Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.  (gelezen 11083 keer)

Offline Tom4

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Gepost op: 2007/11/17, 10:33:25 »
Goedemorgen iedereen,

gisteren nacht nog is Xubuntu-desktop gedownload, na even wat wennen en prutsen deze morgen ben ik er weer aan verkocht, de snelhied, de minimalistische look...

Maar kan ik xubuntu nu NOG sneller laten draaien ? door bv overbodige programmas te verwijderen of ze niet te laten activeren bij opstarten ? Wil gewoon even testen hoe snel xubuntu kan draaien op dit oud bakje.

Tom

Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/17, 11:07:10 »
Misschien fluxbuntu proberen?

www.fluxbuntu.org

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/17, 11:09:55 »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/17, 13:49:35 »
Een toevoeging op het artikeltje van Ron met wat commentaar hier en daar tussendoor:

Citaat
Kleine en snelle Ubuntu installatie

   1. Installeer Ubuntu als command-line systeem met de alternate CD
   2. Pas de repositories aan met
sudo nano /etc/apt/sources.list

Verwijder hier de # voor alle bronnen. Dit zijn de regels die beginnen met "deb" of "deb-src"
Als je toch bezig bent, verander dan alle meldingen http door ftp. ftp is sneller met downloaden en bovendien komt het wel eens voor dat een http server down is.

Opslaan met + en afsluiten met +

Citaat
1. Voer de volgende commando's achter elkaar uit.

sudo apt-get update

sudo apt-get dist-upgrade
Kan op één regel: sudo apt-get update && apt-get upgrade

Citaat
Je systeem is nu volledig bij de tijd.
Installeer de Ice Window Manager

Installeer de volgende pakketten met:

sudo apt-get install x-window-system-core
sudo apt-get install icewm
sudo apt-get install iceconf
sudo apt-get install icemc
sudo apt-get install icepref
sudo apt-get install synaptic
sudo apt-get install xterm
Kan ook op één regel: apt-get install x-window-system-core icewm iceconf icemc icepref synaptic xterm

Ik zou hier aan toe willen voegen: konsole waardoor je een terminal hebt die het mogelijk maakt om commando's te plakken en daarna uit te voeren. Scheelt een heleboel typwerk. En niet te vergeten het swiss-knife Midnight Commander (mc). Deze regel wordt dan:

apt-get install x-window-system-core icewm iceconf icemc icepref synaptic xterm konsole mc

Citaat
Je computer is daar wel even mee bezig...

   1. Type startx en het window-systeem zal starten.
   2. Kies in het menu de terminal en type icepref, in het menu dat nu verschijnt kan je het een en ander aanpassen naar je eigen smaak.
   3. Kies in het menu de terminal en type icemc.

Nu kan je de menu's aanpassen naar behoeften en geïnstalleerde programma's.
Wil je een mooie desktop draaien met iconen, dan kun je ook rox-filer installeren

sudo apt-get rox-filer mc

Hiermee installeer je ook Midnight Commander (mc). Wanneer je deze beide programma's hebt geïnstalleerd ga je via de terminal MC opstarten: mc

Ga naar de directory .icewm en typ onderaan het venster: echo startup Er wordt nu een bestandje startup aangemaakt. Ga daar naar toe en druk op waardoor een editor wordt opgestart.

Voeg daar een regel toe:

rox --pinboard=username &

en sla het bestandje op met
username is dan je gebruikersnaam, dus die gebruiken!!!

Log uit en weer in. Rox-filer wordt dan meegestart en je hebt dan een kaal bureaublad waar je dan zelf je programma en directory iconen aan toe kunt voegen. Google even op Rox-filer oor meer informatie

Verder, als je systeem het aan kan, kun je ook een supersnelle KDE installeren. Niet Kubuntu, want dat is veel te zwaar, maar het volgende:

sudo apt-get install kde-core konqueror kdm

Dat laatste kun je beter gebruiken dan xdm, dus als je tevens van plan bent om een minimalistische KDE te gebruiken dan kun je beter kdm i.p.v. xdm gebruiken.

Wil je verder een en ander installeren, ga dan eens naar: www.oudvaders.nl/tools.htm en .htm weghalen, dus dat er alleen post-install staat!!)

