Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 16.04 crashed willekeurig met SIGABRT  (gelezen 780 keer)

Ubuntu 16.04 crashed willekeurig met SIGABRT
« Gepost op: 2017/03/11, 00:46:31 »
Hallo allemaal,

Ik ben sinds versie 8.04 een zeer tevreden Ubuntu-gebruiker. Nu heb ik echter te maken met een nieuw fenomeen, mijn laptop crashed volledig willekeurig! Ik wil hier graag vanaf maar omdat ik eigenlijk nooit problemen heb gehad heb ik geen idee waar of ik aan kan kloppen voor hulp en/of suggesties en dacht ik het hier te proberen, dan kom ik hopelijk vanzelf waar ik wezen moet.
Ik heb een fonkelnieuwe Lenovo IdeaPad 510-15ISK (Intel Core i5-6200U CPU@2.3 GHz x4; Grafisch : Intel HD graphics 520 Skylake GT2 x86/MMX/SSE2 en 8 GB intern geheugen) en heb daar uiteraard gelijk versie 16.04.2 op geinstalleerd. De eerste week was er niets aan de hand maar een paar dagen geleden begon de narigheid (ik heb in die tussentijd geen updates gedaan, later zag ik overigens dat er (kernel)-updates beschikbaar waren maar die hebben het probleem niet verholpen). Ik krijg een zwart scherm met daarin een regeltje dat verwijst naar mijn harde schijf, het geluid blijft nog even spelen en daarna ben ik weer terug op het loginscherm. Als foutmelding staat er /usr/lib/xorg/Xorg en Xorg crashed with SIGABRT. Dit gebeurd vrij willekeurig, soms als ik een bestandje verplaats of als ik Calc open. Nu heb ik al lopen zoeken en ik zag dat dit weleens voorkwam bij gebruik van Nvidea-drivers maar bij mijn weten is mijn grafische kaart Intel-based. Herkent iemand dit probleem misschien of weet iemand of hier een oplossing voor bestaat? Ik stuur mijn foutrapportages overigens elke keer netjes door. Nou, dit is een voorzetje, ik hoor het graag! Bij voorbaat dank voor de moeite!

Groetjes,
Jean-Paul

Offline dorusone

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 crashed willekeurig met SIGABRT
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/11, 09:38:51 »
het lijkt mij dat SIGABRT hier de boosdoener is.
daar zul je de oplossing moeten vinden.
kijk b,v, maar naar : https://www.youtube.com/watch?v=StNo1ZBmxww

Hoe ?  daar kan ik je niet verder mee helpen, misschien iemand
die meer programmeer ervaring heeft.
Anyway succes !

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu 16.04 crashed willekeurig met SIGABRT
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/11, 12:22:59 »
Dat klinkt als een probleem met de harde schijf. In de professionele wereld zou je er
dan een andere schijf in zetten er weer een systeem op zetten (vanaf een backup of
opnieuw installeren) en dan kijken of het probleem blijft.
Je zou ook kunnen proberen om te backuppen wat er te backuppen valt (Clonezilla)en daarna
met een Live CD/DVD of USB-stick je hele schijf met nullen beschrijven opnieuw in
te delen en te formatteren en dan weer een systeem er op te zetten.

Wat geeft trouwens een Smart-uitlezing van je harde schijf ?
Dit kan je uitlezen door gsmartcontrol te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/11, 12:28:11 door aartje »

Re: Ubuntu 16.04 crashed willekeurig met SIGABRT
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/13, 10:28:04 »
Dank voor de reacties! Ik heb er voor nu 14.04 opgezet, eens kijken of het probleem over een week weer gaat spelen. We gaan het zien :-)