Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's schalen in batch  (gelezen 3653 keer)

Offline h2o

  • Lid
Foto's schalen in batch
« Gepost op: 2020/02/14, 09:27:13 »
Weet iemand een commando om een partij foto's te schalen in batch, dus op een hele reeks foto's binnen een bepaalde directory.
Ik zou iets willen hebben wat in één keer naar 1366x768 schaalt. Daarbij moet de lengte 1366 zijn en mag de hoogte worden afgesneden naar 768.

Nu gebruik ik het commando find -name "*.jpg" -exec mogrify -resize 1366 -quality 100 {} \;Hiermee worden de foto's geschaald naar 1366. Dat werkt echter maar ten dele, want voor mijn laptopschermen, die een 16x9 beeldverhouding hebben zijn de foto's dan nog te breed.

Is zoiets trouwens ook in Gimp mogelijk?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/14, 10:17:39 »
Ik vermoed dat je twee stappen nodig hebt, 1) herschalen zodat breedte minstens 1366 is en hoogte minstens 768. In een tweede stap snij je het beeld dan uit, in de hoogte als het beeld hoger is, of in de breedte als het beeld breder is.

1) kan je bekomen met de optie "-resize 1366x768^": het "^" tekentje betekent dat je een minimale hoogte en breedte aangeeft (geef enkel de breedte als de finale hoogte je niet uitmaakt: "-resize 1366^".

2) Om daarna mooi de foto af te snijden vanuit het centrum heb ik ook nogal moeten zoeken voor een commando dat dat zou doen: test het eerst goed:
convert <foto in> -gravity Center -crop 1366x768+0+0 +repage <foto uit>
en met mogrify, dat het bestand zelf vervangt, werkt het wellicht hetzelfde maar zonder de <foto uit>  bestandsnaam.

Offline h2o

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/14, 11:05:04 »
GEWELDIG!! prefect. Ik heb het volgende gedaan.

Eerst alles in een aparte directory gekopieerd (kan ik nog terugvallen op mijn origine foto's.
Daarna het commando find -name "*.jpg" -exec mogrify -resize 1366 -quality 100 {} \; toegepast. Nu staat alles op 1366 breed en is het al grotendeels goed geschaald.

Daarna jouw commando toegepast:
convert *.jpg -gravity Center -crop 1366x768+0+0 +repage wallpaper-1366x768.jpg
Daarna alles netjes geschaald en de bestanden voorzien van een volgnummer wallpaper-1366x768-1.jpg

De eerste 10 wallpapers kan ik dan wel via Thunar rechtbreien, zodat ze 01, 02, 03 i.p.v. 1,2,3 krijgen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/14, 11:30:01 »
Het mooie is nu dat op mijn laptopscherm alles nu 1366x768 is en op mijn tweede scherm (1280x1024) ik dat op ingezoomd kan instellen. Ik werk met XFCE waarmee je verschillende wallpapers en weergaven kunt instellen op meerdere schermen.

Nogmaals, hartelijk dank!

PS: Ik werk op meerdere locaties. Twee hebben ook een 1366X768 scherm en een heeft een 1280X768 (19") scherm.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/14, 11:32:30 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/14, 12:21:15 »
Op verzoek verwijderd
« Laatst bewerkt op: 2020/02/14, 16:36:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/14, 13:34:52 »
Bedankt voor de tip. Ik heb het eens uitgeprobeerd en ook dat werkt, maar wel met een ander resultaat.
Krijg ik met Vanadiums script de foto's als het ware ingezoomd, bij BPM (Gimp) worden ze uitgerekt naar 1366x768.
Het probleem is dat een aantal foto's met de verhouding 4x3 en het andere deel met 16x9 is gemaakt. De foto's gemaakt met de 4x3 verhouding worden dan uitgerekt naar 16x9. Voor een aantal fofo's maakt dat niet zoveel uit, maar ik heb foto's van hunebedden en daar kan je duidelijk zien dat ze uitgerekt zijn. Met Vanadiums script blijft alles in de juiste verhouding.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/14, 13:36:27 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/14, 13:48:45 »
Het werkt al wat je wilde, maar nog een kleine toevoeging. Ik batch-schaal nooit in pixels, altijd in procenten. Dat heeft als voordeel dat je ook staande foto's in 1x goedzet. De mijne ziet er zo uit.

for i in *.jpg *.JPG; do echo $i; convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40p" '%[filename:f].jpg'; done'
EDIT. De laatste term moet zijn: done (dus zonder '). Met dank aan Vanadium.

« Laatst bewerkt op: 2020/02/17, 14:35:41 door Paul Matthijsse »

Offline h2o

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/14, 15:03:12 »
Ga ik ook uitproberen!
Werkt niet, als ik het draai in de terminal krijg ik alleen een > teken. Er zit vermoed ik een foutje in de regel, maar ik houd mij aanbevolen.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/14, 15:06:31 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/14, 15:03:50 »
Is je voorkeur strikt terminal?

Ik doe dat in DBP, oftewel David´s Batch processor (onder gimp).
En daarmee kan nog véél meer in batch gedaan worden.
Een tip die ik hier ooit eens kreeg met eenzelfde vraag, en ik vind het nog steeds perfect werken.