Daar zie je een bestandje post-install. Ik heb daar een bestandje met allerlei pakketten samengesteld. Kopieer een blok en plak die in je terminal. Vandaar dat ik konsole als basispakket kan aanbevelen.

Op deze draai ik een KDE-lite en IceWM supersnel op een P3 met 256 MB maar op een systeem met 128 MB draait dit ok vlot. Vlotter nog dan Xubuntu. Met dat bestandje post-install kun je naar smaak van alles installeren wat je nodig hebt. Veel succes!!

Toevoeging: Hier zie mijn huidige Kicebuntu K(de)ICE(wm)BUNTU, dus KDE en IceWM.



http://www.oudvaders.nl/images/icebuntu20071117.png

Hir draait (kijk maar eens naar de iconen) en alles geïnstalleerd inclusief VirtualBox en OpenOffice.org ongeveer 2 GB.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Bandicoot

  • Gast
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/17, 14:18:53 »
Mooie uitgebreide beschrijving ! Bovenstaande lijkt me ook wel wat. Ik heb hier nog een laptop (PIII / 600 MHZ/ 128 MB)daar ga ik dit alles maar eens op proberen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/17, 14:24:56 »
Citaat van: woteb
een hele handleiding
Woteb, zou je hier een Wiki pagina van willen maken?
Dan kunnen we de bestaande installatiehandleidingen uitbreiden of verbeteren :)

https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/17, 14:43:24 »
Of kan je jouw commentaar en ideeën in de huidige pagina verwerken ?
Het is al door zoveel mensen aangepast, maar jouw ervaring is toppie !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/17, 14:44:59 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: woteb
een hele handleiding
Woteb, zou je hier een Wiki pagina van willen maken?
Dan kunnen we de bestaande installatiehandleidingen uitbreiden of verbeteren :)

https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie
Daar zal je mij wel mee moeten helpen, wan van Wiki's heb ik a-b-s-o-l-u-u-t geen verstand. Ik kan de tekst aanleveren, en dan moet jij het maar ik Wiki taal omzetten...
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/17, 15:05:22 »
Een korte handleiding staat hier: https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/NlWikihowto

Maar de tekst en plaatjes mailen mag ook :)

Offline Tom4

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/17, 15:44:23 »
Goh Woteb, bedankt kerel :)
Ben nu zwoat dingen aan het toepassen van je tutorial. en tot nu toe gaat het goed.

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/17, 16:30:58 »
Ik heb het post-install bestandje aangepast. Ik heb erbij gezet dat er 'sudo' voor de commando's moet staan als er niet als root wordt gewerkt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Tom4

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/17, 16:50:06 »
woteb , ik heb nu icewm enzo geinstalleerd.
Maar hoe krijg je nu die iconen enzo er geplaatst ? hoe geraak ik aan een desktop zoals jou ?

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/17, 16:50:27 »
Citaat van: Johanvd
Een korte handleiding staat hier: https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/NlWikihowto

Maar de tekst en plaatjes mailen mag ook :)
Ik ga ermee aan de gang en stuur het naar jou toe. Maar hoe komt het bij jou terecht? Of zal ik het via Ron doen. Ik heb zijn email adres nog wel ergens.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/17, 17:03:31 »
Citaat van: batelje
woteb , ik heb nu icewm enzo geinstalleerd.
Maar hoe krijg je nu die iconen enzo er geplaatst ? hoe geraak ik aan een desktop zoals jou ?
Heb je rox-filer ook geïnstalleerd? In mijn beschrijving heb ik ook aangegeven dat je een startup bestandje aan moet maken en daar een regel toe moet voegen. Dan heb je een kale rox-filer bovenop IceWM draaien. Dan is het een kwestie van taal instellen (met rechtermuisknop ==> options en daar ook het iconenthema opgeven. Daarvoor moet je eerst een aantal iconen thema's hebben (kun je downloaden via www.gnome-look.org) en die naar een mapje /.themes uitpakken).

