Er zijn pogingen om Qt op iOS gedraaid te krijgen, en Python lijkt mij tegenwoordig standaard genoeg dat je het op praktisch elk Unix-systeem kan vinden, zoals Perl.
Het probleem met iOS is dat Apple vrij strenge voorwaarden oplegt wat je mag gebruiken qua talen (merk op dat eerst alleen C, C++ en ObjC toegelaten waren):
* Gecompileerde talen moeten statisch gelinkt worden
* Je mag geen nieuwe interpreters installeren, alles moet in je hoofdbinary zitten
* Je moet de CocoaTouch API gebruiken, die in ObjC is (dus je hebt bindingen nodig, of je moet er zelf schrijven)
* JIT-compilatie mag niet (zoals Java dat vereist, en Python dat ook kan)
* Voor geïnterpreteerde talen mag je alleen code gebruiken die als resource op staat, de interpreter moet in jouw eigen binary verwerkt zitten. Merk op dat interpreteren een stuk trager gaat dan JIT, en dat de meeste "interpreters" (Perl, Python, Lua, ...) eigenlijk JIT-compilers zijn tegenwoordig (denk maar aan .pyc files).
Over het algemeen worden iOS apps dan ook from scratch in ObjC gemaakt, omdat dat het minste problemen met zich meebrengt en het eenvoudigste is.
- Sey