Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo  (gelezen 21290 keer)

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Gepost op: 2007/02/19, 01:27:52 »
Ik heb sinds kort naast windows ook Ubuntu geinstalleerd. Ik heb nog nooit met linux gewerkt, maar ben wel van plan er serieus mee aan de slag te gaan omdat microsoft me een beetje de keel begint uit te hangen met hun validators e.d.

Nu heb ik het probleem dat ik 2 schermen heb en een ATI X1600, 1 nu moet ik een fatsoendelijke driver vinden, maar ik weet maar niet waar te zoeken en 2 hoe stel ik dan in dat ik dual head heb.. maar dat wijst zich vanzelf denk ik zodra ik die driver heb.

Het volgend probleem is dat ik geen Linux drivers kan vinden voor mijn wireless network adapter van sitecom.. Weet iemand hoe ik deze toch aan de praat kan krijgen?

Ik heb al wat op het forum rondgeneusd e.d. maar ben op niet veel uitgekomen. Dit omdat ik veel technische termen rondom linux nog niet vat. Ik heb wel al vernomen van wine .. een emulator voor het draaien van windows programma's.. Maar ik vat nog niet precies hoe dat zit..


mvg,

Joep

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/19, 03:28:01 »
Citaat van: Joeppy
Nu heb ik het probleem dat ik 2 schermen heb en een ATI X1600, 1 nu moet ik een fatsoendelijke driver vinden, maar ik weet maar niet waar te zoeken en 2 hoe stel ik dan in dat ik dual head heb.. maar dat wijst zich vanzelf denk ik zodra ik die driver heb.
ATI (nu is dat AMD, want ATI overgenomen door AMD) heeft niet zo'n erg goede linux ondersteuning, maar met de fabrieksdriver van AMD moet het wel lukken... Dat is de fglrx driver. Jammer genoeg is de installatie niet zo gemakkelijk als bij andere software, maar dat is min of meer de schuld van AMD. Ik zal mijn best doen om uitgebreid uit te leggen hoe je de driver bij jou aan de praat krijgt...

Ik ga er vanuit dat je de nieuwste versie van Ubuntu gebruikt (Edgy Eft, 6.10) als dat niet zo is, laat dat dan ff weten en volg mijn uitleg niet, want er is een verschil tussen Dapper en Edgy wat betreft de grafische vormgeving waardoor de installatie/configuratie van videodrivers een beetje anders is.

Je moet eerst en vooral de Restricted pakketbron activeren zodat je niet-vrije software (waaronder de fabrieksdriver van AMD voor de ATI kaarten) kan ophalen van de Ubuntu servers. Dit doe je op de volgende manier:

Systeem -> Beheer -> Pakketbronnen
en vink het vakje met "Niet-vrije stuurprogramma's voor apparaten (restricted)" aan. Sluit daarna gewoon het Pakketbronnen venster.

Voordat je verder kan gaan moet je nog een bestandje aanpassen omdat Ubuntu Edgy Eft (6.10) standaard een Composite Extension gebruikt, maar de fabrieksdriver van AMD (fglrx) ondersteunt dit niet, en dus moet je ervoor zorgen dat dit niet ingeladen wordt. Dit doe je op de volgende manier:

Druk op ALT+F2 zodat je het uitvoeren venster te zien krijgt en typ als commando:
gksu gedit /etc/X11/xorg.conf

Dit commando zal het bestand /etc/X11/xorg.conf (configuratiebestand voor de grafische X server) in een grafische teksteditor (gedit) openen met admin rechten (gksu)

Voeg deze lijnen toe, achteraan het tekstbestand:

Section "Extensions"
        Option  "Composite" "Disable"
EndSection

Section "ServerFlags"
        Option  "AIGLX" "off"
EndSection
Sla het bestand op en sluit de teksteditor.

Nu is alles in orde en nu kan je de driver installeren en configureren.

