Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: User mangement bestanden  (gelezen 536 keer)

chrisflfm

  • Gast
User mangement bestanden
« Gepost op: 2008/06/14, 12:29:43 »
Beste,

Ik was wat aan het experimenteren en ik heb mijn home folder verwijzing in het user management naar de Windows mijn documenten folder laten wijzen.
Na herstart krijg ik een melding dat dit niet mag omdat in de home folder enkel de gebruiker schrijfrechten mag hebben.
Als ik in de juiste file terug /home/usernaam kan typen is de vroegere situatie terug in orde en kan ik terug starten.
Weet iemand in welk bestand deze settings bij gehouden worden?

Alvast bedankt,

Chris

Offline Rulus

  • Lid
User mangement bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/14, 12:46:14 »
Opstarten in recovery modus (de tweede optie in het opstartmenu) en kiezen voor 'Drop to root shell' als dat gevraagd wordt. Dan intikken: 'nano /etc/passwd' (zonder '') en alleen bij jouw gebruiker terug /home/gebruiker/ schrijven, voor de rest overal afblijven. Afsluiten met Ctrl+X, daarna 'exit' intypen. Succes! :)

chrisflfm

  • Gast
User mangement bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/14, 13:20:06 »
Bedankt,

Probleem opgelost alles werkt weer.
Voor dat ik weer ga experimenteren zal ik eerst maar eens iets over de recovery mode gaan lezen  :-)

Offline Rulus

  • Lid
User mangement bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/14, 13:57:59 »
Recovery modus is niets anders dan je gewone systeem opstarten zonder grafische interface en als beheerder (root) gebruiker. Alles wat je in die recovery modus kan, kan je dus ook op je normale systeem. :)

edit: Tenzij je niet meer als je gewone gebruiker in kan loggen natuurlijk, omdat je bijvoorbeeld niet meer in je /home map kan ;-)