Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk instellingen  (gelezen 7224 keer)

Offline lowieke

  • Lid
netwerk instellingen
« Gepost op: 2007/12/18, 16:21:17 »
hier ben ik nog eens ,met jullie hulp is het reeds een paar keer gelukt om iets op te lossen ,hopelijk dit keer ook .
beschrijving installatie:desktop pc met dualboot Windows XP en Ubuntu 7.10 met daaraan gekoppeld een printer HP 1010 en verder een laptop gekoppeld via gedeeld netwerk.Ik kan wel vanuit Ubuntu bestanden lezen op mijn laptop maar omgekeerd kan ik dit niet en ik kan ook niet printen vanuit die laptop.Als ik in Ubuntu kijk naar  locaties- netwerk zie ik 3 toestellen Paul desktop ,Laptop en Windows Netwerk.Onder Windows netwerk vind ik dan msHome en dan  terug Paul desktop en laptop .Wat moet ik doen om vanuit  mijn laptop te kunnen printen en b.v.. de map documenten te kunnen lezen.Heb al een paar uur zitten zoeken via de zoekfunctie maar kom er niet uit.
beste groeten
lowieke

Offline Thom

  • Lid
netwerk instellingen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/18, 17:23:38 »
Graag nog even wat nadere informatie. Als ik het goed begrijp kun je vanaf je Ubuntu laptop (alleen Ubuntu of ook Windows?) niet de gedeelde mappen openen op een Desktop met XP draaiend? Zie je wel de mappen als beide PC's onder Ubuntu draaien?
Wat betreft de printer zul je eerst het gedeelde netwerk in orde moeten hebben om via  Systeem-Afdrukken-Nieuwe Printer-Windows printer via Samba-selecteren printer-laden driver, een netwerkprinter te kunnen aansturen vanaf je laptop.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline lowieke

  • Lid
netwerk instellingen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/18, 20:31:27 »
Citaat van: Thom
Graag nog even wat nadere informatie. Als ik het goed begrijp kun je vanaf je Ubuntu laptop (alleen Ubuntu of ook Windows?) niet de gedeelde mappen openen op een Desktop met XP draaiend? Zie je wel de mappen als beide PC's onder Ubuntu draaien?
Wat betreft de printer zul je eerst het gedeelde netwerk in orde moeten hebben om via  Systeem-Afdrukken-Nieuwe Printer-Windows printer via Samba-selecteren printer-laden driver, een netwerkprinter te kunnen aansturen vanaf je laptop.
Zoals boven vermeld vaste PC met Windows en Ubuntu met vast verbonden printer en dan laptop met windows .
Kan vanaf vaste PC vanuit Ubuntu bestanden op laptop lezen maar kan niet vanaf de laptop printen of bestanden op vaste pc met Ubuntu opgestart lezen.
hopelik is dit iets duidelijker
beste groeten

Offline woteb

  • Lid
netwerk instellingen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/18, 20:41:51 »
Het lijkt erop dat je op de Ubuntu weliswaar Samba hebt draaien (anders kan de laptop jouw Ubuntu systeem niet zien), maar dat je nog iets hebt 'vergeten', dat op de Ubuntu machine behalve het gebruikersaccount (wat op jouw laptop én de Ubuntu machine identiek moet zijn, met hetzelfde wachtwoord), ook nog smbpasswd moet draaien.

In een terminal: sudo smbpasswd -a pietjepuk

Waarbij pietjepuk staat voor heb genruikersaccount wat op jouw laptop draait.

Na smbpasswd moet je dan -HETZELFDE- wachtwoord opgeven wat je op je laptop gebruikt.

Dus:

1. Op jouw laptop gebruiker pietjepuk met wachtwoord
2. Op jouw Ubuntu machine gebruiker pietjepuk met wachtwoord + smbpasswd pietjepuk met wachtwoord.