Dit kan op een grafische manier of via de terminal (lees ff door, want de terminalmanier kan misschien eenvoudiger zijn in dit geval)

Indien je het op de grafische manier wil doen, dan moet je weten welke linux kernel versie je gebruikt, dat kan je zien door het commando "uname -r" in te vullen in een terminalvenster (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster)

Ga dan naar Toepassingen -> Installeren/Verwijderen en zoek naar linux-restricted-modules en zet een vinkje voor de linux-restricted-modules met jouw kernel versie erachter. Zoek daarna ook naar xorg-driver-fglrx en zet een vinkje voor dit pakket. Pas de wijzigingen toe. De benodigde softwarepakketten worden nu automatisch gedownload, geïnstalleerd en geconfigureerd.

Een alternatief dat makkelijker kan zijn is om rechtstreeks in het terminalvenster dit commando te typen:

sudo apt-get update && sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r) && sudo apt-get install xorg-driver-fglrx


Oké, alles is nu gereed. Maar de mensen van AMD maken het je niet gemakkelijk (commerciële pakketten worden zelden op een eenvoudige manier ondersteund op linux, dat heb je nu al wel gemerkt...)

Het moeilijkste deel is echter achter de rug. Je moet nu alleen nog maar de driver configureren voor gebruik. Open een terminalvenster (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster) en typ dit commando:

sudo aticonfig --initial

wanneer dat commando succesvol gelukt is, typ dan dit commando:

sudo aticonfig --overlay-type=Xv

Herstart nu de grafische X server (Ctrl+Alt+Backspace) en open een terminalvenster wanneer de grafische server is herstart en je opnieuw bent ingelogd (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster) en typ:

fglrxinfo

Je zou een output moeten krijgen die er ongeveer zo uitziet:
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: (MOBILITY) RADEON XXXX Generic
OpenGL version string: 2.0.xxxx (8.28.8)
(xxxx vervangen door getallen)

Citaat van: Joeppy
Het volgend probleem is dat ik geen Linux drivers kan vinden voor mijn wireless network adapter van sitecom.. Weet iemand hoe ik deze toch aan de praat kan krijgen?
We hebben meer details over je sitecom netwerk adapter nodig... Welk type/model is het? En is het een ingebouwde PCI kaart op je pc, een PCMCIA kaart in je laptop, of een USB kaart?

Citaat van: Joeppy
Ik heb al wat op het forum rondgeneusd e.d. maar ben op niet veel uitgekomen. Dit omdat ik veel technische termen rondom linux nog niet vat. Ik heb wel al vernomen van wine .. een emulator voor het draaien van windows programma's.. Maar ik vat nog niet precies hoe dat zit..
Wine is een soort van API Wrapper die in realtime Windows API calls vertaalt naar Linux API calls en hierdoor wordt het mogelijk om met een vrij lage latency Windows programma's of zelfs 3D games te draaien op linux. Dit werkt echter niet voor alle programma's/spellen even goed, en soms zelfs helemaal niet. Het Wine project is echter wel heel geavanceerd en moderne 3D games zoals World of Warcraft draaien zo goed als probleemloos onder Wine.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Deevay

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/19, 09:44:26 »
Misschien heb je, voor wat betreft je dual-display, nog wat aan mijn ervaring in het volgende topic:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6892

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/19, 12:51:28 »
De display driver ben ik nog mee bezig.

Citaat van: profoX
We hebben meer details over je sitecom netwerk adapter nodig... Welk type/model is het? En is het een ingebouwde PCI kaart op je pc, een PCMCIA kaart in je laptop, of een USB kaart?
De volledige naam staat in het onderwerp:
Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo

Ik heb een gewone PC en de network adapter is een USB. Ik heb de wireless assistant al gevonden alleen vind hij men USB niet.
Type:  WL-172.

Tot dusver al bedankt :D

mvg,

Joeppy

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/19, 16:24:16 »
Een USB netwerkadapter.. aiai... ik zou zo snel mogelijk een PCI draadloze netwerkkaart proberen te pakken te krijgen (of voor laptops een PCMCIA draadloze netwerkkaart), want internet via USB is nooit een goede oplossing. Het vertraagt je pc in het algemeen en de verbinding is bij USB adapters niet altijd even stabiel. (Dit geldt zowel voor Windows als voor Linux als voor elk ander OS; het probleem zit op het hardwareniveau)

--

Volgens mij heb je de rt2x00 driver nodig en die zit standaard in Ubuntu volgens mij.

