Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?  (gelezen 15635 keer)

Offline erik58

  • Lid
welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Gepost op: 2010/01/08, 02:08:48 »
Wie weet hier een passend antwoord op ?

* welke versie
*hoe als dual-boot naast Windows XP ?

groet,
Erik/Meerlo


Asus is bezig met de ontwikkeling van netbooks die op Android draaien. Mocht de fabrikant besluiten daadwerkelijk kleine notebooks met het besturingssysteem uit te brengen, dan gaat de concurrentie tussen Microsoft en Google een nieuwe fase in.

Asus AndroidAl op de elektronicabeurs CES maakte Asus bekend interesse te hebben om Android op netbooks te plaatsen. Nu heeft Samson Hu, hoofd van Asus' Eee PC-afdeling, aan Bloomberg laten weten dat het Taiwanese bedrijf een team op de ontwikkeling van Android-Eee PC's heeft gezet. Aan het eind van het jaar zou het project de eerste resultaten moeten opleveren. Er zou echter nog geen besluit genomen zijn over het daadwerkelijk op de markt brengen van een Android-model.

Asus is niet de eerste fabrikant die experimenteert met Android op netbooks. Ook hebben particulieren al een port van het besturingssysteem voor de Eee PC gemaakt. Mocht de fabrikant echter daadwerkelijk modellen uit gaan brengen met het besturingssysteem van Google, dan krijgt Microsoft alsnog concurrentie op een terrein waar het bedrijf zich tot nu toe redelijk veilig kon voelen. Er zijn wel Linux-netbooks, maar deze notebooks zijn niet het succes voor het opensourcebesturingssysteem geworden waar sommigen op hoopten. Onduidelijk is hoe Google tegenover het draaien van Android op andere apparaten dan mobieltjes staat, maar algemeen wordt aangenomen dat de markt voor mobiele telefoons voor de zoekgigant slechts een begin is.

FrSu

  • Gast
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/08, 09:28:17 »
Volgens mij heb jij al een voorkeur... ;)
Ik vind het wel interessant om dit ook even te volgen, waar komt jouw verhaal vandaan?

Op Linux gebied zijn er veel alternatieven: Ubuntu 9.10 of NBR, Eeebuntu, KDE, Mint etc. Naast info over Ubuntu op dit forum, zijn er ook andere distibutie specifieke NL forums waar je informatie zult vinden. Even Googelen.

Kijk hier op dit forum ook even onder "Andere distributies" of gebruik de zoekfunctie. Er is veel te vinden.

Offline dvenema

  • Lid
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/08, 10:00:47 »
Ik heb zelf een EEE901 en ben ook nog wat zoekende naar een Linux alternatief.
Heb onlangs Moblin geprobeerd als live-versie dus zonder installatie gewoon vanaf een externe USB CDROM speler gedraaid. Ziet er erg goed maar vooral leuk, verfrissend en vernieuwend uit. Denk dat ik deze ook echt ga installeren.

Dat vind ik het leuke van een netbook. Ik draai er een OS op en probeer zo min mogelijk extra dingen te installeren. M.a.w. ik moet aan het OS zelf genoeg hebben om er de huis-tuin-en-keuken dingen mee te kunnen doen.
In de praktijk betekent dat voor mij, als ik maar een browser heb dan is dat genoeg.

FrSu

  • Gast
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/08, 10:09:33 »
Dan zit je bij eigenlijk alle Linux versies die hierboven genoemd zijn goed. :D

Ik ben zelf een Mint gebruiker, omdat deze alles aan boord heeft. Met name multimedia om filmpjes etc. te kunnen bekijken via Internet. Erg handig, ik hoefde hiervoor niets extra te installeren. :D

Offline gradje

  • Lid
    • Sultansplace
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/08, 10:19:58 »
Wie weet hier een passend antwoord op ?

* welke versie
*hoe als dual-boot naast Windows XP ?


Hoi Erik, leuk om jou hier terug te zien...
Ik zou gaan voor ubuntu 9.10, niks dualboot
Zelfs een grote EIK is als een eikel begonnen :cool:
The Ubuntu Counter Project # 18478, The Linux Counter Project # 95999

FrSu

  • Gast
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/08, 10:24:27 »
Waarom geen dualboot? Is toch handig om de "andere" er naast te kunnen houden? ???

Offline gradje

  • Lid
    • Sultansplace
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/08, 10:29:24 »
Waarom geen dualboot? Is toch handig om de "andere" er naast te kunnen houden? ???

