Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internetverbinding delen (zonder sniffing)  (gelezen 1720 keer)

Offline JJRabbit

  • Lid
Internetverbinding delen (zonder sniffing)
« Gepost op: 2008/09/20, 15:36:34 »
Ik wil graag draadloos internet met anderen delen, zelf maak ik alleen gebruik van de LAN poorten op de router. De router die ik gebruik is een Linksys WRT54G (4-poort-switch). Natuurlijk wil ik niet dat dit anderen in staat stelt 'packet sniffing' toe te passen.

Is er iets wat ik kan doen om packet sniffing onmogelijk te maken? Misschien iets met een hardware oplossing?
Alvast bedankt.

Offline siegi

  • Lid
Internetverbinding delen (zonder sniffing)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/20, 15:42:42 »
Als je alleen de lan poorten gebruikt van de router zie ik niet in hoe mensen pakket sniffing kunnen doen.
Zo'n router werkt eigenlijk voor het interne netwerk als een switch.
Alleen de gegevens die voor jouw computer bedoelt zijn komen bij jouw aan.  + natuurlijk de broadcast pakketjes.

Ik zou je wel aanraden de beveiliging van je wireless router aan te zetten, of de wireless functie uit te schakelen.

Offline JJRabbit

  • Lid
Internetverbinding delen (zonder sniffing)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/20, 16:30:09 »
Citaat van: siegi
Als je alleen de lan poorten gebruikt van de router zie ik niet in hoe mensen pakket sniffing kunnen doen.
Een switch maakt packet sniffing alleen maar iets moeilijker.
Bron: http://www.surasoft.com/articles/packetsniffing-2.php

Citaat van: arie
als je met anderen, bv buren bedoelt zou ik er een FON router op aansluiten.
Geeft een FON router uitsluitend de internetverbinding door? Ik heb het idee dat anderen dan nog steeds toegang hebben tot mijn netwerk.

Offline siegi

  • Lid
Internetverbinding delen (zonder sniffing)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/20, 16:46:48 »
In principe heeft een fon router volgens mij ook gewoon een switch gedeelte maar dan met wat meer mogelijkheden.  Dit lijkt me evenzeer te ondermijnen als een switch ondermijnbaar is.

Ik ken niet veel van de mogelijkheden van de functie van een switch te ondermijnen maar, wat op die site staat lijkt me niet simpel, en de vraag is dan nog of het op alle switches lukt.

Offline ruujan

  • Lid
Internetverbinding delen (zonder sniffing)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/22, 12:31:22 »
Ik heb ooit eens zitten stoeien met een pakketje dat werkte met ARP-poisoning. Daarmee kun je ook in een geswitched netwerk sniffen. Je "vergiftigt" dan de ARP-tabel van iemand door het MAC-adres van de sniffende machine te koppelen aan het IP-adres van de router. Dit was trouwens tijdens een cursus die ik gaf over TCP/IP, dus niets illegaals, alleen ter demonstratie.
Daardoor stuurt de client-machine alle pakketjes voor de router naar de sniffermachine. Die moet het dan op zijn beurt wel weer goed afleveren bij de router.


Of het makkelijk is en bruikbaar? Ach, als je persé wilt, dan kun je dataverkeer wel afluisteren.