Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Win 98 in Xubuntu of Xubuntu Wubi of Virtueel in Win 98? wat is veiliger?  (gelezen 2284 keer)

Offline John K

  • Lid
Ik moet voor enige zaken toch een Win 98 installatie.

Wat is veiliger qua firewall cq. internet?

Win 98 binnen Xubuntu in Virtual Box of Xubuntu Wubi of Virtual Box binnen Win 98?

Groeten John K

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Waar heb je W98 nog voor nodig? Als het even kan zou ik het vermijden als het kan. Als je echt een Windows nodig hebt, ga dan voor 2000 of XP. 98 is echt te verouderd en onveilig.

Verder hangt het ervan af waarvoor je het nodig hebt. Als het gaat om moeilijke hardware die alleen in Windows werkt, dan is Ubuntu in Windows de enige oplossing.
Gaat het daar niet om, dan is Windows binnen Ubuntu veiliger.

Offline Dave

  • Lid
en al helemaal het internet niet mee op met dat windows als het even kan.

windows 98 is inderdaad oud ja , maar zoveel onveiliger misschien misschien ook niet , wie scrijft er nog virusen voor dat systeem ... maar inderdaad beter de nieuwste versie vista of xp dus , nog beter is linux  ;)

Windows 98 is een groot gevaar. En het is vatbaar voor een hele hoop spyware en virussen, verhelstttje.

Windows 98 is een groot gevaar. En het is vatbaar voor een hele hoop spyware en virussen, verhelstttje.

wist ik niet nooit gebruikt win 98 en zoals ik al zij is een nieuwere versie beter , kun je in xp/vista niet instellen dat een programma draait zoals 98 dacht dat dit mogelijk was ..

lukt het niet met wine, en dan bij configure hem instellen op Windows 98?
Zo heb je helemaal geen windows nodig.

Offline joop905

  • Lid
Heel simpel, geen windows 98 meer gebruiken.

Op 1 april 2000 stopte Microsoft met de productie van Windows 98-cd's voor computerfabrikanten, waardoor deze het besturingssysteem niet meer op nieuwe systemen konden installeren. In november 2003 kwam Microsoft met een patch-cd; door de grootte en de hoeveelheid beschikbare updates en patches was het updaten van het besturingssysteem via internet bijna onmogelijk. Een maand later werd de distributie beƫindigd. In januari 2004 besloot Microsoft te stoppen met de ondersteuning: er zouden geen updates en patches meer uitgebracht worden. Vanwege het nog grote aantal gebruikers van het besturingssysteem werd de deadline opgeschoven naar 30 juni 2006. Op 11 juli 2006 werd de ondersteuning definitief stopgezet,
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 17:37:24 door joop905 »

het zou dus handig zijn als je zou zeggen om welk programma het gaat zo zouden wij u beter kunnen helpen mss bestaat er wel een goed linux alternatief ...

Offline vanadium

  • Lid
Antwoord op de vraag is simpel: Win 98 in Xubuntu virtual box is veiligst. Het fragiele besturingssysteem is dan volledig ingebunkerd in het robuste OS. Dual boot is altijd best, maar die optie gaf je niet.

In tegenstelling tot alle adviesen zeg ik: als Win 98 volstaat voor wat je nog moet doen, neem dat dan maar. Het is een licht en klein besturingssysteemje en vraagt niet veel harde schijfruimte of resources.

Offline Hanssun

  • Lid
ik zou Windows 98 ook nooit meer gebruiken te verouderd wat Johan als zei.

Gr Hans,

Offline John K

  • Lid
Antwoord op de vraag is simpel: Win 98 in Xubuntu virtual box is veiligst. Het fragiele besturingssysteem is dan volledig ingebunkerd in het robuste OS. Dual boot is altijd best, maar die optie gaf je niet.

In tegenstelling tot alle adviesen zeg ik: als Win 98 volstaat voor wat je nog moet doen, neem dat dan maar. Het is een licht en klein besturingssysteemje en vraagt niet veel harde schijfruimte of resources.

Ik heb een comp met legale Win98 en heb deze nodig om bijv. Officenet Extra van de ABN op te draaien (deze werkt niet onder Wine, ook niet op Codeweavers. Ook kan ik mijn Blackberry adresboek makkelijk bijwerken via Win 98 met Outlook.

Wanneer ik Win98 in Virtual Box draai, maak ik bij contact met internet dan gebruik van de Xubuntu firewall of moet ik in Windows alsnog een firewall draaien?

John K

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ik heb een comp met legale Win98 en heb deze nodig om bijv. Officenet Extra van de ABN op te draaien (deze werkt niet onder Wine, ook niet op Codeweavers. Ook kan ik mijn Blackberry adresboek makkelijk bijwerken via Win 98 met Outlook.

Wanneer ik Win98 in Virtual Box draai, maak ik bij contact met internet dan gebruik van de Xubuntu firewall of moet ik in Windows alsnog een firewall draaien?

John K
Dat ligt eraan hoe je virtualbox instelt. Het is echter (bijna) altijd aan te raden alsnog een firewall in de client te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 20:50:52 door Kiwinote »

Offline John K

  • Lid
Je bedoelt dat wanneer ik in Virtual Box de Lan verbind, heb ik een firewall nodig? Of heb je het over andere instellingen in Virtual Box, en zo ja welke?

Groeten John K

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Je kan in virtualbox een aantal verschillende netwerkopties kiezen. Ik dacht dat je kon kiezen tussen (1) geen netwerk (2) internet via host (3) eigen internet verbinding.

Offline John K

  • Lid
Dus dat wordt optie 2. Bedankt voor jullie hulp.

John K