Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: If it ain't broke, don't fix it.  (gelezen 4344 keer)

Coenox

  • Gast
If it ain't broke, don't fix it.
« Gepost op: 2007/01/31, 14:50:22 »
Eigenlijk heb ik geen vraag, maar een mededeling: ik ben tevreden !

Maar een toelichting is natuurlijk wel handig. Een tijdje geleden kocht ik een tweedehands Dell laptop. Het geinstalleerde XP home pakket (illegaal ?) liep voor geen meter en ik heb het er gelijk afgegooid. Ik ben al niet zo van de Windows (gebruik al jaren Palm OS op mijn PDA) en wilde de stap naar Linux wagen. Na een dappere Fedora poging ben ik bij Kubuntu (Dapper Drake) uitgekomen. In het begin werd ik even moedeloos bij het aan de praat zien te krijgen van WiFi en later bij Flash, maar inmiddels werkt alles snel, stabiel en naar behoren. Op dit moment gebruik ik de laptop om te internetten, tekstverwerken en voor het synchroniseren met mijn Palm Treo (via JPilot). Daarmee ben ik een gewone gebruiker. Zolang ik niet ga prutsen - dat zal toch wel weer gebeuren - hoef ik eigenlijk niet hier op dit forum te verschijnen. Het bewijst dat Ubuntu inmiddels dermate volwassen is dat het door een gewone gebruiker, in dit geval wel met bovenmatige interesse en iets doorzettingsvermogen, gebruikt kan worden. Helaas zullen weer hordes mensen een PC kopen met Windows Vista. Ik zou het iedereen in mijn omgeving afraden en ben graag bereid te helpen met de installatie van Ubuntu.

Ik wil iedereen hier op dit forum bedanken voor het geduld en het goede werk. Ik zal hier ongetwijfeld terug komen wanneer ik weer toepassingen mis, maar voorlopig doet mijn systeem gewoon wat ik wil.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/31, 15:15:05 »
Gezellig rondhangen mag ook hoor :D
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/31, 15:18:14 »
Zo is 't!

Tip: voordat je gaat prutsen aan je goedwerkende Kubuntu, maak eerst ff een image op een extern medium (DVD of zo). Dat heb ik ook gedaan; het scheelt me enorm veel werk, als ik de zaak in de soep heb geprutst. Image terugzetten duurt hooguit 10 minuten!

Groet, Pjotr.

If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/31, 16:17:59 »
Citaat van: pjotr123
Zo is 't!

Tip: voordat je gaat prutsen aan je goedwerkende Kubuntu, maak eerst ff een image op een extern medium (DVD of zo). Dat heb ik ook gedaan; het scheelt me enorm veel werk, als ik de zaak in de soep heb geprutst. Image terugzetten duurt hooguit 10 minuten!

Groet, Pjotr.
Hoe kan je het beste een image maken die vervolgens weer terug te plaatsen, en ook nog op 1 dvd past ??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/31, 16:24:07 »
Ik doe het zelf met een reddings-CD (LiveCD) van Acronis True Image. Perfect!

If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/31, 18:27:15 »
Is er ook een gratis manier, en ik zie dat deze alleen te gebruiken is onder Windows, iemand een betere oplossing ??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/31, 18:31:51 »
Nou ja, je kunt gewoon ff de proefversie binnenhalen en installeren op je Windows. Die doet het maar 15 dagen, maar in die tijd maak je, wederom in Windows, gewoon een paar van die reddings-CD's aan. Die verlopen niet na 15 dagen!

If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/31, 18:40:41 »
thnx dan maak ik er vanavond 1, kan ik mooi weer eens prutsen :)

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/31, 19:09:57 »
@pjotr:
Hebben ze het daar bij Acronis zo dom aangepakt? Dat je reddingscd's kunt maken met de proefversie? Haha, nou dan zitten ze der niet met hun hoofd bij daar... :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/31, 21:52:48 »
Het leuke van die reddings-cd's van Acronis is, dat ze volledig functioneel zijn. Je kunt er dus niet alleen images mee terugzetten, maar ook mee maken!

Groet, Pjotr.

Coenox

  • Gast
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/01, 08:28:57 »
Kijk, da's nou weer leuk. Doe ik een mededeling krijg ik gelijk een goede tip. Ik heb alleen in mijn laptop geen brander. Ik moet dus eens gaan kijken naar een andere oplossing (externe HD, externe brander ?)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/01, 09:32:01 »
Citaat van: Coenox
Kijk, da's nou weer leuk. Doe ik een mededeling krijg ik gelijk een goede tip. Ik heb alleen in mijn laptop geen brander. Ik moet dus eens gaan kijken naar een andere oplossing (externe HD, externe brander ?)
Maak gewoon een extra partitie aan op je bestaande harde schijf, en zet het image daarop! Dat doe ik ook, als "tussenstation" voor het branden van het image op een DVD. Maar in jouw geval kun je het als "eindstation" gebruiken. Dan hoef je geen nieuwe hardware aan te schaffen.

Een partitie aanmaken kun je met Gparted (onder Kubuntu moet je die wel ff installeren uit de gewone pakketbronnen van Ubuntu). Als je toch aan het installeren bent, pak dan gelijk Synaptic als grafische pakketbeheerder mee. Die werkt veel beter dan Adept (de KDE variant).

Groet, Pjotr.

budster

  • Gast
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/01, 13:51:04 »
Citaat van: Coenox
If it ain't broke, don't fix it.
Ik geloof dat hier genoeg mensen rondlopen die het motto hanteren "fix till it's broken"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/01, 13:53:33 »
Citaat van: budster
Citaat van: Coenox
If it ain't broke, don't fix it.
Ik geloof dat hier genoeg mensen rondlopen die het motto hanteren "fix till it's broken"
Hahaha! Inderdaad, ja! We blijven prutsen en knoeien, hè. Dat is de lol van het computeren!

Enfin, des te meer reden om een image achter de hand te hebben, dan kun je alles veilig verknoeien....

Groet, Pjotr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
If it ain't broke, don't fix it.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/02, 10:16:58 »
Pas op! De reddings-CD's van Acronis True Image Home 10 werken alleen voor het terugzetten van een bestaand image; het maken van een nieuw image is bij de CD's in de proefversie uitgeschakeld.

Sorry!

Groet, Pjotr.