Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verwijzing maken  (gelezen 491 keer)

verwijzing maken
« Gepost op: 2014/07/06, 22:29:43 »
Hoe maak ik een verwijzing voor "java -jar xyz.jar"?
xyz.jar staat voorlopig in /home/Downloads
ik weet niet waar ik zo'n ding anders laten moet
ik heb een xyz.sh gemaakt met
_____________________
#!/bin/bash
cd ./Downloads
java -jar xyz.jar
_____________________
maar dat werkt niet
zoals veel van dit soort probeersels
en ik was zo goed in in het maken van .bat bestanden...
ik ben er nog steeds niet achter hoe een "verwijzing" werkt en hoe je dat ding "los uit de hand maakt"

 

« Laatst bewerkt op: 2014/07/07, 12:45:33 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: verwijzing maken
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/07, 00:36:17 »
#!/bin/bash
cd $HOME/Downloads && java -jar xyz.jar

Maar je kunt ook met Alacarte (Hoofdmenu), die je kan installeren via het Softwarecentrum, een starter voor je menu maken. Bij Opdracht zet je dan de java -jar xyz.jar

Re: verwijzing maken
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/07, 07:58:56 »
@Vistaus: wat leuk! Ik draai vanaf 2006 mee in Ubuntu en heb dat Hoofdmenu nog nooit gezien! Hartelijk dank!
Dick
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: verwijzing maken
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/07, 19:14:15 »
Hierbij een leuk proefje in de bijlage.
De rest zal zo ook wel lukken.
Waar moet ik eigenlijk dat soort software .jar opbergen? Niet in Downloads dacht ik.
Maar /usr/lib/ kom ik lastig in...   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: verwijzing maken
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/07, 20:21:43 »
Je mag zelf weten waar je die .jar in opslaat. /usr/lib zou ik in ieder geval niet doen, hooguit /usr/bin dan. Maar overal in je Persoonlijke map (Downloads, Documenten, etc.) dat mag je zelf weten.

Re: verwijzing maken
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/07, 20:45:47 »
Vistaus, ik vind dat een lollige opmerking van een informaticus!
Maar ik hang mijn schoenen niet tussen mijn overhemden... Ordnung muss sein!
Ik had in de libs met locate al andere .jar gevonden  onder /usr/share/
Daar wilde ik een eigen hoekje /arachoid maken en mijn speeltje Arachnophilia, waar ik al jaren mee werk, netjes onderbrengen. Dan zit dat een beetje bij z'n broertjes en zusjes.
Als sudo moet me dat best lukken.
Het doel: "verwijzing maken" is goed gelukt, dank je wel en ik sluit dit draadje als opgelost met een groen vinkje.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: verwijzing maken
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/07, 20:49:42 »
Sinds wanneer ben ik een informaticus? :O

Maar goed, in /usr en /opt kun je de meeste dingen wel opslaan als je het echt in / wilt hebben.

Mooi dat het in ieder geval opgelost is allemaal :)