Op zo'n netbookje heb je sowieso al niet zoveel ruimte, en dat andere os heb je echt niet meer nodig.
Ik ben zelf als bijna 2 jaar zonder dat ander os uit kunnen komen, voor noodgevallen kun je altijd nog kiezen voor wine, of virtualbox.   Heb ik op mijn netbookje (samsung n130) ook draaien en gaat super...
Zelfs een grote EIK is als een eikel begonnen :cool:
The Ubuntu Counter Project # 18478, The Linux Counter Project # 95999

FrSu

  • Gast
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/08, 10:37:30 »
De ruimte op een 900 is waarschijnlijk minder dan op mijn 1000H (160 Gig, is voor mij meer dan genoeg  :D), en dan snap ik jouw redenatie wel. Maar als je alleen wilt internetten heb je naast een besturingssysteem toch eigenlijk maar weinig nodig? ???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/08, 11:38:30 »
Ik raad Ubuntu Netbook Remix 9.10 aan:
http://www.ubuntulinux.org/getubuntu/download-netbook

Verreweg het beste besturingssysteem voor netboekjes. Zo mooi en zo goed afgestemd op de kleine schermpjes..... Zien is geloven! :)

Tot slot raad ik een tweevoudige opstart aan (Windows kan namelijk af en toe nog van pas komen):
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

FrSu

  • Gast
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/08, 12:18:48 »
De eeeubuntu versies zijn ook niet te versmaden,hoor. ;)

Gelukkig is er keuze genoeg. :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/08, 12:36:43 »
Tja... Ik zie hier werkelijk geen enkele aanleiding, maar dan ook absoluut geen enkele, om iets anders aan te raden dan Ubuntu Netbook Remix....

Ik raad af en toe weleens een andere distro aan, wanneer Ubuntu niet goed werkt op iemands computer. Maar alleen dan. We zitten hier per slot van rekening niet op een Eeebuntu- of Mintforum.

FrSu

  • Gast
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/08, 12:55:07 »
We zitten inderdaad op het Ubuntu forum, maar de topic starter vraagt om voorstellen voor een Linux versie. En dat zijn er dus vele, dat probeer ik duidelijk te maken.

Wellicht kan een moderator dit topic beter onder " Andere Distributies" plaatsen. Anders wordt het wel een erg eenzijdig advies en kunnen we het er nog even over hebben. ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/08, 13:02:56 »
Mwaah, vind ik niet....

Iemand vraagt op een Ubuntuforum welke distro goed zal passen op z'n netboekje. Op een Ubuntuforum, en niet op een algemeen Linuxforum.

Mijn antwoord is dan: Ubuntu Netbook Remix 9.10. Gaat gegarandeerd goed.... Ik zie daar niets eenzijdigs in. We zijn hier immers vooral gericht op Ubuntu. En dat moet ook zo blijven, vind ik.

FrSu

  • Gast
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/08, 13:09:23 »
Ieder zijn meug.

De discussie gaat voor mij een verkeerde kant op, ik ga dus niet verder op dit topic.

Topic starter erik58, succes met zoeken!

Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/08, 17:13:31 »
Linux Netbook Remix werkt goed, je kan deze zelfs op een SD-kaartje installeren.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Jan E.

  • Lid
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/08, 18:33:29 »
LinuxMint 8 werkt ook prima op een Asus EEE 900 (4 Gb en 8 Gb SSD). Goed stabiel en redelijk snel.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline erik58

  • Lid
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/08, 19:27:50 »
omdat ik Ubuntu-fan ben, heb ik de vraag ook op dit forum geplaatst.

de versie 9.10 Remix lijkt me wel wat,
de .iso wordt nu gedownload.
wat een heerlijk besturingssysteem (Linux/Ubuntu) :D, wat een policy en wat een leuk behulpzaam forum !!!
compliment aan allen die zo constructief meedenken en links plaatsen (handig)

bytheway: ik heb een EEE1008,
scheelt enorm in opslag en power..................
 O0

Offline Neri

  • Lid
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/08, 19:49:57 »
Ik heb een ASUS 1000H en heb alle EEE versie's en andere distro's geprobeerd, maar bij mijn draait hij het vlotst op Xubuntu 9.10. Wat ik alleen het probleem vind, bij alle  Linux-distro's, is de accuduur. Die doet het bij mij onder WXP het langst. Maar ja, ik vind Xubuntu wat leuker dus neem ik die accuduur maar voor lief.

grt,
Neri

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/10, 10:57:44 »
Heb zelf ook een Eee 900 met 20 GB SSD. Ubuntu NBR werkt super. Gebruik de 4 GB van de eerste partitie voor het besturingssysteem / en de 16 GB van de 2e partitie (deze is langzamer) voor de /home. Formateer op Ext2 ivm schrijfakties (niet gelogd) en maak een swap aan. Dan werkt het super. (Heb je een harde schijf maakt het natuurlijk niets uit.)
Het besturingssysteem gebruikt ongeveer 53% van de eerste 4 GB dus dan is er voldoende ruimte voor updates enzo.
Heb Ooo er bij gezet en dat werkt allemaal prima. Zit nu op 67% schijfruimte (eerste partitie).
NBR sluit naadloos aan op de Eee.

Succes.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

FrSu

  • Gast
Re: welke Linux versie op ASUS EEE 900 netbook plaatsen ?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/10, 11:34:46 »
omdat ik Ubuntu-fan ben, heb ik de vraag ook op dit forum geplaatst.

de versie 9.10 Remix lijkt me wel wat,
de .iso wordt nu gedownload.
wat een heerlijk besturingssysteem (Linux/Ubuntu) :D, wat een policy en wat een leuk behulpzaam forum !!!
compliment aan allen die zo constructief meedenken en links plaatsen (handig)

bytheway: ik heb een EEE1008,
scheelt enorm in opslag en power..................
 O0

Ik begrijp niet zo goed waarom je dan de vraag voor een 900 stelt. ???