Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)  (gelezen 10553 keer)

Offline Vaako

  • Lid
Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Gepost op: 2010/03/11, 22:28:17 »
Hoi Allemaal,

Welke videokaart raden jullie mij aan onder Ubuntu 9.10?

nVidia GF8400GS 30 Euro.
nVidia GF210 40 Euro.
of
ATI HD4540 43 Euro.
ATI HD5450 47 Euro.

Of moet ik best voor een ander type model kiezen?

Alvast bedankt voor jullie!!!

Groetjes,
Vaako

Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/11, 22:35:27 »
als het goed is werken ze gewoon allemaal dus voor ubuntu maakt het niet erg uit.
het gaat er om wat je er mee wilt.

ik heb zelf een NVidia GeForce 9800GT.
maar die is wel wat duurder....
maar ik wil dan ook kunnen gamen, als je dat niet wilt zou ik zeggen neem de NVidia GeForce 8400GS, die kaarten zijn vrij gelijk aan elkaar dus dan kan je de goedkoopste nemen.
maar geen van deze is echt bedoel voor gamen of 3D.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Vaako

  • Lid
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/11, 22:48:00 »
Als ik het allemaal zo lees verkiezen de meetste nVidia bovan ATI.
Zie hier maar: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1261226&highlight=nvidia
Ik zou graag Compiz willen gebruiken en naar het schijnt werkt dit het vlots met een nVidia en hakkelig met een ATI.

Alle info is welkom!!!

Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/11, 23:21:18 »
maw op mijn vorige (ATI) kaart nooit problemen gehad met Compiz.
maar meestal is NVidia wel beter, maar dan moet je NIET de GeForce GTX 3xx of GeForce GTX 4xx nemen, die schijnen wat minder te zijn
(om een idee te geven: een deel is terug geroepen!)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Tom

  • Lid
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/11, 23:33:34 »
ATI HD4540 43 Euro.
ATI HD5450 47 Euro.
1 van beide zou mijn keuze zijn. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Vaako

  • Lid
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/12, 02:17:00 »
Ik zou graag Compiz willen gebruiken, en hoe zit dat met ATI ???
Iemand ervaring???

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/12, 03:05:08 »
op mijn HD 4850 werkt dat wel, maar dat is een nogal dikke kaart (om te gamen, anders had ik toendertijd ook een 4550 o.i.d. genomen want die zijn zo heerlijk zuinig). Met de iets lichtere heb ik geen ervaring. Maar het ligt er ook aan hoe ver je wilt gaan met Compiz, gewoon wat kleinigheidjes zoals venster previews en ander handige dingetjes, of de hele mikmak inclusief al het spul dat het niet echt prettiger maakt en misschien zelfs gaat irriteren? Ik weet niet hoeveel u al met Compiz effecten heeft gewerkt maar geloof me, na enige tijd heb je het wel gehad met dat circus.

En oh ja:

Citaat
nVidia GF8400GS 30 Euro.
nVidia GF210 40 Euro.

Zo ontzettend veel lekkerder gaat het daar ook niet op lopen, verwacht geen wonderen t.o.v. die twee AMD kaarten die u noemde. Dat is op zich niet vreemd want als de GeForce 210 en de Radeon HD 4550 optimaal presteren verslaat laatstgenoemde diens naaste concurrent.
In mijn laptop zit een 8400G M en ik zeg u, desktop effecten zijn er niet zo erg lekker op (ik meende zelfs ooit eens een flink hogere processorbelasting te zien, als ik dat goed gezien heb komt dat denk ik doordat de processor moest gaan bijspringen). Dus daarop geen effecten meer, scheelt ook accuduur natuurlijk (was ze overigens ook al zat, al dat gewiebel en gedraai voor de ogen).

Bovendien loopt de 8400 GS door het (relatief beschouwd) hogere stroomverbruik ook warmer (i.g.v. zo'n passieve koeling zoals die normaal is bij "kleinere" kaarten). De GeForce 210 wordt dan ook meestal met een ventilatortje uitgerust, maar die staat bekend om zijn luidruchtigheid.

Overigens, de GTX 300 en de GTX 400 series waar richard het over had zijn zogenoemde rebrands van de GTS/GTX 200 serie. Gewoon bestaande techniek met een nieuwe naam, naar ik aanneem om te voorkomen dat AMD met hun nieuwe Radeon HD 5000 serie er met een hoop klanten aan de haal gaat, die anders misschien een Nvidia kaart hadden gekocht. Een soort zoethoudertje/nepgeneratie dus, totdat hetzelfde bedrijf met de echt nieuwe generatie komt die de codenaam Fermi heeft gekregen.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/12, 03:12:47 door Peter »

Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/12, 07:44:44 »
Ik zou graag Compiz willen gebruiken, en hoe zit dat met ATI ???
Iemand ervaring???
ja, zoals ik zij
maw op mijn vorige (ATI) kaart nooit problemen gehad met Compiz.
en dat wat een onboard kaart.
(mja, moederboard met socket AM2+ (voor AMD) dus welke video kaart komt er dan hé...)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Vaako

  • Lid
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/12, 16:05:40 »
Nu zit ik nog met een dilemma :|

De nVidia's zijn echte stroom vreters tegenover ATI.

