Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor biologen: software of algoritme om sleutel op te bouwen?  (gelezen 601 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Lang geleden (>20 jaar?) stond in KIJK-magazine een Basic-programma dat je kon gebruiken om een zelflerende sleutel te maken, waarmee je op den duur zelf bijvoorbeeld een sleutel kon opmaken om planten te herkennen.
Het werkte met een matrix.

Tegenwoordig moet dat iets simpel zijn, maar ik vraag me dus af ...
  • welke programma's bestaan er om zelf determinatie-sleutels op te maken en in te vullen
  • welke algoritmes bestaan er om zelf determinatie-sleutels op te maken (die dus bruikbaar zijn in een spreadsheet of database)

Het lastige is namelijk dat zoeken op "key", "plant species", "spreadsheet" en/of "algorithm" totaal andere zaken oplevert dan diegene die ik wil. Idem voor "sleutel", dat meer informatie oplevert over de politiek van de laatste jaren dan over biodiversiteit.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/11, 23:17:46 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline koos4401

  • Lid
Re: Voor biologen: software of algoritme om sleutel op te bouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/12, 10:25:58 »
Suggestie: probeer eens te googlen op "determination-key for plants"; ik vond de eerste twee hits er aardig uitzien, maar ben niet terzake kundig. Bovendien zijn de resultaten in het Engels.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Jenske

  • Lid
Re: Voor biologen: software of algoritme om sleutel op te bouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/22, 19:09:30 »
Tja, toch niet wat ik zoek. Ik zoek dus geen sleutels of determinatiesystemen, maar wel algorithmes om zoiets op te bouwen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline koos4401

  • Lid
Re: Voor biologen: software of algoritme om sleutel op te bouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/23, 10:59:04 »
Dat staat er eigenlijk wel in je eerste post, maar ik had het niet begrepen. :(
Andere benadering: er zijn archieven waarin ook tijdschriften bewaard worden (KonBib? http://www.kb.nl/) Kun je langs die weg terugzoeken, vooral omdat de KonBib bezig is met digitaliseren. Je ziet dan het oorspronkelijke artikel terug als je geluk hebt.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523