Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Goede geluidskaart ?  (gelezen 14740 keer)

Offline 10o

  • Lid
Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/07/13, 20:53:16 »
Dat had ik wel gedaan, maar was ook eens benieuwd naar de praktijkervaringen die binnen deze forumgroep in de tussentijd zijn opgedaan.

Uit wat ik inmiddels overall online gelezen en gezien heb, maak ik op dat de ervaringen met de TC Electronic desktop konnekt 6 over het algemeen de beste zijn, los van de linux ondersteuning.
Hieruit maak ik op dat het apparaatje ook onder linux zou moeten werken. Ik ga 'm maar eens bestellen en in de 14 dagen proefperiode checken of dat daadwerkelijk zo is. Anders toch maar weer even een Windowspartitie aanmaken en met de meegeleverde software aan de slag. Non-virtual Windows... long time ago!  ;)

Heb even overwogen om voor het muziekgebeuren een Macbook aan te schaffen. Maar dat voelt - zeker na het zien van de eerste aflevering van Southpark dit seizoen XD - toch een beetje als lopen in de "Appletrap". Daarnaast voldoet geen van de Apple notebooks aan mijn wensenlijstje, zoals ingebouwd numeriek toetsenbord en full HD beeldscherm (behalve de macbook pro van €2.500,-)...
« Laatst bewerkt op: 2011/07/13, 20:56:26 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/07/13, 21:59:52 »
Als je al met Ubuntu werkt, zou ik niet voor recording en mixing naar Windows kijken...

Het device lijkt ondersteund te worden. Beter vraag je nog even via mail / IRC bij FFADO. Ik zou voor een kaart gaan die voor 100% zeker op Linux werkt. Evt een paar tientjes extra verdien je wel terug...
http://subversion.ffado.org/index.fcgi/browser/trunk/libffado/configuration#L398

Offline 10o

  • Lid
Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/07/13, 22:22:00 »
Inmiddels werk al jaren met Ubuntu, maar niet voor muziekopname. Dat deed ik tot nog toe enkel buiten de deur.
Windows ga ik inderdaad liever niet speciaal hiervoor installeren.

Hoop dat 't een beetje vlug en relatief eenvoudig werkt met bijvoorbeeld Ardour. Daarmee heb ik nog nooit gewerkt, alleen met Logic. En dan nog wel op systemen waar zowel hardware, software als gear reeds voor me in- en afgesteld waren.

Ik voorzie (meestal aangeleverde) instrumentale tracks van vocalen. Dus als ik die met tempo en maatsoort op kan zetten - zodat ik ze veilig qua structuur kan "verbouwen" - en vervolgens met een fijne monitoring via het externe firewire apparaat kan inzingen, ben ik tevreden. Natuurlijk moet ik daarna zowel een "totaaltje" als de losse vocals als audio kunnen exporteren voor de muzikanten/technici die het in Logic gaan afwerken.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/07/14, 07:53:31 »
Misschien heb je nog iets aan deze site?
http://linux.autostatic.com/

Deze persoon zit volgens mij ook regelmatig op dit forum en is actief bezig met Linux en audio.

Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/07/14, 13:26:40 »
Da's een goede link !
Vooral het deel over "je systeem configureren" geeft een heldere uitleg. Daar ga ik zeker mee aan de slag.
Ik moet nu toch die ganse PC herinstalleren en opkuisen, dan kan ik het hiermee ineens goed doen. Geen Ubuntustudio meer, maar opbouwen vanaf die uitleg.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline 10o

  • Lid
Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/07/14, 13:30:42 »
Bedankt voor de link! Van daaruit ga ik ook eens kijken hoever ik kom in mijn 11.04 installatie.
Heb de t.c. electronic konnekt 6 zojuist gehaald. Mooi en degelijk apparaat.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/07/15, 07:43:24 »
Graag gedaan, hoop dat jullie er iets aan hebben   :D

Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/07/15, 19:57:18 »
Natuurlijk moet ik daarna zowel een "totaaltje" als de losse vocals als audio kunnen exporteren voor de muzikanten/technici die het in Logic gaan afwerken.
Ardour werkt ook zowel op Linux als op OSX. Hetzelfde geldt voor Harrison Mixbus http://www.harrisonconsoles.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=108&Itemid=42

Vergeet ook niet dat er goede opensource plugins aanwezig zijn op Linux en ook de LinuxDSP plugins: http://www.linuxdsp.co.uk/

