Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub wil niet meer installeren  (gelezen 1907 keer)

Grub wil niet meer installeren
« Gepost op: 2012/03/05, 20:03:36 »
Ik moest even opnieuw Ubuntu installeren op mijn desktop, maar nu lukt het niet meer. Ik de hele schijf geformatteerd, vervolgens maak ik /, /home en swap aan met Ubiquity, maar op het einde zegt ie telkens dat de opstartlader niet geinstalleerd kan worden ??? Zowel in die volgorde als met een aparte /boot.

Dus ik wat trucjes geprobeerd die ik vond op askubuntu en Launchpad en ook Pjotrs website natuurlijk. De ene keer zegt ie iets over dat embedding niet mogelijk is en de andere keer installeert ie Grub braaf maar dan zie ik bij opstarten niets meer dan een knipperend streepje dat maar niet weggaat.

Hoe komt het dat Grub ineens niet meer wil?
(Ubuntu 11.10)
« Laatst bewerkt op: 2014/07/27, 11:48:34 door Vistaus »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Grub wil niet meer installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/05, 20:17:53 »
Heb je misschien in de BIOS een beveiliging tegen het aanpassen van de bootsector aangezet?
Zo niet, dan zou ik via de live cd de hele schijf even leegvegen.
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1M
Let er wel op dat dit de hele harde schijf onherstelbaar leegveegt. En het proces kan vrij lang duren, dus niet na 10 seconden al afbreken.

Na het leeghalen wel eerst even rebooten voordat je weer probeert te installeren.

Re: Grub wil niet meer installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/05, 20:21:10 »
O ja, dat was ik vergeten dat ik dat met dd natuurlijk ook kan doen.
En nee, ik heb geen beveilingsoptie daarvoor in mijn bios zitten.

Ik ga dd eens proberen.

Re: Grub wil niet meer installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/05, 20:41:22 »
Helaas. 10 minuten deed ie erover om het leeg te vegen, toen weer geprobeerd te installeren en na nog geen 10 minuten komt ie weer met die melding dat de opstartlader niet geinstalleerd kan worden.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Grub wil niet meer installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/05, 20:56:32 »
Probeer dan dit eens vanuit de live cd: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel

Re: Grub wil niet meer installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/06, 17:20:18 »
Weet je zeker dat er gekozen is voor SDA en niet SDA1?
SDA wijst het MBR aan van schijf A, maar SDA1 verwijst naat een partitiedeel en dat lukt niet voor Grub.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Grub wil niet meer installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/06, 19:09:03 »
Ja, dat deed ik. Maar goed, problem solved. Kennelijk kan de Grub van 11.10 en 12.04 niet omgaan met een aparte /boot ??? Nogmaals zonder /boot geprobeerd en nu probleemloos.

Re: [Opgelost] Grub wil niet meer installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/06, 19:19:25 »
Welk bestandssyteem heb je voor /boot gekozen en hoe veel ruimte toegewezen? Ik vraag dat omdat ik het laatst ook heb geprobeerd (ook 11.10). Had gelezen dat 256 MB genoeg was en dat ext2 als bestandssyteem goed was. Toen ging het bij mij ook mis om GRUB te installeren op /boot. Later las ik dat anderen succes hadden met ext4 en meer ruimte hadden toegewezen. Dus toen heb ik het nog eens geprobeerd met 512 MB (hoewel ik nu zie dat er maar 91 MB is gebruikt in /boot) en ext4 maar ja... toen vergat ik om de locatie van GRUB te wijzigen en werd ie toch in MBR geinstalleerd  :D m.a.w. heb het niet kunnen uittesten.

Re: [Opgelost] Grub wil niet meer installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/06, 20:30:32 »
Haha. Nou, ik had dus ext2 gelezen en gekozen met 1 keer 2 GB aan ruimte en de rest iets van 396 MB ofzo.