Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.10 start niet volledig op  (gelezen 1236 keer)

Roelant

  • Gast
Ubuntu 8.10 start niet volledig op
« Gepost op: 2009/03/20, 10:12:50 »
Beste forumleden,

Ik heb onlangs Ubuntu 8.10 Gnome, desktop i386, gedownload, gebrand op CD en de CD getest op integrity. Allemaal OK. Vervolgens deze versie geïnstalleerd op een Intel Pentium 4, 512MB RAM, 20 GB (ca. 7 jaar oude Fujitsu Siemens PC waarvan de HDD door vorige eigenaar gewist is). Tijdens de installatie liep het installatieproces niet door, d.w.z. ik kwam met een leeg scherm te zitten, en een pc die verder geen activiteiten meer leek te doen. Na enige pogingen is het uiteindelijk wel gelukt Ub. te installeren, engelstalig en als enige OS op deze PC.

Probleem is echter nu dat het opstarten niet goed gaat. Zowel bij starten van harde schijf als van CD stokt het proces en blijf ik zitten met een lichtbruin of soms zwart scherm waarop alleen de muiscursor (pijltje) staat. Deze is wel te verplaatsen. Via de CD kom ik wel in menu's en heb ik gepoogd de installatie te laten repareren, maar dat was niet nodig, er kwamen geen fouten uit tevoorschijn. Verder heb ik niets bijzonders gedaan of gewijzigd.

Het starten van harde schijf verloopt als volgt:

Grub loading... Stage 1.5

Dan verschijnt het Ub. logo en en horizontale oranje balk.

Vervolgens na ca. 20 sec. een lichtbruin scherm met alleen de muiscursor (te verplaatsen met de muis, maar er is geen menu waar ik op kan klikken).

Na nog eens 10 sec verschijnt een zwart scherm, met dezelfde cursor, idem verplaatsbaar. Er is geen harde schijf activiteit meer hoor- en zichtbaar dan.

Wat kan ik doen om deze valse starts vlot te trekken? Ik ben nieuw als Ubuntu/Linux gebruiker, weet dus nog niet hoe ik bij een commandline kom en ken de toetsen nog niet om te herstarten, of het equivalent van CTRL-ALT-DEL van Windows. Ben wel ervaren met Windows XP en Vista. Heb inmiddels wel de ESC ontdekt tijdens opstarten en kom dan wel in het Recovery menu en kan naar Root toe.

De tip http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld geeft precies weer wat het probleem is maar hielp niet want

1) deel 1 van de tip (hieronder geciteerd) verbeterde niets;

Als u geen grafische omgeving (bureaublad) te zien krijgt in Ubuntu 8.04 of 8.10, dan kunt u die als volgt proberen te herstellen:

a. Start uw computer op in Recovery Mode (beperkte herstelmodus). Dat is de tweede keuze in het menu van opstartlader Grub. Krijgt u dat menu normaal niet te zien? Roep het dan op, door direct na het BIOS-scherm een paar keer op de Escape-toets te tikken (Esc).

b. U krijgt op het einde van de opstart van de Recovery Mode, een schermpje te zien waar u een aantal keuzes kunt maken.
Kies hier voor Try to fix X-server.

c. Start vervolgens door, in de grafische omgeving. Als herstel is gelukt, dan is alles nu in orde en krijgt u weer een normaal bureaublad te zien.



2) deel 2 van de tip (hieronder geciteerd) zag ik niet. Ik kreeg een zwart scherm met kruisvormige muiscursor.

Nu maakt het systeem het volgende bestand: /root/xorg.conf.new
- beproef de instellingen door de aanwijzing te volgen die de terminal daarvoor geeft. Ziet u een grijs grafisch scherm + muispijl, dan is het goed. Sluit dit met Ctrl-alt-backspace.


Ik zou overigens ook niet weten hoe ik - kopieer de inhoud van /root/xorg.conf.new in /etc/X11/xorg.conf zou moeten uitvoeren.

De tip op https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-intel/+bug/221119 zou wellicht kunnen helpen maar ik weet niet hoe ik deze file kan editen, (waarmee en hoe.)

Graag een paar aanwijzingen, die ik zelf (eenvoudig?) kan uitvoeren. Kan ik in dit stadium trouwens ook gebruik maken van een usb stickje om bestanden te kopieren?

Vr. groet,

Roel
« Laatst bewerkt op: 2009/03/20, 12:48:19 door Roelant »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 start niet volledig op
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/20, 11:40:50 »
probeer tijdens boot dmv escape in de recovery mode te starten en vervolgens Try to fix Xserver te activeren
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Roelant

  • Gast
Re: Ubuntu 8.10 start niet volledig op
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/20, 15:42:56 »
Try to fix Xserver hielp niet, maakte geen verschil.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 start niet volledig op
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/20, 15:55:03 »
Beste forumleden,

Ik heb onlangs Ubuntu 8.10 Gnome, desktop i386, gedownload, gebrand op CD en de CD getest op integrity. Allemaal OK. Vervolgens deze versie geïnstalleerd op een Intel Pentium 4, 512MB RAM, 20 GB (ca. 7 jaar oude Fujitsu Siemens PC waarvan de HDD door vorige eigenaar gewist is). Tijdens de installatie liep het installatieproces niet door, d.w.z. ik kwam met een leeg scherm te zitten, en een pc die verder geen activiteiten meer leek te doen. Na enige pogingen is het uiteindelijk wel gelukt Ub. te installeren, engelstalig en als enige OS op deze PC.

Vr. groet,

Roel

het instaleren verliep zo te zien al niet vlotjes,mogelijk een hardware probleem mogelijk de hard disk, je zou een herinstallatie kunnen overwegen,...........tip zou een nieuwe hard disk plaatsen met wat meer GB
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Ubuntu 8.10 start niet volledig op
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/20, 16:10:00 »
Wat voor grafische kaart zit er in de pc?

Roelant

  • Gast
Re: Ubuntu 8.10 start niet volledig op
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/20, 17:13:57 »
Er zit geen grafische kaart in, aansluiting zit direct op moederbord.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 start niet volledig op
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/20, 18:11:05 »
Kan zijn dat er met de kernel versie het één en ander botst met je hardware.
Download eens de 8.04.2 Desktop-cd of alternate-cd (Tekst-gebaseerd) : http://releases.ubuntu.com/8.04.2/
Deze is een LTS (Long Term Support) en heeft een ondersteuning van 3 jaar.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Ubuntu 8.10 start niet volledig op
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/21, 08:48:20 »
Kan zijn dat er met de kernel versie het één en ander botst met je hardware.
Download eens de 8.04.2 Desktop-cd of alternate-cd (Tekst-gebaseerd) : http://releases.ubuntu.com/8.04.2/
Deze is een LTS (Long Term Support) en heeft een ondersteuning van 3 jaar.


Ik denk inderdaad dat je dit is moet proberen :), in 8.10 zat nogal wat nieuwe hardware ondersteuning, 8.04 lijkt het hier ook altijd wat beter te doen op de wat oudere bakken in huis ;)

Roelant

  • Gast
Re: Ubuntu 8.10 start niet volledig op
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/21, 17:12:24 »
OK, allen bedankt voor de tips. Heb de 8.04.2 Desktop-cd gedownload en zonder problemen geïnstalleerd. Ubuntu draait nu vlekkeloos, grafische interface is OK, alles werkt. Nu nog bedraad en als het even kan ook draadloos (USB adapter) op internet aansluiten.