Uiteraard is gebruiker pietjepuk een voorbeeld.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline lowieke

  • Lid
netwerk instellingen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/18, 21:55:50 »
Citaat van: woteb
Het lijkt erop dat je op de Ubuntu weliswaar Samba hebt draaien (anders kan de laptop jouw Ubuntu systeem niet zien), maar dat je nog iets hebt 'vergeten', dat op de Ubuntu machine behalve het gebruikersaccount (wat op jouw laptop én de Ubuntu machine identiek moet zijn, met hetzelfde wachtwoord), ook nog smbpasswd moet draaien.

In een terminal: sudo smbpasswd -a pietjepuk

Waarbij pietjepuk staat voor heb genruikersaccount wat op jouw laptop draait.

Na smbpasswd moet je dan -HETZELFDE- wachtwoord opgeven wat je op je laptop gebruikt.

Dus:

1. Op jouw laptop gebruiker pietjepuk met wachtwoord
2. Op jouw Ubuntu machine gebruiker pietjepuk met wachtwoord + smbpasswd pietjepuk met wachtwoord.

Uiteraard is gebruiker pietjepuk een voorbeeld.
sorry maar nog eens mijn situatie:Zoals boven vermeld vaste PC met Windows en Ubuntu met vast verbonden printer en dan laptop met windows .
Kan vanaf vaste PC vanuit Ubuntu bestanden op laptop lezen maar kan niet vanaf de laptop printen of bestanden op vaste pc met Ubuntu opgestart lezen.

mijn laptop met Windows
kan dus mijn PC met Ubuntu  niet zien maar mijn PC met Ubuntu kan wel mij wel mijn laptop met Windows zien

Offline woteb

  • Lid
netwerk instellingen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/18, 22:35:55 »
Heb je dezelfde werkgroep? Dus op je Ubuntu systeem en de Win laptop?
Dan ten tweede: Heb je op beide systemen hetzelfde gebruikersaccount?
Dan ten derde: Heb je op je Ubuntu systeem Samba draaien?

Dat laatste zal denk ik niet het geval zijn. Wel een smbclient (wantje kan het Windows systeem, de laptop) wel zien. Je zult dan op je Ubuntu systeem Samba moeten installeren:

sudo apt-get install samba

Dan in het bestandje /etc/samba/smb.conf opgeven welke directories gedeeld moeten worden. Zoek eens op dit forum op het trefwoord samba, dan kom je genoeg voorbeelden tegen hoe dat moet worden aangepakt.

Het bestandje /etc/samba/smb.conf moet je met rootrechten muteren.

Als je de directories hebt opgegeven in dat bestandje, dan moet je de sambaserver opnieuw starten (niet je Ubuntu systeem, het is geen windows).... dat doe je met het commando:

sudo /etc/init.d/samba restart

Daarna zal jouw laptop je Ubuntu systeem zien, en afhankelijk of je de opmerkingen uit mijn vorige bericht hebt opgevolgd (dus met smbpasswd de gebruiker ook hebt toegevoegd), ook kunnen benaderen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline lowieke

  • Lid
netwerk instellingen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/18, 23:11:07 »
Citaat van: woteb
Heb je dezelfde werkgroep? Dus op je Ubuntu systeem en de Win laptop?

Dan ten tweede: Heb je op beide systemen hetzelfde gebruikersaccount?
Dan ten derde: Heb je op je Ubuntu systeem Samba draaien?

Dat laatste zal denk ik niet het geval zijn. Wel een smbclient (wantje kan het Windows systeem, de laptop) wel zien. Je zult dan op je Ubuntu systeem Samba moeten installeren:

sudo apt-get install samba

Dan in het bestandje /etc/samba/smb.conf opgeven welke directories gedeeld moeten worden. Zoek eens op dit forum op het trefwoord samba, dan kom je genoeg voorbeelden tegen hoe dat moet worden aangepakt.

Het bestandje /etc/samba/smb.conf moet je met rootrechten muteren.

