Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op oude pc lukt dat?  (gelezen 4296 keer)

Offline Elles

  • Lid
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Gepost op: 2007/02/14, 00:36:33 »
Hoi iedereen

Ik heb een IBM pc met:
pentium III
930MHZ
320 MB
en draait op Win XP :o

Nu de vraag...kan ubuntu 6.06.1 LTS (Dapper Drake)op mijn pc?
zelf ben ik een linux leek.......dus ik weet het echt niet niet :/

Ik heb de live cd van Ubuntu in mijn pc gestopt en geboot...

krijg ik dit te zien:
buffer I/O error on device hdd, logical block
buffer I/O error on device hdd, logical block
buffer I/O error on device hdd, logical block
buffer I/O error on device hdd, logical block

Diit zijn er nu een paar,maar het scherm bleef doorlopen met buffer error meldingen.

Het is een zwarte dos achtige scherm....en typen...ho maar dan krijg ik wee die raare codes....

wat moet ik doen?

uitleg in Jip en Janneke taal...want het is nog erg nieuw voor me...

groetjes helena
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

budster

  • Gast
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/14, 00:48:06 »
Als je er XP op kan draaien dan lukt Ubuntu met gemak, xubuntu draait dan als een speer.

Je krijgt waarschijnlijk foutmeldingen op je CD-rom, Aangezien je nog geen linux hebt gedraait weet je niet hoe je CD-rom heet, (linux gebruikt hda, hdb, hdc, hdd etc. ipv a:, b:, c: zoals windows) waarschijnlijk bij jouw hdd. Probeer nog eens te downloaden, en langzamer te branden.

ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/14, 00:50:33 »
hm van die hd errors weet ik niks van af maar ik weet wel als er xp op draait dan draait ubuntu zeker.

ps probeer dit eens ga in het 1e bootschermpje als je hem aan zet naar de bios te gaan meestal met de del knop.

ga naar het tabblad boot

en selecteer de dvd speler of cdrom als 1e boot apparaat

save en reboot vaak F10 maar soms met pijltjes naar laatste tabblad en dan save and reboot

succes

ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/14, 01:01:09 »
...Ik draai hier Ubuntu op een p3 1200 met 512 mb, en dat draait lekker.
Laats nog bij iemand geinstalleerd met celeron 1200 met 192 mb ram en draaide...redelijk. Dus ik denk met jouw ram dat het dan wel ok draait!

Dus snelheid en ram lijken mij ok om ubuntu op te draaien. De i/o errors tijdens booten cd.... harde schijf probleem ? Misschien is de cd zelf corrupt? Beetje vreemd, gezien een hdd error ,maar ja. Je weet het niet he.

Offline Elles

  • Lid
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/14, 01:01:11 »
Citaat van: budster
Als je er XP op kan draaien dan lukt Ubuntu met gemak, xubuntu draait dan als een speer.

Je krijgt waarschijnlijk foutmeldingen op je CD-rom, Aangezien je nog geen linux hebt gedraait weet je niet hoe je CD-rom heet, (linux gebruikt hda, hdb, hdc, hdd etc. ipv a:, b:, c: zoals windows) waarschijnlijk bij jouw hdd. Probeer nog eens te downloaden, en langzamer te branden.
hoi budster

de cd is als een image gebrand (16x is de laagste brand snelheid)

de live cd is gedownload op: http://www.ubuntu-nl.org/download/

Hij loopt als een tierelier op de pc van mijn huisgenoot.

ps wat is een HDD? (de verzamelnaam voor harde schijf/ cd/dvd/diskette bron?)

......
als ik de pc opstrat gaat hij gelijk bootsen op CD...
en zie gelijk de unbuntu logo.
kan kiezen uit een paar mogelijkheden uit een lijstje en iets met de F toetesen (taal ect).

Ik kies start ubuntu....
tijd balkje....
en dan springt hij  op "dos" en laat die codes zien....

greets Helena
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Elles

  • Lid
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/14, 01:03:11 »
Citaat van: TivAk
hm van die hd errors weet ik niks van af maar ik weet wel als er xp op draait dan draait ubuntu zeker.

ps probeer dit eens ga in het 1e bootschermpje als je hem aan zet naar de bios te gaan meestal met de del knop.

ga naar het tabblad boot

en selecteer de dvd speler of cdrom als 1e boot apparaat

save en reboot vaak F10 maar soms met pijltjes naar laatste tabblad en dan save and reboot

succes
booten vanaf cd gaat goed....

maar krijg die erros te zien na de de keuze menu van ubuntu
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline Elles

  • Lid
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/14, 01:06:26 »
Citaat van: GerardGueuze
...Ik draai hier Ubuntu op een p3 1200 met 512 mb, en dat draait lekker.
Laats nog bij iemand geinstalleerd met celeron 1200 met 192 mb ram en draaide...redelijk. Dus ik denk met jouw ram dat het dan wel ok draait!