Die iconen op je bureaublad krijg je door op HOME te klikken en een aantal directories hoger te gaan. Dan zoek je de directory /usr/bin op. Open die en zoek het programma op wat je op het bureaublad wil hebben door het daarnaar te slepen. Er staat nu een icoon die er niet uit ziet. Door op dat icoon te gaan staan met de rechtermuisknop erop te klikken zie je ergens 'icon' staan. Daar kun je een icoon toewijzen.

TIP!! Installer eerst thunar: apt-get install thunar en start dat op. Zoek de directory /usr/share/icons op en kopieer dan de iconen die je wil hebben naar een iconendirectory (natuurlijk eerst aanmaken). Dan hoef je niet zo te zoeken om die iconen toe te wijzen aan de programma iconen op het bureaublad.

Nogmaals, zoek even bij Google naar Rox-filer, daar staat ergens een goede (Engelstalige) documentatie.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

mickvdv

  • Gast
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/17, 17:08:17 »
Ik gebruikte op mijn oude pc openbox:

http://lienuks.nl/artikel/openbox-klein-mooi-snel

Is wat lastig te configureren, maar snel is het wel. Ik zou het icm xfce4-panel en xfce4-terminal gebruiken.

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/17, 17:17:11 »
Nog even over Rox-filer. Ik heb het voor jullie makkelijk gemaakt. Hier www.oudvaders.nl/tools.htm heb ik de documentatie toegevoegd: http://www.oudvaders.nl/tools/setup-Icewm-with-rox-filer.pdf

Lees dat maar eens door.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/17, 17:36:28 »
Citaat van: woteb
Maar hoe komt het bij jou terecht? Of zal ik het via Ron doen. Ik heb zijn email adres nog wel ergens.
Hoe dat zo ?
Het enige dat ik weet, is hoe ik mijn laptop (P266 met 192MB RAM en 4GB HD) aan de praat heb gekregen als webserver.
En dat deed ik met XFCE ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/17, 19:36:40 »
Ons is makkelijk. Ik post het aangepaste verhaal hieronder maar. Misschien kan een van jullie hier een wiki van maken?

====================================================

Het door mij aangepaste verhaal van Ron.

Kleine en snelle Ubuntu installatie

1. Installeer Ubuntu als command-line systeem met de alternate CD
2. Start het systeem MAAR druk snel op en gebruik de rescuemodus.
3. Pas de repositories aan met

nano /etc/apt/sources.list

Verwijder hier de # voor alle bronnen. Dit zijn de regels die beginnen met "deb" of "deb-src"
Als je toch bezig bent, verander dan alle meldingen http door ftp. ftp is sneller met downloaden en bovendien komt het wel eens voor dat een http server down is.

Opslaan met + en afsluiten met +

Voer de volgende commando uit.

apt-get update && apt-get upgrade

Je systeem is nu volledig bij de tijd.
Installeer de Ice Window Manager

sudo apt-get install x-window-system-core icewm iceconf icemc icepref synaptic xterm konsole mc konqueror menu

Je computer is daar wel even mee bezig...

   1. Type startx en het window-systeem zal starten.
   2. Kies in het menu de terminal en type icepref, in het menu dat nu verschijnt kan je het een en ander aanpassen naar je eigen smaak.
   3. Kies in het menu de terminal en type icemc.

Nu kan je de menu's aanpassen naar behoeften en geïnstalleerde programma's.
Wil je een mooie desktop draaien met iconen, dan kun je ook rox-filer installeren

apt-get rox-filer

Voor het gemak (kun je ook overslaan) activeren we het root account. Dat doe je door het commando:

passwd root

Twee keer het root passwd geven (de tweede keer ter controle). Door het geactiveerde root account hoef je straks in een terminal één keer het commando

su

te geven. Dan hoef je daarna niet meer sudo te gebruiken. Maar, nogmaals, deze handeling kun je nalaten. Maar ons is makkelijk...

Wanneer je deze programma's hebt geïnstalleerd herstart je het systeem

Na de herstart inloggen. Druk eerst op + en kies voor IceWM. Na het opstarten van IceWM gaan we Rox-filer activeren.