Afwerken kan dus ook prima op Linux en/ of met Ardour / Mixbus

Offline 10o

  • Lid
Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/07/15, 20:03:02 »
@.zamorano: Zover ga ik die gasten vast niet krijgen, dat ze "terug"stappen van hun dure Logic naar Ardour...  :D
Wel fijn dat het in potentie allemaal kan met puur open source! Mooi spul hoor, dat Logic, maar dit voelt toch een stuk vrijer. En als ik mijn konnekt 6 aan de praat heb - dat is vooralsnog niet gelukt - ga ik er vanuit dat ik gewoon mijn audiotracks lossless kan exporteren voor verder gebruik als Logic tracks.
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/07/15, 20:31:25 »
@.zamorano: Zover ga ik die gasten vast niet krijgen, dat ze "terug"stappen van hun dure Logic naar Ardour...  :D
Ha, daar kon je wel eens gelijk aan hebben... al hoewel, veel geld uitgeven gaat vervelen als er hard voor moet werken... ;)
Citaat
Wel fijn dat het in potentie allemaal kan met puur open source! Mooi spul hoor, dat Logic, maar dit voelt toch een stuk vrijer.
Het DSP gedeelte van Mixbus is niet open source, dit voor de volledigheid.
Citaat
En als ik mijn konnekt 6 aan de praat heb - dat is vooralsnog niet gelukt - ga ik er vanuit dat ik gewoon mijn audiotracks lossless kan exporteren voor verder gebruik als Logic tracks.
Dat is uiteraard goed mogelijk. Er zijn overigens ook tools zoals AATranslator (werkt perfect in Wine, zie ook pm).
« Laatst bewerkt op: 2011/07/15, 20:36:07 door .zamorano »

Offline 10o

  • Lid
Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/07/19, 12:06:13 »
Het lukt me niet om de audio interface via Jack aan te spreken in 11.04 (10.04 werkt niet goed op deze nieuwe Vaio). Kan iemand me op weg helpen of verwijzen naar een stap-voor-stap howto?

Hier ben ik al mee bezig geweest, maar het lijkt erop dat Jack de Firewire device niet kan vinden.

libffado2_2.0.99+svn1985-0lucid0~autostatic0_i386.deb heb ik geïnstalleerd (van https://launchpad.net/~autostatic/+archive/ffado/+packages).

Ik zal straks nog even de output van Jack even posten.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/19, 17:48:04 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/07/19, 19:52:28 »
Op de laptop 11.04 32bits is het inmiddels gelukt om Jack op te starten en te laten draaien.

In 11.04 is de Firewire setup al min of meer rond oob. Vervolgens:

sudo addgroup audio
sudo adduser 10o audio

Installatie libffado2_2.0.99+svn1985-0lucid0~autostatic0_i386.deb vanaf deze packages

Jack instellen conform de settings in punt 4

In ieder geval lukt het me om een geïmporteerde audiotrack in Ardour terug te horen via de desktop konnekt 6 en ook het opnemen lukt na wat Jack kabeltjes te verplaatsen!

Nu nog uitzoeken of ik die fijne ingebouwde booth reverb van dit audio interface kan gebruiken. Voor OSX en Windows is daarvoor een speciaal programmaatje meegeleverd (tc near control panel) dat op de achtergrond draait en waarmee de monitor settings geregeld kunnen worden en waarmee de knoppen van het apparaat ook volledig softwarematig bediend kunnen worden. Helaas werkt tc near control panel niet in Wine...
« Laatst bewerkt op: 2011/07/20, 09:35:38 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline 10o

  • Lid
Re: Goede geluidskaart ?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/07/21, 23:06:22 »
Ardour, Jack én de t.c. electronic desktop konnekt 6 zijn fantastisch!
Heb vandaag met veel plezier aan een nieuw stuk gewerkt en tot nog toe alles kunnen doen wat ik wilde. De opnametrack heb ik naar een (effecten)bus laten verwijzen waardoor ik een fijne reverb op mijn hoofdtelefoon (monitor) krijg. De reverb van de audio interface mis ik dus niet meer. In dit stuk liggen 10 vocaltracks over elkaar en dat geeft geen problemen (meer) qua xruns. Heb een een apart account aangemaakt voor de DAW en daarin alle opstarttoepassingen uitgeschakeld. Natuurlijk ook gekozen voor ubuntu klassiek zonder effecten. Verder schakel ik het netwerk uit zodat mijn laptop niet van tijd tot tijd naar wireless gaat zoeken. Dat soort zaken blijkt nl. behoorlijk te storen.
Eerder had ik op alle afzonderlijk audiotracks effecten geplaatst, waardoor de cpu het zwaar begon te krijgen. Zodra de ventilator van de laptop los ging, was Ardour meteen niet betrouwbaar meer en kreeg ik xruns of zelfs vastlopers. Door alle vocalen naar één effectenbus te sturen (send) zijn de meeste problemen passé.
Exporteren is ook een fluitje van een cent.  8-)
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)