Als er nog menigen zijn hoor ik het graag want ik wil de knoop doorhakken ;)

Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/12, 16:10:14 »
Nu zit ik nog met een dilemma :|

De nVidia's zijn echte stroom vreters tegenover ATI.


Als er nog menigen zijn hoor ik het graag want ik wil de knoop doorhakken ;)
Hoi

Voor mij was die keuze gemakkelijk.

ik kies voor ATI
reden
1] stuk goedkoper
2] Net zo goed.
3] ATI is al een stuk op de goede weg met zijn drivers. (kan altijd nog beter, maar heeft nvidia ook)

Ik heb de ATI HD 5750 hier aan het werk en ben zeer tevreden.

Moet wel de ATI driver van de ATIsite installeren (de 10.2) met de standaart ubuntu ati driver is mijn kaart niet supported
« Laatst bewerkt op: 2010/03/12, 16:12:27 door extremebiker »
Ubuntu Steunpunt Kerkrade
bezoek ubuntu steunpunt kerkrade

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/13, 16:31:28 »
De nVidia's zijn echte stroom vreters tegenover ATI.
In het instapsegment (waarin u schijnt te kijken) scheelt het maar een paar watts. Op de rekening scheelt het weinig, maar het kan wel verschil maken in het opzichte van temperatuur (stroom=warmte). Ik zou voor een AMD gaan, als er niet op wordt gegamed zou ik gaan voor ofwel een HD 4550 ofwel een HD 5450. Die laatste is net iets zuiniger en koeler, maar wordt wel nog niet zo goed ondersteund. Dus ik zou voor de HD 4550 gaan.

jesse2314

  • Gast
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/13, 16:35:49 »
ze werken allemaal in ubuntu
nVidia GF8400GS 30 Euro.
nVidia GF210 40 Euro.
of
ATI HD4540 43 Euro.
ATI HD5450 47 Euro.

maar deze is toch een aanrader

ATI HD5450 47 Euro.

Offline maarth

  • Lid
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/14, 08:35:58 »
als je 1080i filmpjes gaat kijken dan ken je beter nvidia nemen want die ondersteund dat,kijk als je nou een zware computer heb dan maakt het niet uit want dan doet de cpu alles,maar als je niet zo,n zware heb ken je beter nvidia nemen. (dan moet je wel een vrij nieuwe hebben anders werkt dat vdpau niet)
 

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/14, 09:23:39 »
als je 1080i filmpjes gaat kijken dan ken je beter nvidia nemen want die ondersteund dat,kijk als je nou een zware computer heb dan maakt het niet uit want dan doet de cpu alles,maar als je niet zo,n zware heb ken je beter nvidia nemen. (dan moet je wel een vrij nieuwe hebben anders werkt dat vdpau niet)
 

Dit kan inderdaad een belangrijk punt voor je zijn, maar het ligt er een beetje aan wat je met je pc wilt gaan doen.
Is compiz draaien een doel op zich eigenlijk?

Hier wat info over hardware van de compiz site
http://wiki.compiz.org/Hardware

Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/14, 09:54:47 »
ATI werkt super hiero met compiz, en de drivers zijn standaard al opensource!!!
En dat op een hele "oude" AGP" Radeon 9600 Pro 128MB

Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/14, 11:39:38 »
als je 1080i filmpjes gaat kijken dan ken je beter nvidia nemen want die ondersteund dat,kijk als je nou een zware computer heb dan maakt het niet uit want dan doet de cpu alles,maar als je niet zo,n zware heb ken je beter nvidia nemen. (dan moet je wel een vrij nieuwe hebben anders werkt dat vdpau niet) 
 
LOL ik heb een pc bij mijn plasma tvje met een ATI kaart (AMD 3700 niet zo zwaar dus)
die ondersteund wel degelijk 1080i zelfs 1080p
dus weet  niet waar deze opmerking overgaat

EDIT: vergeten de kaart te vermelden ATI HD4650 1024MB GigaByte GV-R465OC-1GI VGA DVI HDMI
TWV €50.90
« Laatst bewerkt op: 2010/03/14, 11:43:56 door extremebiker »
Ubuntu Steunpunt Kerkrade
bezoek ubuntu steunpunt kerkrade

Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/14, 14:02:00 »
Hoi Allemaal,

Welke videokaart raden jullie mij aan onder Ubuntu 9.10?

nVidia GF8400GS 30 Euro.
nVidia GF210 40 Euro.
of
ATI HD4540 43 Euro.
ATI HD5450 47 Euro.