Ga je via de terminal MC opstarten: mc

Ga naar de directory .icewm en typ onderaan het venster: echo > startup Er wordt nu een bestandje startup aangemaakt. Ga daar naar toe en druk op waardoor een editor wordt opgestart.

Voeg daar een regel toe:

rox --pinboard=username &

en sla het bestandje op met
username is dan je gebruikersnaam, dus die gebruiken!!!

Het bestandje startup nog even actief maken. Typ binnen mc het commando:

chmod +x startup

Log uit en weer in. Rox-filer wordt dan meegestart en je hebt dan een kaal bureaublad waar je dan zelf je programma en directory iconen aan toe kunt voegen. Google even op Rox-filer voor meer informatie

Verder, als je systeem het aan kan, kun je ook een supersnelle KDE installeren. Niet Kubuntu, want dat is veel te zwaar, maar het volgende:

sudo apt-get install kde-core konqueror

Wil je verder een en ander installeren, hieronder een heleboel 'pakketten' die je via konsole.
Kopieer een blok en plak die in je terminal. Vandaar dat ik konsole als basispakket kan aanbevelen.


Selecteer de regels van toepassing en plak die in de terminal en voer het geplakte commando uit.

LET OP!! Dit werkt alleen in root-modus. Anders moet er voor apt-get, sudo staan. Dus: sudo apt-get

#Taalondersteuning NL (Voor België be gebruiken)
apt-get install language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base mozilla-firefox-locale-nl-nl openoffice.org-help-en-gb openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-en-us  openoffice.org-l10n-nl

# Uitgebreide taalondersteuning NL (Voor België be gebruiken)
apt-get install gnome-utils language-pack-gnome-en language-pack-gnome-en-base language-pack-kde-en language-pack-kde-en-base mozilla-firefox-locale-en-gb language-pack-kde-nl language-pack-kde-nl-base language-pack-nl language-pack-nl-base

# Taalondersteuning vervolg
apt-get install aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl language-support-nl thunderbird-locale-nl wdutch

# IceWM windowmanager met Rox-filer
apt-get install iceconf icemc icewm icewm-common icewm-gnome-support icewm-themes rox-filer

# Printerondersteuning
apt-get install cups-pdf cupsys-driver-gutenprint foomatic-db foomatic-db-hpijs foomatic-filters hpijs libgutenprint2 foomatic-db-engine foomatic-db-gutenprint ijsgutenprint printconf foomatic-gui cupsys-driver-gimpprint hal-cups-utils hplip hplip-data system-config-printer

# Idem, maar dan alleen voor Gutsy Gibbon
apt-get install hplip-gui

# KDE programma's
apt-get install konsole kdesktop kcontrol konqueror

# Netwerkzaken ZONDER KDE of Gnome
apt-get install pyneighborhood grdesktop samba smbclient smbfs nfs-common portmap

# Netwerkzaken MET KDE of Gnome (waar Konqueror of Nautilus al draaien)
apt-get install grdesktop samba smbclient smbfs nfs-common portmap

# Bestandsbeheerder, html editor en veel toegepaste lettertypes zoals Times New Roman en Arial
apt-get install thunar bluefish msttcorefonts

# Alleen voor Gnome om met de rechtermuisknop een terminal te openen
apt-get install nautilus-open-terminal

# K3b brandprogramma mat MP3 en DVD brandondersteuning
apt-get install k3b k3b-i18n libk3b2-mp3 dvd+rw-tools

# PDF lezer en imageviewer
apt-get install evince gqview

# minimale printerondersteuning, PDF printer en Gnome Bluetooth support
apt-get install cups-pdf gnome-cups-manager gnome-bluetooth

# Fluxbox windowmanager met Rox-filer
apt-get install fluxbox fluxconf fbdesk fbpager eterm eterm-themes feh wmclock wmcpu wmmemmon wmmisc wmwave rox-filer

# VMwareplayer
apt-get install libssl0.9.7 vmware-player vmware-player-kernel-modules vmware-player-kernel-modules-2.6.20-15

# OpenOffice.org zonder database
apt-get install myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-style-*

# OpenOffice.org met database
apt-get install myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-base openoffice.org-style-*

