Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beginnershulp  (gelezen 10885 keer)

beginnershulp
« Reactie #25 Gepost op: 2007/03/26, 09:38:45 »
Citaat van: budster
Je kan toch gewoon je live CD meenemen.
Je hebt gewoon gelijk. Dat ik daar nou toch zelf niet opkom.

Inmiddels heb ik op aanraden van Pjotr123 GParted gedownload en als image op een cd gebrand. Daar ga ik nu eers maar eens mee aan de slag. Heb ik nog wel even een vraagje, natuurlijk.

Als ik de Pc opstart met de live cd van Gparted erin, dan wordt Gparted opgestart. Ik zag een partitie, waarvan werd vermeld dat het een NTFS partitie is. Dat klopt dus. Maar in de kolom 'gebruikt' (wat volgens mij slaat op de hoeveelheid data op de partitie) stonden alleen maar streepjes, m.a.w. het leek er op of er niets op stond.

Als ik de partitie verklein, loop ik dan niet de kans data kwijt te raken?

Groeten, Jan

Offline Soul-Sing

  • Lid
beginnershulp
« Reactie #26 Gepost op: 2007/03/26, 09:48:39 »
Citaat van: janklootmaaran
Citaat van: budster
Je kan toch gewoon je live CD meenemen.
Je hebt gewoon gelijk. Dat ik daar nou toch zelf niet opkom.

Inmiddels heb ik op aanraden van Pjotr123 GParted gedownload en als image op een cd gebrand. Daar ga ik nu eers maar eens mee aan de slag. Heb ik nog wel even een vraagje, natuurlijk.

Als ik de Pc opstart met de live cd van Gparted erin, dan wordt Gparted opgestart. Ik zag een partitie, waarvan werd vermeld dat het een NTFS partitie is. Dat klopt dus. Maar in de kolom 'gebruikt' (wat volgens mij slaat op de hoeveelheid data op de partitie) stonden alleen maar streepjes, m.a.w. het leek er op of er niets op stond.

Als ik de partitie verklein, loop ik dan niet de kans data kwijt te raken?

Groeten, Jan
aan de nfts partitie? dan zou ik hem voor het partitioneren goed degragmenteren. het maakt het wel risicovoller. je hebt geen ruimte om naast die partitie te partioneren?
als die partitie er niet toe doet is het een ander verhaal.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #27 Gepost op: 2007/03/26, 09:54:49 »
Kans op gegevensverlies: ik heb het nog nooit meegemaakt, met Gparted. Maar partitioneren is een ingrijpende zaak, en er is altijd een risico. De stroom zal maar net uitvallen als jij aan het partitioneren bent.....

Maak daarom eerst een externe backup op een CD, van al je belangrijke bestanden (documenten, foto's, belastingaangifte).

Voordat je begint: vergeet niet om Windows eerst te defragmenteren (zie mijn eerdere bijdrage).

In de rechterbovenhoek van de werkbalk van Gparted, zie je de naam van de schijf staan die hij op dat moment weergeeft. Controleer eerst of je wel de goeie schijf hebt geselecteerd voor het partitioneren (met het pijltje naast de schijfnaam in de werkbalk, kun je een andere schijf kiezen om te partitioneren).

Overigens: de Gparted LiveCD is een fantastisch stuk gereedschap, dat je ook later nog kunt gebruiken, ook voor het aanmaken van Windowspartities op NTFS en FAT32. Gparted is de Engelse Sleutel van het schijfbeheer!

Succes!

Groet, Pjotr.

beginnershulp
« Reactie #28 Gepost op: 2007/03/26, 09:57:39 »
Citaat van: leoquant
aan de nfts partitie? dan zou ik hem voor het partitioneren goed degragmenteren. het maakt het wel risicovoller. je hebt geen ruimte om naast die partitie te partioneren?
als die partitie er niet toe doet is het een ander verhaal.
Ok, dus defragmenteren eerst. Het is zo dat ik 3 partities heb op mijn HD.
Op 1 staat XP geinstalleerd. Op 2 staat Vista geinstalleerd. En 3 is mijn data partitie. Alles is nu NTFS.
Ik ga kijken of ik er dus nog 1 partitie naast kan maken. Desnoods flikker ik Vista eraf en hak dan die partitie in 2-en. Dat gebruik ik nu toch nog niet en ik heb er een installatie cd van.

Laat mij maar even ankloten, ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Bedankt tot zover.

DFreeze

  • Gast
beginnershulp
« Reactie #29 Gepost op: 2007/03/26, 12:56:37 »
Ik zie dat je al heel wat nuttige tips hebt gekregen. Voor het defragmenteren zou je DIRMS (www.dirms.com) kunnen gebruiken (staat voor: Do It Right MicroSoft). Dat is een defragmentatietool die niet steeds opnieuw hoeft te beginnen zodra een icoontje in je systemtray van vorm verandert, of je emailprogramma even mail checkt.

