Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm  (gelezen 821 keer)

Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Gepost op: 2013/03/10, 13:55:40 »
Hoi,

Ik werk al een tijdje met Ubuntu 12 met unity, maar las zo hier en daar dat kde prettiger is om mee te werken .
Dus met "sudo apt-get install kubuntu-desktop" geïnstalleerd. Ging allemaal goed.
Echter na opnieuw opstarten krijg ik een tweetal in te vullen velden. Enig idee wat ik daar moet invullen?

Peter

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/10, 14:22:13 »
Usernaam en wachtwoord. Voordat je enter intoetst even op knopje sessiekeuze klikken en kde-plasmadesktop kiezen

Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/10, 18:09:40 »
Hoi Ramana,

Dank je, zijn dit dezelfde als ik had bij ubuntu? Als dat zo is weet ik mijn username niet meer, denk ik :(
'k zal het eens proberen.

Peter

Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/10, 18:40:03 »
Vergeet het, je systeem heb je hoogstwaarschijnlijk zojuist volledig verpest.
Herinstallatie is waarschijnlijk de enigste optie.

Zie ook https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Vermeng-geen-werkomgevingen:-kies-of-Ubuntu-Gnome-Unity-of-Xubuntu-Xfce-of-Kubuntu-KDE-
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline joop905

  • Lid
Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/10, 18:40:16 »
open een  Terminalvenster

je gebruikersnaam staat dan linksboven

Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/10, 19:44:28 »
Of je probeert het probleem op te lossen....meteen adviseren om maar alles in de vuilnisbak te gooien is wel erg melodramatisch.
Ik gebruik al jaren Gnome programma's in KDE en zie daar de problemen niet mee  :o

@peter: Ja, je naam en wachtwoord zijn voor alle omgevingen binnen dezelfde linux installatie hetzelfde.
Normaal hoor je hier ook mee in te loggen....als je dit uitgeschakeld hebt kun je het waarschijnlijk nog wel terug vinden hoor.

Kun je nog wel inloggen op de andere omgevingen? (Unity?)
Klinkt misschien hard om te zeggen dat alles verloren is maar in 9 van de 10 gevallen is dit ook zo. Alleen al het feit dat de TS 2 velden krijgt die hij moet invullen klopt volgens mij niet. Maar ik heb dan ook al een tijd niet meer met KDE gewerkt, wellicht dat er genoeg is veranderd dat inloggen nu niet helemaal logisch meer is (naar mijn idee dan). Ik denk niet dat er veel mensen op dit forum zijn die bereid zijn te willen helpen om het te herstellen i.p.v. het advies te geven om te herinstalleren.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/10, 19:55:09 »
Dank voor alle, snelle, reacties. Ik had een helder idee en ben er weer. KDE is wel een erg mooie omgeving. Ik zal er eens wat mee gaan spelen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/10, 21:32:04 »
Of je probeert het probleem op te lossen....meteen adviseren om maar alles in de vuilnisbak te gooien is wel erg melodramatisch.
Ik gebruik al jaren Gnome programma's in KDE en zie daar de problemen niet mee  :o

@peter: Ja, je naam en wachtwoord zijn voor alle omgevingen binnen dezelfde linux installatie hetzelfde.
Normaal hoor je hier ook mee in te loggen....als je dit uitgeschakeld hebt kun je het waarschijnlijk nog wel terug vinden hoor.

Kun je nog wel inloggen op de andere omgevingen? (Unity?)
Klinkt misschien hard om te zeggen dat alles verloren is maar in 9 van de 10 gevallen is dit ook zo. Alleen al het feit dat de TS 2 velden krijgt die hij moet invullen klopt volgens mij niet. Maar ik heb dan ook al een tijd niet meer met KDE gewerkt, wellicht dat er genoeg is veranderd dat inloggen nu niet helemaal logisch meer is (naar mijn idee dan). Ik denk niet dat er veel mensen op dit forum zijn die bereid zijn te willen helpen om het te herstellen i.p.v. het advies te geven om te herinstalleren.
Twee velden ja, gebruikersnaam en wachtwoord. Dat is al jaren zo.

Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/11, 01:10:21 »
Het punt is denk ik dat de TS tijdens de installatie van kubuntu-desktop gekozen heeft voor KDM als display manager en bij de meeste display managers werkt het zo dat als je die achteraf installeert je de eerste keer je gebruikersnaam en wachtwoord in moet vullen en daarna onthoudt ie je gebruikersnaam zodat je vanaf inlog nummer 2 alleen nog maar je wachtwoord hoeft in te vullen.

Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/11, 14:40:36 »
Inloggen op een multi-user omgeving is de gewoonste zaak van de wereld....en dat is precies wat linux is.
Dat de meeste er voor kiezen om het single-user te gebruiken omdat ze gebruikers accounts lastig vinden is iets anders.
Iets stuk of onlogisch noemen omdat je het niet snapt vind ik erg vreemd.  :o

...

Als dat waar zou zijn, zijn er blijkbaar weinig goede linux gebruikers op dit forum en moeten die mensen maar eens overwegen om geen slecht advies meer te geven.
Maar dat geloof ik niet. Er zijn hier zat goede mensen die bereid zijn om te helpen....ook als het niet meteen goed gaat.

@Peter, blij dat je weer kunt werken :)
Maar wat ik bij het inloggen van welk systeem dan ook (behalve grote systemen als scholen en/of bedrijven) gewend ben is dat je een keuze krijgt van gebruikers en daar alleen het wachtwoord in hoeft te typen. Daarom vind ik het niet logisch.

En over het niet bereid te zijn om te helpen, bereid ben ik wel, maar het is onbegonnen werk om een Ubuntu installatie met kubuntu-desktop erover gegooit te herstellen, dan is alles weg gooien en Kubuntu installeren een betere optie, dat was mijn punt.

Maar in ieder geval mooi dat het werkt voor de TS en veel plezier in KDE natuurlijk!
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/11, 15:06:08 »
@Cheap: Nogmaals: als je een andere display manager installeert ACHTERAF dan moet je 1 keer je gebruikersnaam invullen tezamen met je wachtwoord. Probeer maar eens, bijv. sudo apt-get install kdm of sudo apt-get install lxdm te doen en zie het voor jezelf dat het zo is...

Re: Wat in te vullen in het KDE opstartscherm
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/11, 15:15:35 »
Of je probeert het probleem op te lossen....meteen adviseren om maar alles in de vuilnisbak te gooien is wel erg melodramatisch.
Ik gebruik al jaren Gnome programma's in KDE en zie daar de problemen niet mee  :o

@peter: Ja, je naam en wachtwoord zijn voor alle omgevingen binnen dezelfde linux installatie hetzelfde.
Normaal hoor je hier ook mee in te loggen....als je dit uitgeschakeld hebt kun je het waarschijnlijk nog wel terug vinden hoor.

Kun je nog wel inloggen op de andere omgevingen? (Unity?)
Klinkt misschien hard om te zeggen dat alles verloren is maar in 9 van de 10 gevallen is dit ook zo. Alleen al het feit dat de TS 2 velden krijgt die hij moet invullen klopt volgens mij niet. Maar ik heb dan ook al een tijd niet meer met KDE gewerkt, wellicht dat er genoeg is veranderd dat inloggen nu niet helemaal logisch meer is (naar mijn idee dan). Ik denk niet dat er veel mensen op dit forum zijn die bereid zijn te willen helpen om het te herstellen i.p.v. het advies te geven om te herinstalleren.
Er is een KDM-thema waarbij je je gebruikersnaam moet invullen in plaats van aan moet klikken.

TS, krijg je een grafische omgeving te zien, met muis? Zo ja, dan is er niks aan de hand en is er geen sprake van totale verpesting.