dat ik hier dus nu niets meer mee kan?

ben benieuwd wat jillie hiervan zeggen...


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kernel panic
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/28, 22:21:21 »
Probeer eens om op te starten vanaf een oudere systeemkern.

Offline yvja

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/29, 10:24:50 »
Probeer eens om op te starten vanaf een oudere systeemkern.

Ja, geprobeerd en dat lukt dus wel, maar eigenlijk begrijp ik daar helemaal niets van, van die Kernel panic.
Ook wel gezocht op internet maar wat ze daar dan over zeggen in Linux is ook weer abacadabra voor mij...
« Laatst bewerkt op: 2021/07/29, 10:26:54 door yvja »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kernel panic
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/29, 10:35:36 »
Probeer eens om op te starten vanaf een oudere systeemkern.

Ja, geprobeerd en dat lukt dus wel, maar eigenlijk begrijp ik daar helemaal niets van, van die Kernel panic.
Ook wel gezocht op internet maar wat ze daar dan over zeggen in Linux is ook weer abacadabra voor mij...

Start op vanaf die oudere systeemkern, verwijder de nieuwere en installeer voorlopig geen nieuwe systeemkernen meer. Je kunt de komst van nieuwe systeemkernen als volgt verhinderen:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID14
(punt 14)

Offline yvja

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/29, 10:58:53 »
laad nog even een foto van de melding, sorry dat het niet duidelijker is qua het beeld.
de tekst is wel leesbaar (gemaakt met een heel oud toestelletje)

sorry maar de foto is toch weer te groot met 184 Kbyte maar.

de eerste regel op het scherm zegt ook weer dit:  op adres [1.558490] VFS Cannot open root device "UUID=b9fa3bac-3bac8-4703-9947-241b4383d96f" or unknown-block(0,0):  error  -6
Please append a correct "root=" boot option ; here are the available partitions:
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown -block(0,0)
CPU:  1 PID:  1 Comm:  swapper/0  Not tainted 5.4.0-00-generic #90-Ubuntu

hopelijk zegt dat jullie iets meer, voor mij is dit ook weer een ?

Offline Tom

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/29, 11:18:55 »
Als U nu dat doet wat  @Pjotr geschreven had bent U van de hele ellende af ,en loopt Uw systeem lekker verder ,ik doe dat al enkele jaren zo en had er nooit problemen mee.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/29, 12:01:49 »
Een meer inhoudelijke reactie. Je probleem is waarschijnlijk dat er een driver is die niet goed integreerd in de nieuwe kernel versie. Dit wordt veroorzaakt doordat de Linux kernel een zogenaamde 'Monolitische kernel' is, dit in tegenstelling tot besturingsystemen als Windows en Minix die een zogenaamde 'Microkernel' hebben. Het verschil is dat de Linux kernel 1 binair bestand is met alles ingebakken, terwijl b.v. Windows de kernel heeft opgehakt in kleinere geisoleerde stukken. Drivers zijn bij Linux dus een onderdeel van de kernel. Het was een bewuste keuze van Linus om de kernel monolitisch te maken. Je kunt de hele discussie tussen Linus en Tannenbaum (maker van Minix) op het internet vinden als je wilt. Een monolitische kernel heeft voordelen, vooral w.b. prestaties en optimalisaties. Het nadeel zie je hier, een slechte driver kan je systeem platgooien omdat alles samenhangt.
Enige oplossing is idd om de laatste goed-werkende kernel vast te zetten totdat de problemen met de nieuwe kernel zijn opgelost, zoals Pjotr voorsteld. Als je weet wat je doet zou een bugreport naar Ubuntu wenselijk zijn, maar ik snap wel dat dat eventueel buiten je confortzone zou kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/29, 12:16:06 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline yvja

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/29, 13:32:08 »
Start op vanaf die oudere systeemkern, verwijder de nieuwere en installeer voorlopig geen nieuwe systeemkernen meer. Je kunt de komst van nieuwe systeemkernen als volgt verhinderen:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID14
(punt 14)

Bedankt voor deze tip, nu kan ik ook weer ontwerpen maken in mijn borduurprogramma!

Offline yvja

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #8 Gepost op: 2021/08/03, 12:34:45 »
Als U nu dat doet wat  @Pjotr geschreven had bent U van de hele ellende af ,en loopt Uw systeem lekker verder ,ik doe dat al enkele jaren zo en had er nooit problemen mee.

Neen, dus niet want nu doet het weer hetzelfde. Denk dat het maar beter is om een andere aan te gaan schaffen. En wel weer zonder besturingssysteem Windows.

Re: Kernel panic
« Reactie #9 Gepost op: 2021/08/03, 14:13:58 »
@yvja
Citaat
Neen, dus niet want nu doet het weer hetzelfde. Denk dat het maar beter is om een andere aan te gaan schaffen.

Dan mag je deze gerust naar mij opsturen, die kan ik gebruiken...

OF

Zet er eens Mint 20.2 op want in Mint is het gedoe met de kernels heel vlot te beheersen.
Heb er nog nooit problemen mee gehad.
En je blijft in de Linux familie...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Kernel panic
« Reactie #10 Gepost op: 2021/08/03, 14:44:00 »
@ yvja,

werk je enkel met dat borduurprogramma in Windows (VM Ware) ?