Dus snelheid en ram lijken mij ok om ubuntu op te draaien. De i/o errors tijdens booten cd.... harde schijf probleem ? Misschien is de cd zelf corrupt? Beetje vreemd, gezien een hdd error ,maar ja. Je weet het niet he.
harde schijf probleem dat zal misschien kunnen maar weet niet zeker...XP loopt wel goed...
stel dat een harde schuif problem is....hoe kan ik dat ondekken en oplossen?

De cd is goed..want hij loopt bij een huis genoot als een tierelier
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/14, 01:12:46 »
Ik gebruik dagelijks een Ubuntu laptop met 256 MB ram en deze draait eigenlijk constant op 600 Mhz (speedstepping processor)

Ik draai de volledige GNOME desktop omgeving (met de "3D desktop" van Beryl geactiveerd!) en luister naar muziek terwijl ik documenten schrijf of op het internet surf. Werkt prima! Dus bij jou moet dat ook allemaal lukken :)

"buffer I/O error on device hdd, logical block" klinkt niet goed. Heb je gecontroleerd of de CD het wel doet op een andere computer? want het zou misschien een fout kunnen zijn met de CD zelf..

Of misschien kan de CD-lezer van die computer gewoon de CD niet goed inlezen.

Tips:

- Maak de lens van de CD-lezer schoon (voorzichtig met een doekje, speciale vloeistof gebruiken indien je die hebt, maar geen water ofzo)

- Controleer de CD op een andere computer om te kijken of het probleem misschien niet bij de CD zelf zit

- Als je zelf een CD brandt, brandt die dan op een lage snelheid, boot cd's kunnen erg gevoelig zijn voor hoge brandsnelheden. Succes!
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Elles

  • Lid
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/14, 01:19:05 »
Citaat van: profoX
Ik gebruik dagelijks een Ubuntu laptop met 256 MB ram en deze draait eigenlijk constant op 600 Mhz (speedstepping processor)

Ik draai de volledige GNOME desktop omgeving (met de "3D desktop" van Beryl geactiveerd!) en luister naar muziek terwijl ik documenten schrijf of op het internet surf. Werkt prima! Dus bij jou moet dat ook allemaal lukken :)
Coool ikke dat ook hebbe GNOME ;)



Citaat van: profoX
- Maak de lens van de CD-lezer schoon (voorzichtig met een doekje, speciale vloeistof gebruiken indien je die hebt, maar geen water ofzo)
Moet ik in de  pc openbreken en de rom uit halen...
of een doekje in de rom proppen

Citaat van: profoX
- Controleer de CD op een andere computer om te kijken of het probleem misschien niet bij de CD zelf zit
is gedaan..loopt als een tierelier bij huisgenoot

Citaat van: profoX
- Als je zelf een CD brandt, brandt die dan op een lage snelheid, boot cd's kunnen erg gevoelig zijn voor hoge brandsnelheden. Succes!
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/14, 01:27:53 »
Citaat van: Gohelena
Moet ik in de  pc openbreken en de rom uit halen...
of een doekje in de rom proppen
Ja, kijk, laat al maar :P straks doe je het nog stuk...
(de lens is meestal een blauw klein rond dingetje dat vanbinnen in de drive zit, bij een standaard CD/DVD-speler in de computer is dat inderdaad erg moeilijk om dat schoon te maken, had ik even niet bij stilgestaan, ik heb hier zo'n externe openklap dvd drive)

Citaat van: Gohelena
Citaat van: profoX
- Controleer de CD op een andere computer om te kijken of het probleem misschien niet bij de CD zelf zit
is gedaan..loopt als een tierelier bij huisgenoot
Nou, dat is straf. Maar dat wil nog niks zeggen. Ik heb ook eens een CD gebrand die het prima deed op 1 computer maar read errors gaf op een andere computer... Ik denk dat sommige lezers meer tolerant zijn ofzo?