Als je de directories hebt opgegeven in dat bestandje, dan moet je de sambaserver opnieuw starten (niet je Ubuntu systeem, het is geen windows).... dat doe je met het commando:

sudo /etc/init.d/samba restart

Daarna zal jouw laptop je Ubuntu systeem zien, en afhankelijk of je de opmerkingen uit mijn vorige bericht hebt opgevolgd (dus met smbpasswd de gebruiker ook hebt toegevoegd), ook kunnen benaderen.
ben reeds jaren een windows gebruiker en werk met die zelfde pc en laptop in een klein netwerkje die eigenlijk zonder de minste problemen kon geinstalleerd worden in zeer korte tijd met behulp van een USB stick waarbij zowel de printer als mappen gedeeld worden.
Als ik dit vergelijk met mijn geknoei om hetzelfde aan de praat te krijgen met dezelfde apparatuur in dezelfde opstelling maar met op mijn desktop Ubuntu als besturingssysteem Ubuntu i.p.v. windows lijk ik wel een kleuter op pc gebied

maar toch wil ik het nog niet opgeven daarom graag iets bijkomende uitleg maar a.u.b. een beetje meer lekentaal(windows)en misschien een ietsje meer stappen.
wat bedoel je met werkgroepen?is dit mshome in ubuntu of thuis windows naam van het netwerk
wat bedoel je met hetzelfde gebruikersaccount?thundernbird draait op beide pc met hetzelfde account
samba is geinstalleerd
en de rest is mij spijtig genoeg niet duidelijk,probeer morgen nog iets op te zoeken met de zoekfunctie  maar heb tot nu toe nog geen duidelijke uitleg gevonden voor iets dat toch eenvoudig zou moeten zijn
beste groeten

Offline Thom

  • Lid
netwerk instellingen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/19, 10:45:40 »
Even ter reactie op het probleem om een werkend netwerk tussen Ubuntu en Windows te verkrijgen. Ik begrijp dat je netwerk van twee Windows computers goed werkt, echter als je even googled op problemen met Windows netwerk zul je zeer veel links vinden. Ook binnen Windows is het soms niet eenvoudig om een werkend netwerk goed op te zetten. Ik spreek daarbij ook uit eigen ervaring.
Een netwerk tussen twee Linux (Ubuntu) systemen is al je de juiste stappen onderneemt (en er geen driver problemen zijn), normaal redelijk snel voor elkaar te krijgen.
Mijn ervaring om een netwerk tussen Windows en Ubuntu goed werkend te krijgen is echter een soort leerprocess geweest. Uiteindelijk is het mij gelukt om mede met behulp van alle informatie op dit forum (een gerichte zoek functie in dit forum geeft veelal goede hulp + uiteraard de documentatie) een een netwerk van 4 Windows en 3 Ubuntu pc's te hebben met 3 netwerkprinters.
Dan naar je probleem. Zoals ik nu begrijp heb je van je Windows Laptop geen toegang tot je Ubuntu Desktop.
Ik zou het volgende controleren:
- Is de naam van het windows netwerk MSHOME (dit is de standaardnaam in Ubuntu).
- Als op de windows laptop een firewall ingeschakeld is, zet de firewall even uit
- Volg Woteb's instructies op met betrekking tot Samba. Samba is namelijk het stukje software dat een netwerk tussen Windows en Linux (Ubuntu) mogelijk maakt. Indien de instructies mbt tot het installeren van Samba niet goed opgevolgd worden, zul je geen goed werkend netwerk verkrijgen.
- Geef niet te snel de moed op. Er uiteindelijk uitkomen geeft veel voldoening en veel meer inzicht over hoe een en ander nu eigenlijk werkt.

PS: Ter overweging zou je ook een oude PC (Pentium 3 of zo) voor een paar tientjes op de kop proberen te tikken en daar de je Printer aan koppelen. Als je die PC's aan laat staan (minder goed voor het energieverbruik) dan heb je altijd vanaf beide PC's een printer direct bij de hand. Nu moet je de Desktop PC aanzetten om vanaf je laptop te kunnen printen. Bijkomende voordeel is dat je op deze derde pc ook je belangrijke bestanden als backup kunt zetten. In mijn netwerk heb ik ook zo'n pc (overigens met Win98). Het is maar een idee.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3