Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem met Epson Scanner  (gelezen 1215 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
probleem met Epson Scanner
« Gepost op: 2019/04/13, 14:35:08 »
Hoi,

Ik heb mijn computer (Xubuntu 18.04) opnieuw geïnstalleerd en natuurlijk doet de scanner het weer niet ;-)  ;) ;) Nu had ik dat probleem eerder en een goede beschrijving gevonden, maar helaas kan ik die niet terug vinden.

Ik heb een Epson Stylus Offfice BX320WF, via wifi verbonden met mijn "netwerk". De printer werkt wel, de scanner niet. Als ik IScan op start krijg ik de melding dat "Commando naar scanner sturen is mislukt".

Ik heb de software en drivers van Epson geïnstalleerd.
Ik heb in /etc/sane.d/dll.d "epkowa" staan.
In /etc/sane.d/epkowa.conf heb ik de regel "net 192.168.0.105 1865" toegevoegd.

Nu kan ik me herinneren, maar misschien heb ik het mis, dat er nog iets met rechten was dat aangepast moest worden en dat er een service opnieuw gestart moest worden.

Wie weet hoe het zit? Of weet waar de goede beschrijving staat? Graag liever niet alle links naar alle mogelijke oplossingen sturen ;) ;) maar gericht naar de oplossing voor mijn probleem ;)

Dank voor een reactie.

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: probleem met Epson Scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2019/04/14, 10:41:58 »
Uiteindelijk na heel lang zoeken gevonden waar de werkwijze stond: https://askubuntu.com/questions/439031/iscan-doesnt-work-with-epson-wf-3520

In beknopt Nederlands, maar dan met alle stappen:
(deze beschrijving werkt voor Xubuntu 18.04, 64 bits en Xubuntu 18.04, 32 bits, met een Epson Stylus Office BX320WF)

1. Installeer eerst de drivers van de Epson site. Hiervoor zijn zat beschrijvingen elders te vinden.
2. Controleer en pas eventueel aan het bestand /etc/sane.d/dll.d/iscan. gedit admin:///etc/sane.d/dll.d/iscanDe inhoud moet als volgt zijn:
Citaat
# iscan -- enables the SANE backend(s) required
# Any changes to this file will be lost when upgrading iscan.

epkowa
3. Controleer en pas aan het bestand /etc/sane.d/epkowa.conf. gedit admin:///etc/sane.d/epkowa.confHierin moet de volgende regel opgenomen/uncommented zijn:
Citaat
net 192.168.0.111 1865   #neem hier het ip-nummer en poort-nummer van het netwerkadres van de scanner op
4. belangrijke stap, staat verder nergens beschreven in de Epson documentatie:
Hiermee worden bestanden naar de juiste directory gekopieerd. Kennelijk gebeurd dat niet standaard in Xubuntu.
sudo cp /usr/lib/sane/libsane-epkowa.* /usr/lib/x86_64-linux-gnu/sane/5. Herstart de service (staat ook nergens verder beschreven in de Epson documentatie):
sudo service udev restart6. Start iscan:
iscan
Hoera! De scanner begint te pruttelen  :) :) :) :) en het iscan scherm verschijnt eindelijk.   =D

« Laatst bewerkt op: 2019/12/11, 22:13:45 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.