Citaat van: profoX
- Als je zelf een CD brandt, brandt die dan op een lage snelheid, boot cd's kunnen erg gevoelig zijn voor hoge brandsnelheden. Succes!
...Of vraag een gratis CD aan bij een steunpunt bij je in de buurt, of bestel er gratis één via Shipit, maar die leveringstermijn is wel 4 weken ofzo

Ohja, en heb je enig idee of die CD-lezer nog wel in goede staat is? kan die bijvoorbeeld nog booten van een andere boot cd? (zoals een windows xp installatiecd als je die nog hebt liggen, maar niet installeren he! lol)

Misschien kan je proberen om de cd-lezer van een andere computer even te monteren in deze computer ... dan weet je in ieder geval of het aan de cd-lezer ligt of niet

Let op! Geen domme dingen doen als je niet veel van hardware kent :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Elles

  • Lid
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/14, 01:51:50 »
mischien kan ik booten op de dvd rom speler.....
zo verkom ik domme fouten om dat ik geen verstand heb van hardware :P

4 weken wachten op een live cd kan ik niet :(
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

budster

  • Gast
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/14, 02:13:31 »
CD op een computer kan het goed doen, en op de andere niet. Probeer het eens op de computer te branden waar je die ook gaat gebruiken.

De errors die je krijgt zijn toch doordat de CD niet goed gelezen kan worden.

ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/14, 03:14:59 »
Als het een oudere pc is , zal je cd-rom ook niet meer 1 van de jongste zijn denk ik ?
Wat wil zeggen dat de laser (wat in wezen een lampje is) al een beetje versleten is, net als een normale lamp.

Diverse merken van media (cd-dvd) gebruiken diverse soorten materiaal.
Hierdoor hebben die cd-dvd ook een andere kleur.
Zodra je laser begint te slijten zal hij steeds gevoeliger worden hiervoor.

Je hebt dus zomaar kans dat wanneer je een cd-dvd gebruikt van een ander merk dat deze wel nog goed gelezen word door je cd-rom apparaat.

Dit nog naast het feit dat niet ieder cd-dvd-rom apparaat overweg kan met alle merken media's, wat misschien in jouw geval ook aan de hand kan zijn.

Dit is dus een punt waar je altijd goed op moet letten bij aanschaf .......

Leuk voorbeeld was altijd Plextor vs NEC.

De Plextor werkte perfect en de NEC had kuren.

Wanneer je deze 2 goed onder de loep ging nemen kwam je tot rare conclusies.

Haal de Plextor uit elkaar en doe dit ook bij de NEC.
Wat zie je ?
Juist 2 totaal dezelfde apparaten met dezelfde onderdelen.

Toch was de software voor de NEC uitgekleed en zaten er minder functies in, en was deze gevoeliger dan de Plextor

Er werd dus geconcludeert dat NEC al de afgekeurde Plextor spullen kocht en deze onder hun eigen naam met aangepaste software (zodat het apparaat toch nog functioneerde) voor weinig geld op de markt gooide.

Of dit heden ten dage nog zo is weet ik niet.
misschien een leuk klusje voor Profox, als die ff nix te doen heeft op zijn werk dat je ff 2 apparaten uiteen neemt en bekijkt :P

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Elles

  • Lid
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/15, 19:20:39 »
Het is gelukt!!!
Ik wil jullie hulp bedanken....
ik heb mijn cd gedraaid inmijn brander ipv cd rom.
Inmiddels draaid mijn pc op ubuntu,,,even wennen...maar dat omt wel...

ik krijg alleen geen de niewse FF op.....gedownoad op FF
het schijnt dat je hem kan openen in synamptic....maar ik kan geen bronnen toevoegen...
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/15, 20:00:12 »
Wat krijg je niet op FF?
Is dat FireFox?

kijk eens in synaptic pakketbeheer. Dat zit bij voorkeuren -> beheer -> Synaptic

Welke bronnen kun je niet toevoegen? Universe en multiverse?
Of bedoel je de sources.list
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Elles

  • Lid
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/15, 20:43:22 »
Het probleem is inmiddels op gelost
bedankt voor jullie hulp
Linux leek  wil graag makkelijke uitleg (en geen Engels talig site)
dual boot Mint 8 en xp

Offline hello

  • Lid
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/22, 14:01:30 »
Ik heb hetzelfde probleem. Maar een andere CD/DVD speler heb ik niet. Als ik een geperste CD heb, lukt het dan wel?

ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/22, 15:11:55 »
Citaat van: hello
Ik heb hetzelfde probleem. Maar een andere CD/DVD speler heb ik niet. Als ik een geperste CD heb, lukt het dan wel?
De kans dat het lukt met een geperste CD is toch groter dan met een te snel gebrande .iso.  Probeer via shipit of via een steunpunt in je buurt aan een geperste CD te geraken en test het eens uit.

Veel succes!

Offline SWAT

  • Administrator
ubuntu op oude pc lukt dat?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/22, 15:38:05 »
Ik brand al mijn CD's op 8x want dan is de kwaliteit veel hoger :) (minder fouten)