Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek  (gelezen 4539 keer)

Offline wowo

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #25 Gepost op: 2020/05/10, 20:08:50 »
Ik weet nog wel dat er op de webstek ooit code rood, geel en groen waren op het gebied van hoor en je je systeem om zeep kan helpen.

Appimage is het nieuwe code rood.
Losse .deb / .rpm archieven vallen ook onder code rood als deze op een website staan.

Snapd en flatpack zijn voor mij code oranje/ rood

Ppa's zijn code oranje

De standaard bronnen geleverd bij de release van Ubuntu die canonical en die volledig onder controle staan zijn code groen.
AppImage kan rood zijn maar als je hem direct van de ontwikkelaar site vandaan haalt, is er niets aan de hand = code groen.
Voorbeeld: https://kdenlive.org/en/download/

Losse .deb / .rpm archieven kunnen code rood zijn maar als ze op de (geverifieerde) website staan van de ontwikkelaar van het programma. Is er mijns inziens niets aan de hand = code groen.
Voorbeeld Clamtk: https://gitlab.com/dave_m/clamtk/-/tree/master#installation

Snapd en flatpack kunnen code oranje/ rood zijn maar als je weer goed controleert of deze door de ontwikkelaar zelf zijn gemaakt, is er ook niets aan de hand = code groen.
Flatpack is in Ubuntu 20.04 uit het Ubuntu Software Centrum verdwenen en daar heb ik geen info over.
Bij een Snap in het Software Centrum kan je bij de ontwikkelaar de naam controleren. Als daar een "groen" vinkje bij staat dan is het een verified account. Dan is er mijn inziens ook niets aan de hand = code groen.
Voorbeeld: Zie de Snap in het Ubuntu Software Centrum Inkscape en ook: https://snapcraft.io/inkscape

PPA's kunnen code oranje zijn maar wanneer de ppa van de ontwikkelaar van het programma zelf zijn, is er niets aan de hand = code groen
Voorbeeld: https://launchpad.net/~kdenlive/+archive/ubuntu/kdenlive-stable

Kortom je zal altijd goed moeten opletten of het veilig is.
Code groen is in alle gevallen mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/10, 20:22:34 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #26 Gepost op: 2020/05/11, 09:27:05 »
@wowo, hoe moet ik deze snap van KeepassXC dan interpreteren  Geen vinkje ? Goed of fout? Zit wel in de repo van Xubuntu 18.04 en 20.04.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #27 Gepost op: 2020/05/11, 11:02:26 »
Voor zover je software uit Ubuntu software installeert, Snap of wat anders, moet je je niet te veel zorgen maken. Als je absolute zekerheid wil, zet dan je computer af en trek alle kabels uit.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #28 Gepost op: 2020/05/11, 11:30:08 »
Voor zover je software uit Ubuntu software installeert, Snap of wat anders, moet je je niet te veel zorgen maken. Als je absolute zekerheid wil, zet dan je computer af en trek alle kabels uit.
@vanadium, dank je. Helder antwoord. Ik begin er niet meer over. Versie van KeePassXC snap blijft er op. =D
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #29 Gepost op: 2020/05/11, 11:38:58 »
Eigenlijk is het simpel.
Wat voorheen in een bepaalde map stond, staat in de snap-uitvoering in een andere map.

Hierin moeten we volledig vertrouwen op Canonical, die ik meer vertrouw dan de grote data-graaiers in de ICT.
Zonder vertrouwen zijn we ook nergens.
Positief blijven, is mijn advies, snap heeft tenslotte ook veel voordelen.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #30 Gepost op: 2020/05/11, 12:14:32 »
Eigenlijk is het simpel.
Wat voorheen in een bepaalde map stond, staat in de snap-uitvoering in een andere map.

Hierin moeten we volledig vertrouwen op Canonical, die ik meer vertrouw dan de grote data-graaiers in de ICT.
Zonder vertrouwen zijn we ook nergens.
Positief blijven, is mijn advies, snap heeft tenslotte ook veel voordelen.........

+1 je moet niet met een raket gaan schieten op iets dan nog in volle ontwikkeling is; geduld en testen / rapporteren is nog steeds de boodschap als we al wel heel blij mogen zijn met een onbreekbare kernel op dit moment. Ik heb, had, ook een zeer nare ervaring met Snap, maar om nu ineens er alles te voor gaan vertimmeren ......
Trouwens die opmerking dat 30Gb schijven verleden tijd zijn klopt niet helemaal: er wordt ook veel geopteerd voor minimale bootschijven (waar Snap een deel van krijgt) en grotere /Home op een aparte dataschijf. Veel admin's zien daar een enorm groot voordeel. Ook ik werk op een Cloud en met een minimale bootschijf. Vergis u niet daarin : Ubuntu's zullen vooral een uitrol krijgen als Cloud computer en niet zo zeer de secundaire markt van huis - tuin - en keukengebruikers (niet denigrerend bedoeld) bekleden. Maar Cloud is voor Ubuntu de ontwikkeling nummer 1, waar ook het nut van Mint een beetje in een hoek komt te staan. Voor simpel computergebruik biedt Fedora nu eenmaal meer stabiele ervaringen (denk aan netwerkmanager en drivers voor WiFi bv) .
« Laatst bewerkt op: 2020/05/11, 12:18:29 door Joshua Orbit »

Offline wowo

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #31 Gepost op: 2020/05/11, 12:45:35 »
@wowo, hoe moet ik deze snap van KeepassXC dan interpreteren  Geen vinkje ? Goed of fout? Zit wel in de repo van Xubuntu 18.04 en 20.04.
Nog even ter aanvulling na de bovenstaande wijze woorden over de Snaps.

Bij Keepassxc in de Snap-store staat als ontwikkelaar Jonathan White. Ik heb even op internet gekeken en gevonden dat deze persoon daadwerkelijk een van de ontwikkelaars is van KeepassXC:
https://keepassxc.org/team/
Klik vervolgens op de foto van droidmonkey:
Tada! Achter de nickname droidmonkey zit "verscholen" Jonathan White.
Het is in mijn ogen dus code groen. ;)

Oké ik ben misschien wat erg voorzichtig.
Omdat de Snaps nog in volle ontwikkeling is (overigens met een indrukwekkende snelheid), denk ik dat Canonical hier binnenkort ook wel een groen vinkje bij zal zetten.
Ik vermoed dat ze nog niet de tijd hebben gehad om alle accounts te verifiëren??
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline HWE64

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #32 Gepost op: 2020/05/11, 12:57:29 »
@wowo, bevestiging thx ^-^
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline MKe

  • Lid
Re: Beperking specifieke pagina's over Ubuntu op mijn webstek
« Reactie #33 Gepost op: 2020/05/14, 21:35:23 »
Is er eindelijk een universele manier van pakketmanagen is het weer niet goed  :evil:  =D
Ik heb geen bezwaar teg nog SNAP nog FlatPack. Het is een handige manier om makkelijk nieuwe software op een oudere installatie te draaien, netjes in een container met eigen dependencies zonder mijn systeem te verzieken. Natuurlijk moet je wel opletten, maar dat geldt voor alles.