Voer dit commando uit in een terminalvenster: sudo ifconfig -a zie je dan ergens rausb0 of rausb1 staan? (of in ieder geval nog iets anders dan lo en sit0 in de linkse kolom?)

Kijk anders ook eens na of het USB apparaat werd gevonden met het commando lsusb je zou je USB netwerkadapter daar ergens moeten zien staan (ik vermoed met de naam Sitecom of Ralink ofzo)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/19, 17:28:57 »
Ja dat ik een PCI kaart zou krijgen was ook eerst de bedoeling, maar ik heb nog maar 1 slot over :P en daar past hij niet tussen omdat de grafische kaart erboven zit... De driver voor de grafische kaart is btw al gelukt, nu alleen nog dual-head maar dat lijkt me niet heel moeilijk...

mvg,

Joeppy

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/19, 20:13:43 »
Hm, ik weet niet hoe het zou moeten, want fglrx is niet compatibel met Xinerama dacht ik... AMD gebruikt weer liever zijn eigen dingetje..

Probeer eens (in terminalvenster):

sudo aticonfig --initial=dual-head
en daarna
sudo aticonfig --overlay-type=Xv

en kijk of beide commando's gelukt zijn

en dan X herstarten (ctrl+alt+backspace)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/20, 01:43:02 »
Dual-head is me gelukt, alleen weet ik niet hoe ik de ander als hoofdmonitor kan instellen..

Wat de USB adapter betreft:
Als deze driver standaart in linux zit hoe kan ik hem dan installeren? En als hij niet in linux zit waar kan ik hem dan downloaden en installeren?

Als ik sudo ifconfig -a intyp krijg ik naast lo en sit0 ook nog eth0. En als ik lsusb intyp krijg ik inderdaad:
Bus 004 Device 003: ID 0df6:90ac Sitecom Europe B.V.

mvg,

Joeppy

ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/20, 02:00:48 »
Profox weet je nog ie bug van niet meer herkennen van usb ???
hmz je had ook een oplossing ervoor... kan het ff niet meer vinden.

In het andere geval is de oplossing misshien eerst proberen die usb adapter te mounten als Ubuntu hem echt niet wil zien.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/20, 02:59:47 »
Grrrr, ben ik net zo ver... Komt GRUB met een error 17 :S
Ik ben maar vanaf de CD geboot.
Ik heb al geprobeert GRUB opnieuw erop te krijgen, maar het wilt niet lukken.
Ik heb het volgende geprobeerd:

Terminal ->

sudo grub

grub> root (hd0,0)
grub> setup (hd0)

maar dan zegt hij dat hij twee bestanden niet kan vinden:
/boot/grub/stage1 (geloof ik)
en nog een in die vorm

Hoe kan ik GRUB opnieuw erop krijgen ?

ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/20, 03:03:17 »
Makkie, kan natuurlijk op vele manieren maar dit is het makkelijkst:

Wanneer je GRUB beschadigt is en je PC niet meer wil booten kan je met dit toffe proggie je GRUB helemaal repareren.

Super Grub Disk Restore Grub in de MBR automatisch en veel meer!

Dit is een website die nog wat handige tips heeft over Super_Grub en hoe je een floppy of cd maakt om van te booten.

Hier download je de Super Grub Floppy of CD

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/20, 03:58:45 »
Nu kan ik opstarten in GRUB en dan krijg ik een GRUB prompt.
Alleen wat ik nu moet doen :S...
Ik heb als gedaan wat er op die site staat maar als ik hem naar de sikette wil schrijven zegt hij disk write error.
Ik heb ook al geprobeerd de GRUB te setuppen op mijn hd, en dan zegt ie dat alles gelukt is, maar als ik dan reboot krijg ik toch nog die error.

mvg,

Joeppy

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/20, 16:20:30 »
Is dat na een kernel update gebeurt ofzo? Als je meer dan 2 linux lijnen ziet staan in Grub probeer dan een andere linux kernel te booten (de 3de optie normaal gezien)

Ik vind het namelijk vreemd dat Grub zoiets doet. Heb je misschien 2 harde schijven? Dan kan het zijn dat je BIOS verkeerde informatie doorspeelt naar Grub waardoor Grub zich vergist..?