Daarna laat de partitie zich prima kleiner maken.

beginnershulp
« Reactie #30 Gepost op: 2007/03/26, 13:24:54 »
Citaat van: DFreeze
Voor het defragmenteren zou je DIRMS (www.dirms.com) kunnen gebruiken (staat voor: Do It Right MicroSoft). Dat is een defragmentatietool die niet steeds opnieuw hoeft te beginnen zodra een icoontje in je systemtray van vorm verandert, of je emailprogramma even mail checkt.
Bedankt voor deze tip. Dat wat jij omschrijft over defragmenteren onder Windows heb ik inderdaad gemerkt. Op die manier duurt het een eeuwigheid, zeker als je ondertussen ook nog wat wil rommelen op je computer. Ik ga het meteen proberen.

beginnershulp
« Reactie #31 Gepost op: 2007/03/26, 21:25:41 »
Nou, ik ben zover.
Partitie (ext3) staat klaar
Ubuntu cd zit erin
Ubuntu draait, maarrrrrrrrr
Ik heb pictogrammen van ongeveer 3x3cm.
Beeldschermresolutie staat op 640x480
Als ik wil installeren valen veel vragen en knoppen buiten het bereik van mijn scherm
En geen scroll balken, dus ik kan niet verder met installeren.

WIE WEET EEN OPLOSSING?

Ik heb bij het bootmenu al geprobeerd de VGA instellingen te wijzigen. Tijdens het Booten zie ik dan dat dat werkt, maar als Ubuntu dan is opgestart heb ik gewoon weer 640x480 :(



Jan

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
beginnershulp
« Reactie #32 Gepost op: 2007/03/26, 21:31:54 »
Kan je in system>preferences>screen resolution de resolutie aanpassen?

beginnershulp
« Reactie #33 Gepost op: 2007/03/26, 21:32:52 »
nee, helaas. Dat had ik al geprobeerd.
Ik heb al gekeken of ik soms heb ingesteld dat ik blind of slechtziend ben, maar nee.
Ik heb ook nog geen alcohol op.
En ik ben nu aan het opstarten in veilige modus.
Kijken wat er dan gebeurt...
Dan krijg ik wel het hele scherm erop, met normale pictogrammen... nou ja, normaal.
Het beeld is net een vloeistofdia, teksten zijn niet te lezen. Maar de grootte is nu beter.
Maar installeren wil nog niet echt op deze manier.

beginnershulp
« Reactie #34 Gepost op: 2007/03/26, 22:07:40 »
ik heb nu van alles geprobeerd.
Nederland, engels, vga instellingen aanpassen, veilige grafische modus etc.
Normaal krijg ik de 640x480 waar ik niets mee kan
In veilige grafische modus krijg ik de onduidelijke beelden, maar wel met een normale grootte pictogrammen.
Ik weet het niet meer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #35 Gepost op: 2007/03/26, 22:10:33 »
Pak de alternate CD eens (installeren zonder LiveCD-sessie, op de Windowsmanier dus):
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/edgy/ubuntu-6.10-alternate-i386.iso

CD branden op lage snelheid, 12 x of zo, hooguit halve snelheid. Brandfouten voorkom je zo.

beginnershulp
« Reactie #36 Gepost op: 2007/03/26, 22:23:53 »
Zucht... echt waar? Ik had gehoopt het vanavond even te installeren, maar nee.
Dit gaat weer de nodige tijd kosten.
Vreemd dat deze live cd het wel doet op andere computers.
Het zal dan toch niet aan de cd liggen.
Maar de monitor van de computer waar de cd niet werkt werkt weer wel prima met winxp en vista.
Wie het weet mag het zeggen. Ik zal in ieder geval de downloader vast aanzetten.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
beginnershulp
« Reactie #37 Gepost op: 2007/03/26, 22:28:37 »
Je kan kijken of het mogelijk is om handmatig /etc/X11/xorg.conf aan te passen.
Daarna met control-alt-backspace de X server opnieuw starten.

beginnershulp
« Reactie #38 Gepost op: 2007/03/26, 22:39:04 »
Ja, dat zou misschien kunnen als ik enig idee had waar je het over hebt. Ik ben beginner.
Wat is /etc/X11/xorg.conf en hoe pas ik die aan en wat is een X server?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
beginnershulp
« Reactie #39 Gepost op: 2007/03/26, 22:58:17 »
De X-server is de grafische omgeving.
in /etc/11/xorg.conf staan de instellingen voor de grafische omgeving.

