Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "Update Manager" werkt niet  (gelezen 2388 keer)

zuiplap

  • Gast
"Update Manager" werkt niet
« Gepost op: 2005/11/25, 19:42:24 »
Hallo,

ik heb nogal wat problemen met de "Update Manager" van ubuntu 5.10.
Ik heb een expert install gedaan aangezien ik windows al op mijn pc had staan. Ik moest hier een rootwachtwoord ingeven, en

Snorrie

  • Gast
"Update Manager" werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/25, 23:11:30 »
Citaat
Ik heb een expert install gedaan aangezien ik windows al op mijn pc had staan.
Expert install is een installatieprocedure voor experts.

Je mist nu de hele gebruiksvriendelijkheid juist :D. Ook als je windows op je computer hebt staan kun je de gewone linux installatie doen (op enter drukken na booten van de cd). Zorg gewoon dat je een vrije partitie hebt (bijv 10GB) om het systeem te installeren. Druk op de enter-toets na de install en alles komt goed. Je krijg op een gegeven moment de vraag om grub in de master boot record te installeren -> selecteer Ja.

succes,
Snorrie

zuiplap

  • Gast
"Update Manager" werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/26, 11:29:51 »
Zeker?

Want ik lees hier:
"The default installation will erase all existing software and data from your computer. However an expert installatoin mode is available. If you want to keep your existing files alongside Ubuntu, follow the instructions carefully during installation."

Alles werkt toch, behalve dat het programma blijkbaar niet wil opstarten op de easy manier.

De fout die ik krijg is trouwens (bij 'installeer toepassingen') met root wachtwoord:

"Het uitvoeren van /usr/bin/gnome-app-install als gebruiker root is mislukt:
 Verkeerd wachtwoord."

Maar zoals ik al zei, als ik het goede wachtwoord intik, gebeurt er niks..

Anyway, moest ik nu een normale install doen, zou ik dan mijn partities kunnen kiezen? Want dat is dus eigenlijk het enige dat ik wil kunnen instellen.

Heb momenteel twee NTFS partities, een SWAP en en EXT3 op mijn eerste schijf, en een NTFS op mijn tweede. Gaat die dan van mijn NTFS partities afblijven?

Merci

"Update Manager" werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/26, 14:16:30 »
Bij een expert install wordt sudo niet ingesteld, dus werkt het menu maar half... Om Ubuntu naast windows te installeren heb je zeker *geen* expert install nodig, de gewone install kan ook partities vergroten/verkleinen/toewijzen.

Om sudo in te stellen voeg je deze regel (als root) aan /etc/passwd toe

username ALL=(ALL) ALL

vervang username door je eigen username

Snorrie

  • Gast
"Update Manager" werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2005/11/27, 13:46:53 »
Idd, je komt op een gegeven moment in een menu terecht waar je de plaats op de HD moet aangeven. Hier zeg je dus *niet* erase disc want dan ben je idd alles kwijt. Hier selecteer je de partitie die vrij is. Als je niet weet wat je met swap e.d. aan moet dan kun je ook nog selecteren daarna: automatisch indelen.

succes :D

zuiplap

  • Gast
"Update Manager" werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2005/11/27, 21:41:06 »
Ja, heb hem opnieuw geinstalleerd op de normale manier. Heb mijn partities kunnen instellen en nu werkt het goed.

Merci voor de hulp.

thx