Of moet ik best voor een ander type model kiezen?

Alvast bedankt voor jullie!!!

Groetjes,
Vaako


Ik zou voor de ATI HD5450 gaan! Super kaartje, zeker voor die prijs, tis die 4 euro meer zeker wel waard, tov HD4540. Je zal daar ALLES mee kunnen doen.
En vooral vanwege de opensource drivers ondersteuning van ATI(AMD) zelf!!!

Offline Emil

  • Lid
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/15, 22:33:07 »
Hoi Allemaal,

Welke videokaart raden jullie mij aan onder Ubuntu 9.10?

nVidia GF8400GS 30 Euro.
nVidia GF210 40 Euro.
of
ATI HD4540 43 Euro.
ATI HD5450 47 Euro.

Of moet ik best voor een ander type model kiezen?

Alvast bedankt voor jullie!!!

Groetjes,
Vaako


Ik zou voor de ATI HD5450 gaan! Super kaartje, zeker voor die prijs, tis die 4 euro meer zeker wel waard, tov HD4540. Je zal daar ALLES mee kunnen doen.
En vooral vanwege de opensource drivers ondersteuning van ATI(AMD) zelf!!!
Als je nu een HD5xxx kaart koopt heb je nog geen goede open source ondersteuning, daar zul je nog een aantal maand voor moeten wachten. De eerstvolgende Ubuntu versie met open source HD5xxx ondersteuning zal dan 10.10 zijn.

Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/16, 08:55:54 »
Hoi Allemaal,

Welke videokaart raden jullie mij aan onder Ubuntu 9.10?

nVidia GF8400GS 30 Euro.
nVidia GF210 40 Euro.
of
ATI HD4540 43 Euro.
ATI HD5450 47 Euro.

Of moet ik best voor een ander type model kiezen?

Alvast bedankt voor jullie!!!

Groetjes,
Vaako


Ik zou voor de ATI HD5450 gaan! Super kaartje, zeker voor die prijs, tis die 4 euro meer zeker wel waard, tov HD4540. Je zal daar ALLES mee kunnen doen.
En vooral vanwege de opensource drivers ondersteuning van ATI(AMD) zelf!!!
Als je nu een HD5xxx kaart koopt heb je nog geen goede open source ondersteuning, daar zul je nog een aantal maand voor moeten wachten. De eerstvolgende Ubuntu versie met open source HD5xxx ondersteuning zal dan 10.10 zijn.

Thnx voor de correctie! Ik merk dat ik er al een aardig tijdje tussenuit geweest ben en niet van de ontwikkelingen op de hoogte ben. Excuses dus!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/16, 17:13:14 »
als je 1080i filmpjes gaat kijken dan ken je beter nvidia nemen want die ondersteund dat,kijk als je nou een zware computer heb dan maakt het niet uit want dan doet de cpu alles,maar als je niet zo,n zware heb ken je beter nvidia nemen. (dan moet je wel een vrij nieuwe hebben anders werkt dat vdpau niet)
 

VPAU + betere drivers zouden voor mij de voornaamste redenen zijn om een Nvidia te halen.
Qua prijs/prestatieverhouding is AMD misschien beter, maar daar heb je niks aan als de drivers slecht zijn.

Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/17, 23:32:08 »
VPAU + betere drivers zouden voor mij de voornaamste redenen zijn om een Nvidia te halen.
Qua prijs/prestatieverhouding is AMD misschien beter, maar daar heb je niks aan als de drivers slecht zijn.
Die zijn niet slecht :)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Welke videokaart kopen voor ubuntu - nVidia of ATI (AMD)
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/17, 23:56:18 »
Over de drivers van AMD wordt hetzelfde ook al een eeuwigheid geroepen in de Windows-wereld. Nou, daar is het dus al helemaal onterecht als je het mij vraagt, althans de laatste keer waarvan het mij bekend is dat het in artikelen hopeloos werd genoemd, is Catalyst 8.6 (let wel, ik heb het nu even over het Windows gebeuren). Catalyst 8.8 tot en met 9.x (ik kom niet op het versienummer) gaven bij mij alleen af en toe problemen bij het gebruik van de GPGPU client van Folding@Home. Is inmiddels ook verleden tijd met de laatste 9.x uitgave (versie 10.x heb ik laten zitten).

Momenteel is in Ubuntu de processorbelasting min of meer gelijk aan die in Windows bij 720p content, met mijn 4850 (ik heb geen echt Full HD materiaal op mijn schijf momenteel).