Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestandgrootte varieert  (gelezen 707 keer)

Offline vinum

  • Lid
bestandgrootte varieert
« Gepost op: 2014/05/21, 14:29:45 »
als ik een gescande TIFF-afbeelding "bijsnijd" in shotwell, wordt het bestand tot 15 maal groter, hoewel ik er een stuk van afsnijd.
is dit normaal?

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: bestandgrootte varieert
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/21, 22:19:58 »
Ik vermoed dat je van jpg naar tiff omzet of je verandert misschien tegelijk de resolutie?
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline vinum

  • Lid
Re: bestandgrootte varieert
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/23, 13:42:28 »
ik scan met xsane met resolutie van 300 naar tiff-formaat

Re: bestandgrootte varieert
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/23, 16:48:19 »
Hallo, dat bijsnijden kun je direct in xsane doen, in het preview-venster. Heb je goede redenen om die documenten als tiff te bewaren? Je kunt in xsane ook jpg als uitvoer kiezen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestandgrootte varieert
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/23, 19:19:18 »
Mogelijk gebruikt Shotwell geen compressie bij het opnieuw opslaan van de tif.

Re: bestandgrootte varieert
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/23, 22:39:51 »
Ja maar een factor 15 is niet normaal tussen een tif die als lzw gecomprimeerd is en een tif die niet gecomprimeerd is. Volgens mij gaat dat eerder om 1MB vs 1,3MB of zoiets. Misschien gaat Shotwell hier in de fout, ik vind het maar een naar programma dat ik niet geïnstalleerd heb. Kleiner maken gaat prima in GIMP en als je reeksen moet verkleinen, is daar ook allerlei software voor.

Offline vanadium

  • Lid
Re: bestandgrootte varieert
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/24, 09:28:46 »
Ja maar een factor 15 is niet normaal tussen een tif die als lzw gecomprimeerd is en een tif die niet gecomprimeerd is. Volgens mij gaat dat eerder om 1MB vs 1,3MB of zoiets.
Veel meer, maar inderdaad: een factor 15 is extreem en alleen te verklaren als er verlieslatende compressie gebruikt wordt (lees: jpeg). Ik heb hier een gescande foto in tif formaat, niet gecomprimeerd. Ik bewaar die eens in Gimp naar TIF met verschillende compressie-instellingen: zonder compressie: 15.2 MB, na LWZ compressie: 6.6 MB, deflate compressie: 6.4 MB, JPEG compressie: 1.2 MB (met Gimp).

Het hangt ook af van de aard van het grafisch materiaal: foto versus lijnen, en of je er toevallig een moeilijker te comprimeren stuk afsnijdt of niet.

Om nog twijfel weg te nemen: ik heb eens de jpeg versie geopend met Shotwell, licht bijgesneden, en terug bewaard in "Format: current". Het oorspronkelijk bestand was 1.2 MB, het bijgesneden materiaal 11.2 MB.

Conclusie: zeer waarschijnlijk snijdt vinum snijdt een met jpeg gecomprimeerd TIF bestand bij met Shotwell, en Shotwell bewaart het resultaat als niet gecomprimeerd tif bestand. Shotwell heeft geen opties om details van het bestandsformaat verder in te stellen (enerzijds omdat het al bij al nog in vroege ontwikelling is (versie 0.18.0!), anderzijds omdat het programma bedoeld is naar de niet-technische eindgebruiker).

Re: bestandgrootte varieert
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/24, 09:46:00 »
Ha Vanadium,

Ja dat laatste lijkt me het meest logisch. Ik wist niet eens dat dat bestond, jpg-compressie voor tiff. Weet wat geleerd!

Online jolo

  • Lid
Re: bestandgrootte varieert
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/24, 20:29:37 »
En als je zowel de gescande TIFF-afbeelding en de bewerkte afbeelding in een aparte map plaatst, dan een terminalvenster start, en via cd naar die map gaat. Dan doe je daarin het volgende commando file * [Enter] zodat je de output daarvan, hier kunt posten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM