Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!  (gelezen 21423 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Gepost op: 2008/03/12, 20:20:16 »
Ik heb zojuist de belastingaangifte 2007 gedaan. Met behulp van het Linuxprogramma dat de Nederlandse Belastingdienst heeft gemaakt:
http://www.belastingdienst.nl/download/1706.html

Voorzover van toepassing: doe het ook! Hoe meer mensen het Linuxprogje gebruiken, hoe beter. Dan blijven ze het tenminste beschikbaar stellen. En verbeteren! Bovendien is aangifte doen via Linux, natuurlijk veiliger dan wanneer je het in Windows doet.

Aandachtspunten:

1. Installatie en gebruik van het progje:
- kies de Linux-Tarball (niet de Linux-Autopackage)
- pak hem uit in je gebruikersmap
- ga naar /home/gebruikersnaam/ib2007/bin
- dubbelklik ib2007ux
....en het progje begint.

2. Lettertypen: erg klein, af en toe wat lastig om te lezen.

3. Voor het verzenden gebruikte het progje automatisch de browser Konqueror, die ik normaal nooit gebruik en ooit eens heb geïnstalleerd. Ik denk dat het verstandig is, als je Konqueror voor alle zekerheid even installeert (kan gewoon uit de pakketbronnen, in alle versies van Ubuntu, ook als het geen KDE-versie is).

Groet, Pjotr.

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/12, 20:32:07 »
Ook ik heb hem via deze software gedaan. Ik kan me alleen niet herinneren dat het uiteindelijk via de browser ging. Ik kreeg gewoon in het programma te zien dat alles verstuurd was, met een verzendcode/bevestiging erbij. Het ziet er idd niet geweldig, maargoed als het maar werkt :).

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 20:32:52 »
Heb mijn belasting ook gedaan via Ubuntu ging perfect.

Bij mij werd overigens gewoon FireFox gebruikt, dus Konquerer is niet persé nodig.

btw hulde dat de belastingdienst ook aan Linux gebruikers denkt, zouden meer bedrijven moeten doen!
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/12, 20:34:28 »
Deze handleiding staat al een tijdje op de wiki:
https://wiki.ubuntu.com/NlBelastingdienst

Valeeva

  • Gast
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/12, 23:07:52 »
Ik heb ook met de linux versie aangifte gedaan. En niet veel later werd bekend dat 700.000 mensen het opnieuw moeten gaan doen. Zou er een verband zijn? :D

Offline jozik

  • Lid
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/13, 01:20:52 »
Ik heb het (gelukkig) nog niet gedaan en hoef dus niet opnieuw in te sturen, maar doe het zéker met Linux. Overigens werkt de Loonbelasting aangifte 2008 bij mij niet in de Linux versie, terwijl de 2007 versie wél werkte. Nu zullen maar weinig mensen LB aangifte moeten doen, maar zijn er anderen waarbij dit ook zo is of waarbij het wél werkt?
In 1987 begon ik met Windows (versie 1.0 op 5.25" diskettes). Verstand komt blijkbaar met de jaren...

Offline Kees3

  • Lid
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/13, 09:18:05 »
Ik heb het ook via Linux gedaan, maar bij mij wilde het progje thunderbird als browser gebruiken ;). Dus ik heb handmatig de browser op moeten starten en de boel verzenden, maar uiteindelijk prima gelukt.

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/13, 10:16:54 »
Ik heb het ook via Ubuntu gedaan, maar nog niet verzonden (ik wil nog even een expert er naar laten kijken ;-))
Omdat ik compiz draai icm een nVidia kaart verdwenen alle titelbalken van vensters als ik het belastingprogramma opstartte.
Dit heb ik verholpen door het volgende te doen:

sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals -d 24Daarna werkt het perfect!

Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/22, 20:01:51 »
Geen enkel probleem met Ubuntu; krijg zelfs geld terug  ;-)
Vorig jaar ging het ook vlekkeloos.

Offline Reijer

  • Lid
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/24, 21:49:17 »
Citaat van: Johanvd
Deze handleiding staat al een tijdje op de wiki:
https://wiki.ubuntu.com/NlBelastingdienst
Volgens mij staat er foutje in de WiKi: bij het negende bolletje van de "tarball handleiding": na de laatste slash moet zijn " ib2007ux " ipv " 2007ux " Bij mij tenminste.
Hoe moet ik (moeten we) dat eigenlijk melden om het gewijzigd te krijgen ?
Vanmiddag ten einde raad in Windows de aangifte ingevuld. Kreeg het met de WiKi niet aan de praat. (nog niet zo erg goed thuis in Ubuntu). Maar het versturen wil ik perse met Ubuntu doen. Vandaar dat ik vanvond weer ben gaan zoeken.
Overigens: het ziet er nog niet fraai uit vergeleken met Windows. Ik ga nu opnieuw invullen met Ubuntu: kan ik mooi vergelijken. ( 2 dualboot PC's naast elkaar hier op zolder)

Offline Bertel

  • Lid
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/24, 23:22:54 »
Dank Reijer,
het uitvoerbaar bestand heet (onderwijl?) ib2007ux ipv 2007ux !


Wat is vrije software?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/24, 23:26:26 »
De wiki kan je zelf aanpassen als je een account aanmaakt.

Edit: Ik heb het nu aangepast. Klopt het zo wel?

Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/25, 07:05:07 »
Mensen,
Hier ook met linux belasing aangifte gedaan.
Lol, zo maken ze het niet alleen makkelijker, maar ook een beetje leuker ;-)

Citaat van: jozik
Overigens werkt de Loonbelasting aangifte 2008 bij mij niet in de Linux versie, terwijl de 2007 versie wél werkte. Nu zullen maar weinig mensen LB aangifte moeten doen, maar zijn er anderen waarbij dit ook zo is of waarbij het wél werkt?
??? Belastingaangifte over 2008? Ik denk dat je dan een jaartje te vroeg bent? Dat hoeft toch pas in 2009? Ik zou lekker wachten, want de software wordt regelmatig nog van een update voorzien (dacht ik althans).

Azalin

  • Gast
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/25, 07:38:12 »
Ook ik heb aangifte gedaan met het Linux aangifte programma. Maar volgens mij mogen ze wel eens op wat meer stabiliteit mikken. De eerste keer dat ik probeerde te versturen hing de boel. De tweede keer ging het goed maar werd er geen browser geopend. De derde keer weer niet, toen heb ik op "ik heb geen bevestiging ontvangen" geklikt, de regel die daar dan vermeld staat naar de browser gekopieerd en toen eindelijk de aangifte kunnen ondertekenen. Maargoed, ben blij dát het er is...

Offline lcup

  • Lid
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/25, 17:00:04 »
Ik moest ook handmatig de browser openen. Daarna lukte het me niet de ontvangstbevestiging met daarop datum en tijd te printen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/25, 22:43:10 »
Normaal gebruik ik ubuntu met firefox als browser. Ik was dus verbaast dat Konqueror (=browser van Kubuntu, die hier als optionele sessie is toegevoegd) starte voor het verzenden en printen van de bevestiging. Wellicht dat als Konqueror niet geinstalleerd is dit problemen geeft?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/26, 18:31:37 »
Citaat van: Ditbenik
Ik heb het ook via Linux gedaan, maar bij mij wilde het progje thunderbird als browser gebruiken ;). Dus ik heb handmatig de browser op moeten starten en de boel verzenden, maar uiteindelijk prima gelukt.
Bij mij was dat dus ook zo. Ik heb echter Konqueror niet ge-installeerd.
Dat deed ik alsnog, daarna linux herstart en toen kwam hij niet meer
met Thunderbird maar met Konqueror en kon je verder met je digicode.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/26, 18:36:02 »
Citaat van: aartje
Citaat van: Ditbenik
Ik heb het ook via Linux gedaan, maar bij mij wilde het progje thunderbird als browser gebruiken ;). Dus ik heb handmatig de browser op moeten starten en de boel verzenden, maar uiteindelijk prima gelukt.
Bij mij was dat dus ook zo. Ik heb echter Konqueror niet ge-installeerd.
Dat deed ik alsnog, daarna linux herstart en toen kwam hij niet meer
met Thunderbird maar met Konqueror en kon je verder met je digicode.
Nou, dat lijkt me dan een belangrijke toevoeging aan de instructie in de docu: installeer vooraf Konqueror.

gr1944

  • Gast
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/26, 22:05:20 »
Ca. 10 aangiftes van mezelf, familie enz. verwerkt. Daarvoor heb ik het zgn. tar.gz programma gedownload en geïnstalleerd volgens de documentatie van deze site.
Inderdaad is de tekst wat klein, maar verder is er goed mee te werken. Ik heb een keer een lagere resolutie gebruikt en dan zijn de letters uiteraard iets groter.
Bij het verzenden Firefox handmatig gestart en de inloggegevens van het aangifteprogramma gekopiëerd in de adresregel van Firefox en verder ging alles vanzelf.
Afdrukken deed ik niet via het belastingprogramma, maar via de tekstverwerker van Open Office.
(Printen - afdrukken naar bestand) Daardoor heb ik fraaie afdrukken van de aangiftes. In het kort mijn ervaring met het aangifteprogramma I.B. Voor volgend jaar warm aanbevolen.

Offline aartje

  • Lid
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/27, 10:35:10 »
Afdrukken deed ik niet via het belastingprogramma, maar via de tekstverwerker van Open Office.
(Printen - afdrukken naar bestand) Daardoor heb ik fraaie afdrukken van de aangiftes.


Het printen lukte mij ook niet rechtstreeks uit het
belasting programma. Ik sloeg het daarom maar op als
postscript-bestand en printte het daarna via een postscript-viewer.

gr1944

  • Gast
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/27, 19:52:52 »
Stappen om vanuit het belastingprogramma te printen: Kies op het eerste blad, onderaan "Printen".
"kies wat u wilt printen" - gehele aangifte en bij "printen naar" printer, klik nu op akkoord.
De print wordt aangemaakt en op het kleine schermpje wat nu verschenen is, klikt men op Ok.
Bij mij ging toen mijn oude HP 690 inkjetprinter aan het werk.
Kiest men voor printen naar bestand, dan kan men het bestand in Writer openen en eventueel wat bewerken en vandaar uit in het gewenste lettertype een afdruk maken.
Vanmorgen komt iemand met een "Vista laptop" naar ons toe met het verzoek om zijn aangifte opnieuw te verzenden. Ook bij Vista moest Explorer handmatig gestart worden om de inloggegevens in de adresregel te krijgen. Dus de linux-versie is blijkbaar niets minder dan de windows-versie,
behalve dan de lettergrootte.

Offline Bertel

  • Lid
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/03/27, 19:56:25 »
Zo die is weg ;) ,
via Konqueror (optionele sessie)
en alles liep op rolletjes.


Wat is vrije software?

Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/28, 17:17:38 »
Als ik hem wil versturen krijg ik de melding " connect failed in tcp_connect" Ik krijg dus niet eens een browswer scherm.Ik heb ubuntu 7.10,en ik heb het aangifte programma middels de packages geinstalleerd wat overogens feiloos verliep.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #23 Gepost op: 2008/03/28, 18:29:11 »
Citaat van: robbedoeske3
Als ik hem wil versturen krijg ik de melding " connect failed in tcp_connect" Ik krijg dus niet eens een browswer scherm.Ik heb ubuntu 7.10,en ik heb het aangifte programma middels de packages geinstalleerd wat overogens feiloos verliep.
idem hiero :(

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Belastingaangifte 2007: doe het via Linux!
« Reactie #24 Gepost op: 2008/03/28, 18:33:11 »
Er schijnt een probleem te zijn met de server van de belastingdienst.
Jullie zijn niet de enigen die geen aangifte kunnen versturen.

http://www.nu.nl/news/1501052/50/Belastingdienst_kampt_met_storingen.html