Voor 'Linux-gestuurde besturingssystemen' zoals Ubuntu, LinuxMint, ... bestaan er ook opensource borduurprogramma's die je alvast eens van naderbij moet bekijken en proberen of het voor jou bruikbaar is.

https://www.linuxlinks.com/linux-home-embroidery-design/

https://www.linuxlinks.com/linux-home-cross-stitching-linux/    <--- deze lijkt mij interessant te zijn ...

Succes!

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline yvja

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #11 Gepost op: 2021/08/07, 18:57:45 »
zal beide laatste opties eens even rustig nader 'bekijken', binnenkort antwoord ik jullie erover.
 bedankt @emvedeesje & @spievensterke

Offline yvja

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #12 Gepost op: 2021/08/10, 16:17:22 »
@yvja
Citaat
Neen, dus niet want nu doet het weer hetzelfde. Denk dat het maar beter is om een andere aan te gaan schaffen.

Dan mag je deze gerust naar mij opsturen, die kan ik gebruiken...

OF

Zet er eens Mint 20.2 op want in Mint is het gedoe met de kernels heel vlot te beheersen.
Heb er nog nooit problemen mee gehad.
En je blijft in de Linux familie...

groeten van Michael
 
In het begin dat ik dit systeem zonder systeem aanschafte, ging het jaren behoorlijk goed en betrouwbaar. Maar daar kwam natuurlijk ook weer bij dat ik als linkshandige met een vooral rechtswerkend brein, dit altijd toch anders ziet/beleefd dan de meeste rechtshandigen met een vooral linkswerkend brein.

Op een gegeven moment kreeg ik die processor fout voor dit soort van processors en ondertussen had ik de harde schijf van 120 GByte vervangen door een Kingston van bijna 500 Gb. Vraag me nu wel af of dit processortje dit misschien toch niet echt heeft aangekund.
Die processor fout heb ik wel weten aan te passen/te omzeilen maar echt lekker liep het niet meer.
Heb er dus een gereviseerde Lenovo L440 Thinkpad bijgenomen.

Nadat ik er zelf al wel LM 20.0 t/m 20.2 erop had gezet, bleven toch die problemen die ik nu dan ook nog steeds wel heb met mijn oudere BTO en echt ondersteuning van de makers van BTO was niet erg groot. Ook niet van mijn dealer/fabrikant.
Ook dat kan al te maken hebben met twee verschillende denk- en gevoelswerelden. (logisch tegen niet-logisch).

Op den duur moet je eigenlijk een paar 'overbodige' partities verwijderen, echt van nut zijn ze eigenlijk ook niet meer voor mijn gevoel..., maar die problemen gaan daar volgens mij dus ook niet meer weg. Dit is naar mijn gevoel meer een technisch probleem en zeker geen uitdaging meer voor mij.
Omdat ik ook voel nu, hoe ik nu ook weer aan het veranderen ben, in spirituele zin.

Offline yvja

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #13 Gepost op: 2021/08/10, 16:22:30 »
@ yvja,

werk je enkel met dat borduurprogramma in Windows (VM Ware) ?

Voor 'Linux-gestuurde besturingssystemen' zoals Ubuntu, LinuxMint, ... bestaan er ook opensource borduurprogramma's die je alvast eens van naderbij moet bekijken en proberen of het voor jou bruikbaar is.

https://www.linuxlinks.com/linux-home-embroidery-design/

https://www.linuxlinks.com/linux-home-cross-stitching-linux/    <--- deze lijkt mij interessant te zijn ...

Succes!

Groet,
spievensterke.

Misschien toch niet goed gekeken... maar ik mis een download optie voor de laatste optie, maar aan de andere kant wordt ik niet echt enthousiast over wat ik er nu dan over gezien heb....
In die zin toch weer gebonden aan dat windows-systeem?

Offline yvja

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #14 Gepost op: 2021/08/15, 11:29:01 »
Beste @emvedeesje bleek dat dit nog niet 20.2 is maar slechts 20.1.

Jij hebt het dan over het beheersen van de kernel, bedoel je het onderstaande plaatje er dan mee?

Offline yvja

  • Lid
Re: Kernel panic
« Reactie #15 Gepost op: 2021/09/07, 10:19:26 »
@yvja
Citaat
Neen, dus niet want nu doet het weer hetzelfde. Denk dat het maar beter is om een andere aan te gaan schaffen.

Dan mag je deze gerust naar mij opsturen, die kan ik gebruiken...

OF

Zet er eens Mint 20.2 op want in Mint is het gedoe met de kernels heel vlot te beheersen.
Heb er nog nooit problemen mee gehad.
En je blijft in de Linux familie...

groeten van Michael

Nu toch ook weer hetzelfde in Linux Mint Xfce! Heb daar al wel verschillende opties in en gebruikte het meeste de bijna laagste optie van Xfce maar alweer hetzelfde probleem met het opstarten van de BTO.
Wil het nog wel op jouw kosten naar jou toesturen, als jij er dan maar blij mee bent?

dus zeg het maar...