# XFCE desktop
apt-get install xfce4 xfce4-artwork

# Scanprogramma, diagrammaker (lijkt op MS Visio), printsupport, Vector-tekenprogramma (lijkt veel op CorelDRAW) en een fotobewerkingsprogramma (lijkt veel op PhotoShop)
apt-get install xsane xsane dia gnome-cups-manager inkscape gimp

# Multimedia: CD-ripper, converter MP3 speler en CD spelers
apt-get install serpentine soundconverter xmms gnome-media sound-juicer kscd kmix

# multimedia videoprogramma's
apt-get install vlc totem mplayer

# Multimedia codecs om filmpjes e.d. te bekijken of af te draaien
sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer

# Multimadia (uitgebreid)
apt-get install gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.8-lame gstreamer0.8-misc libgstreamer-gconf0.8-0 libgstreamer-plugins0.8-0 libgstreamer0.8-0 liblame0

# De volgende pakketten zijn volledig verwijderd indien Gnome is geïnstalleerd maar Thunderbird i.p.v. Evolution wordt gebruikt:
apt-get remove --purge evolution evolution-common evolution-data-server evolution-data-server-common openoffice.org-evolution
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/17, 19:55:00 »
Hier ligt een mooie taak voor "ons" documentatie team .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/17, 20:03:38 »
Ron, is het misschien niet handiger om een gedeelte van dit draadje hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11174/4 te plaatsen?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/17, 20:22:01 »
https://wiki.ubuntu.com/NlKleinEnSnel
:D

Ik heb nog wel een aantal vragen/opmerkingen maar die komen later wel.

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/17, 20:31:42 »
Ik heb zelf nog een paar foutjes ontdekt:
Citaat
Verwijder hier de # voor alle bronnen. Dit zijn de regels die beginnen met "deb" of "deb-src" Als je toch bezig bent, verander dan alle meldingen http door ftp. ftp is sneller met downloaden en bovendien komt het wel eens voor dat een http server down is.
TOEVOEGEN: verander alle in regels
//security.ubuntu.com/ubuntu

in

//nl.archive.ubuntu.com/ubuntu

Dan worden de pakketten dicht-bij-huis opgehaald en heb je (bijna) geen last meer van niet werkende servers. Vooral de security servers kunnen namelijk wel eens 'down' zijn. En ook nu gaat het downloaden sneller.

Citaat
Je computer is daar wel even mee bezig...

   1.  Type startx en het window-systeem zal starten.
   2.  Kies in het menu de terminal en type icepref, in het menu dat nu verschijnt kan je het een en ander aanpassen naar je eigen smaak.
   3.  Kies in het menu de terminal en type icemc.

Nu kan je de menu's aanpassen naar behoeften en geïnstalleerde programma's. Wil je een mooie desktop draaien met iconen, dan kun je ook rox-filer installeren

apt-get rox-filer
Dat moet natuurlijk zijn: apt-get install rox-filer

TOEVOEGING: je kunt met IceWM heel snel je geïnstalleerde programma's in het toepassingen menu toevoegen, ook als je later iets verwijderd:

update-menus

Dan wordt alles netjes bijgewerkt.

Citaat
*  VMwareplayer

apt-get install libssl0.9.7 vmware-player vmware-player-kernel-modules vmware-player-kernel-modules-2.6.20-15
Moet zijn:     *   VMwareplayer
apt-get install libssl0.9.7 vmware-player vmware-player-kernel-modules

Dit was/is namelijk de situatie voor Feisty en werkt dan niet met Gutsy, Edgy of Dapper.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Tom4

  • Lid
Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/18, 08:46:15 »
Woteb , en alle anderen natuurlijk. Bedankt voor de tips.
Heb nu een erg minimalistische XFCE die snel draait.

Nu wordt het tijd voor icewm wat te ontdekken.
nogmaals bedankt.

Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #23 Gepost op: 2007/11/21, 22:40:15 »
'update-menus' werkt niet!
command not found!

Xubuntu Zo snel mogelijk laten draaien.
« Reactie #24 Gepost op: 2007/11/21, 23:08:31 »
Gevonden om menus te updaten.
eerst installeren:

sudo apt-get install menu

Daarna:

sudo update-menus