Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: webserver maken van mijn oude pc(opgelost)  (gelezen 3658 keer)

webserver maken van mijn oude pc(opgelost)
« Gepost op: 2013/03/15, 18:57:39 »
hallo, ik heb hier een oude pc staan die ik gebruik voor projectjes, op deze pc staat ubuntu 12.10.

nu wil ik deze server gaan gebruiken als webserver, om een website voor mezelf mee te hosten en ik heb de LAMP-server package geinstalleerd en alles werkt gewoon, ik kan lokaal hosten enzo.
maar nu zou ik graag een website online willen hebben maar ik heb echt geen idee hoe ik dit voor mekaar zou kunnen krijgen,

ik heb alwel wat tutorials op gezocht maar voor mijn gevoel niet echt iets gevonden waar ik wat mee kan.

ik zou het op prijs stellen als iemand me door kan verwijzen naar een goeie tutorial of mij een duidelijke tutorial hier kan geven:)

mvg, martijn
« Laatst bewerkt op: 2013/03/15, 20:21:46 door martijnmoi »
xubuntu!

Re: webserver maken van mijn oude pc
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/15, 19:33:04 »
dus zoals ik dat begrijp hoef ik alleen poort 80 te portforwarden? (https heb ik nog niet nodig)
ik heb wel wat ervaring met portforwarden dus dit zou wel lukken, maar welke kant moet ik m op forwarden? tcp, udp of allebij?

en dan moet ik bijvoorbeel gewoon naar 12.34.56.78 surfen in m'n browser om de site tevoorschijn te toveren?

mvg, martijn

Offline vanadium

  • Lid
Re: webserver maken van mijn oude pc
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/15, 19:57:48 »
Volgens mij zal je internetprovider graag hebben dat je meer betaalt om dat te kunnen doen. Standaard internetansluitingen voor thuis zijn niet zeer geschikt voor servertoepassingen. Je krijgt namelijk geen vast IP adres, en dat is wel vereist om een server te kunnen inzetten die steeds op hetzelfde adres bereikbaar is. Internetaanbieders bieden daar dan speciale formules voor aan.

Re: webserver maken van mijn oude pc
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/15, 20:21:36 »
hmm ik heb het al :) gewoon poorten open zetten zoals buzzin al zei,

thanks!

Offline vanadium

  • Lid
Re: webserver maken van mijn oude pc(opgelost)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/16, 07:48:40 »
Wat je schrijft, bevestigt wat ik zei: uiteraard kan het, maar het is behelpen en als je niet oplet, breekt je verbinding nu en dan. Als dat enkel voor gebruik is binnen beperkte kring, kan dat natuurlijk.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: webserver maken van mijn oude pc
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/16, 10:13:49 »
Server op je thuis verbinding kan dus prima zolang je er mee kan leven dat je af en toe iets moet aanpassen.
Voor je wisselende ip-adres kun je diensten als dyndns gebruiken: http://dyn.com/dns/
Deze koppelt een op te geven domeinnaam aan een dynamisch adres. Je moet dan wel via een-of-ander procesje de dyndns-dienst (telkens) laten weten wát dan precies jouw ip-adres is, omdat die nu eenmaal kan wisselen. Kijk eens naar ddclient, vaak kan je router ook zoiets doen.

In de praktijk valt het overigens best mee met dat wisselen overigens, voor test-doeleinden hoef je vaak dit soort dingen niet eens te doen, het ip-adres blijft in mijn ervaring (bij mijn provider) gedurende langere tijd hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/16, 10:22:47 door markba »