Wat voor videokaart heb je en wat voor monitor? (merk en type)

budster

  • Gast
beginnershulp
« Reactie #40 Gepost op: 2007/03/26, 23:01:52 »
Citaat van: janklootmaaran
Zucht... echt waar? Ik had gehoopt het vanavond even te installeren, maar nee.
Dit gaat weer de nodige tijd kosten.
Vreemd dat deze live cd het wel doet op andere computers.
Het zal dan toch niet aan de cd liggen.
Maar de monitor van de computer waar de cd niet werkt werkt weer wel prima met winxp en vista.
Wie het weet mag het zeggen. Ik zal in ieder geval de downloader vast aanzetten.
De ene CD speler is wat gevoeliger als de andere, branden op lage snelheid (hoe lager hoe beter) lost vaak problemen op.

beginnershulp
« Reactie #41 Gepost op: 2007/03/26, 23:11:45 »
monitor is HP1730
Merk en type videokaart zou ik echt niet weten
Als ik in vista kijk bij apparaatbeheer dan staat er bij beeldschermadapters:
RADEON XPRESS 200 series (Microsoft Corporation - WDDM). is dat wat je bedoelt?

Branden op lage snelheid doe ik altijd, dat heb ik al vaker gelezen, dus daar zal het ook niet aan liggen.

En hoe kan ik de instellingen in dat etc. bestand wijzigen en wat mot ik dan wijzigen?

Offline mcgyver

  • Lid
beginnershulp
« Reactie #42 Gepost op: 2007/03/26, 23:19:59 »
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg intikken in terminal en op alle voorstellen ja en amen klikken.

beginnershulp
« Reactie #43 Gepost op: 2007/03/26, 23:35:11 »
ik heb nu ook de alternate cd gereed van 6.10
Hoe gaat dat verder in zijn werk?
Gewoon booten met de cd erin net als eerst of moet ik iets anders doen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #44 Gepost op: 2007/03/26, 23:38:06 »
Gewoon opstarten vanaf de alternate! Net alsof je een Windows installatie-CD hebt.

Offline mcgyver

  • Lid
beginnershulp
« Reactie #45 Gepost op: 2007/03/26, 23:39:19 »
Probeer eerst wat ik je zei, minder werk, daarna Pjotr zijn advies. Sorry Pjot  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #46 Gepost op: 2007/03/26, 23:40:54 »
Ach, er zijn vele wegen die naar Rome leiden.....  :)

beginnershulp
« Reactie #47 Gepost op: 2007/03/27, 09:38:41 »
Citaat van: mcgyver
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg intikken in terminal en op alle voorstellen ja en amen klikken.
Bedankt voor deze tip, McGyver maar...
Ik weet niet eens wat sudo oid is, maar ik had al eerder vermeld dat ik de tekst in mijn beeld niet kon lezen, dus deze oplossing was voor mij geen optie.
Dus...
Toch maar met de alternate cd opgestart. Het hele installatieproces doorlopen, dat was dus nachtwerk, uiteindelijk. En toen ik klaar was vol goede moed maar wel met wallen onder mijn ogen de computer opnieuw opgestart en zie daar:
type uw gebruikersnaam in... gedaan
type uw wachtwoord in... gedaan
Niet de juiste combinatie. Ik kwam gewoon het systeem niet in. Ik weet zeker dat ik de naam en wachtwoord heb ingetoetst die ik bij de installatie heb opgegeven. Maar toch maar wat alternatieven geprobeerd, maar niks hoor.

Gelukkig heb ik mijn schoenen aan, zodat ik de moed erin kan laten zinken. Ik heb hier ook nog wel wat pakken om bij neer te gaan zitten. Is er iemand die mij kan aangeven hoe ik Ubuntu werkend krijg of kan ik beter eens bij een andere versie van Linux gaan kijken? En zo ja, wie heeft er een tip voor een goede Linux...?

Ik heb inmiddels al heel wat verschillende live cd's (6.06, 6.10, beiden 2x op lage snelheid gebrand en ook een alternate van 6.10 op lage snel... etc). Die cd's doen het stuk voor stuk wel op andere pc's. Ik heb het zelfs op mijn werk geprobeerd waar ik exact dezelfde monitor gebruik als thuis. Daar dus geen problemen, dus aan de monitor zal het wel niet liggen. Zucht zucht zucht...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
beginnershulp
« Reactie #48 Gepost op: 2007/03/27, 09:45:04 »
Opstarten in herstelmodus (recovery mode) in Grub
daarna wachtwoord van de gebruiker als volgt wijzigen:
sudo passwd gebruikersnaam

Voorbeeld:
sudo passwd jan  (als je gebruikersnaam jan is).

Daarna:
reboot

En gewoon opstarten. Helpt dit?

beginnershulp
« Reactie #49 Gepost op: 2007/03/27, 12:10:40 »
Ik ga het proberen.

Maakt het overigens nog uit dat ik een dual core processor heb?
Ik heb Ubuntu live cd gedownload voor PC intel x86. Heb ik wel de goede versie?
Of kunnen daar de problemen met het beeld vandaan komen?

Groet,

Jan