In dat geval kan een bios update eventueel helpen

wees er ook zeker van dat root(x,y) juist ingesteld staat (waar x en y nummers zijn)

Als je dan toch in de live cd zit.. kan je eens typen:
sudo fdisk -l
Dan weten we tenminste al hoe de harde schijf indeling eruitziet

--

Wat je netwerkadapter betreft.. hoe je die moet installeren? Dat hoeft niet als hij automatisch herkend wordt als netwerkadapter... Nu moet je wel ff weten of eth0 je draadloze netwerkkaart is of een gewone netwerkkaart die vanachter in je pc plugt... Volgens mij is het een gewone netwerkkaart, want bij een Ralink USB chipset noemt de interface normaal gezien rausb0 (of rausb1)... maar daar kijken we wel naar wanneer de GRUB error is opgelost.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/20, 18:32:42 »
Ik heb inderdaad 2 harde schijven ja...
1 IDE waarop Windows staat
2 SATA waarop linux staat

Nu was ik al zo wanhopig om linux dan maar even opnieuw te installeren, maar nu geeft hij een fout bij 5% als hij de bestandsextensie .ext3 ofzoiets wilt aanmaken.. En nu ben ik bang dat ik dus echt vast zit, want GRUB geeft nu een error 15 en ja veel kan ik niet doen want dat is het enige wat hij zegt, een besturingssysteem kan ik niet kiezen :( alleen maar booten van de cd.. Ik hoop maar niet dat er wat met men windows partitie aan de hand is, want daar staan belangrijke dingen op, maar meestal als laatste nood kan ik de MBR met de windows CD herschrijven en dan proberen grub nog eens te installen ofzo...
GRUB staat op de IDE (waar windows op staat).. Maar volgens mij betekent de error dat hij niet kan mounten ofzoiets.
Ik ga nou weer eens starten en dat commando uitvoeren... Om te posten hoe mijn schijfindeling uitziet..

profoX? zou ik jou heel misschien als t mag op msn kunnen toevoegen? Dat is wat makkelijker lijkt me zo..

mvg,

Joeppy

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/20, 19:06:14 »
Disk /dev/hda: 163.9 GB, 163928604672 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19929 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1        3824    30716248+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            3825       19928   129355380    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5            3825       19928   129355348+   7  HPFS/NTFS

Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1       19083   153284166   83  Linux
/dev/sda2           19084       19457     3004155    5  Extended
/dev/sda5           19084       19457     3004123+  82  Linux swap / Solaris


Dat krijg ik te zien als ik sudo fdisk -l intyp

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/20, 20:10:01 »
Ik heb ubuntu opnieuw geinstalled gekregen.

Nou maar weer even van voor af aan beginnen :P

Wat is btw vergelijkbaar met .exe in linux? .run ? ofwat?

Ik vat de bestand formats nog niet precies.. Daarom vind ik het ook vaak moeilijk om software te downloaden....

Joeppy

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/20, 20:44:45 »
Nu vond ik dit voor men WLAN:

http://sourceforge.net/projects/zd1211/

Dus ik dat downloaden en er zat een beschrijving bij, dus ik wil dat kopieeren, zegt hij dat ik geen schrijfrechten heb voor de map /lib/firmware...

Hoe kan ik de firmware dan nu in die map zetten ?

r00tn00b

  • Gast
ATI X1600 en Sitecom Wireless Network USB Adapter 54g Turbo
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/24, 00:31:07 »
Hi hier ook een nieuwe ubuntu gebruiker met zelfde probleem alleen is het hier zo dat ik eerder geprobeerd heb met 1 of andere medion usb device welke zoiezo niet wilde werken.

Ik heb dus ndiswrapper gedaan etc kreeg de wel bekende error maar wil nu via een gekregen wl-172 device het wlan als nog werkend krijgen.

Iemand bruikbare tips over hoe en wat?