Hoi Rabbit,

Ja, dat is de DBP, oftewel David´s Batch processor. Die vind je in GIMP onder Filters > Batch. Mocht je hem niet hebben, installeer dan het GIMP-plugin-registry pakket uit de repo (Software centrum). Daar zit hij bij.

Succes!

Just

Graag geen oude berichten van mij hier quoten! De Batch processor doet het niet meer onder de huidige versies van GIMP en die registry is ook al niet meer actief. Hier heb je allemaal niks aan! Maar als alternatief is er dan wel BIMP en die doet het prima! Met Nederlandse vertaling ook nog.

Updaten, Partyrabbit!!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/14, 16:29:28 »
Hij is al weg.

Ik help voorlopig niet meer, want ik krijg onderhand overal kritiek op van een aantal.  :|
Overigens is er ook al vaak verzocht (niet door mij) om geen quotes in quotes mee te nemen. Moet daar dan ook weer iemand kritiek op gaan uiten?

Schiet toch op? Hoe vaak reageren mensen wel niet vanuit andere distri's op vragen? Gaat iedereen daar dan ook voortaan over lopen vallen? Als ik overal over ga lopen vallen kan ik zo veel onrelevante antwoorden van velen kritiek leveren. Doe ik toch ook niet.
En ik zie net zo hard kritiek richting anderen als ik gebeuren. Dan zou ik toch gaan denken dat het aan het gezeur ligt. Gaan we weer zo'n ongezellige periode in waarin iedereen zo nodig moet zeggen wat er allemaal niet goed is?

Nog iets waar ik op wil reageren, maar dan krijg ik wel weer te horen dat IK offtopic ga. Dat doe ik wel in een eigen topic.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/14, 16:42:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/14, 19:59:42 »
Een paar opties:
1- Installeer:
nautilus-image-converterof
caja-image-converterDit geeft een 'Afbeeldingen herschalen' en 'Afbeeldingen draaien' optie in het rechtsklik menu van je Bestandsbeheer. Simpeler kan haast niet.
Daarna kun je nog wat dingen instellen, zie hier:
http://ubuntuhandbook.org/index.php/2018/04/quick-tip-mass-resize-rotate-images-in-ubuntu-18-04/

2- Of via een viewer zoals Gimp of gThumb:
Gimp:
gimp-plugin-registryhttps://ulyssesonline.com/2008/09/22/batch-resize-images-with-gimp/

gThumb:
- In thumbnail view afbeeldingen selecteren
- Resizen
- Output map kiezen

3-
phatchhttp://photobatch.wikidot.com/
« Laatst bewerkt op: 2020/02/14, 20:03:28 door VuurVosje »

Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/15, 16:43:14 »
Ga ik ook uitproberen!
Werkt niet, als ik het draai in de terminal krijg ik alleen een > teken. Er zit vermoed ik een foutje in de regel, maar ik houd mij aanbevolen.
Ik zie het al. Je moet in de terminal eerst naar het mapje gaan waar je te schalen foto's staan. Dus zoiets als
$ cd te.schalen.fotoosDan die spreuk uitvoeren. Je kunt daarmee ook opschalen (vergroten) indien nodig.

gThumb werkt ook prima trouwens, daarmee kun je als bonus ook erg eenvoudig hernoemen. Voordat je dat doet, zie je hoe de uiteindelijke bestandsnamen worden.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/15, 16:46:01 door Paul Matthijsse »

Offline h2o

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/15, 18:01:13 »
Ik zie het al. Je moet in de terminal eerst naar het mapje gaan waar je te schalen foto's staan. Dus zoiets als
$ cd te.schalen.fotoosDan die spreuk uitvoeren. Je kunt daarmee ook opschalen (vergroten) indien nodig.
Ik draai de terminal voor zulke klusjes altijd in de betreffende directory:
Citaat
┌─[h2o][werkstation-2][/home/local.wallpapers/conversie]
└─ for i in *.jpg *.JPG; do echo $i; convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40p" '%[filename:f].jpg'; done'
>
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/16, 11:39:38 »
>
In dat geval zijn er geen jpg's of JPG's te converteren, misschien werk je met png's?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/16, 12:01:22 »
In het commando dat je aangeeft, zie ik alvast een single quote te veel staan op het einde. (Even goedmaken, Paul :) !)

Je hebt met "find" en zijn "exec" optie gewerkt.  met die werkwijze zoek je alle bestanden die aan het criterium "-name '*.jpg'" voldoen in je huidige folder én in *alle* onderliggende folders (let daar dus even mee).

Paul werkt met een bash "for ... do" loop. Hierbij wordt een commando herhaalt voor elk bestand in de huidige folder die aan het criterium voldoet "for i in *.jpg". Voorwaarde hier is dus dat de bestanden waarmee je iets wil doen, zich in de huidige folder bevinden. Zorg er dus voor dat je eerst in de folder komt waar de te bewerken bestanden staan ("cd ...").
« Laatst bewerkt op: 2020/02/16, 12:03:56 door vanadium »

Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/16, 14:43:48 »
Persoonlijk hou ik niet van alles op een commando lijn te zetten.
Ikke zet deze liever in een script bestand, en plaatst deze in $HOME/bin folder.
Pas je ook de .bashrc bestand aan:

# User specific aliases and functions
export PATH=$HOME/bin:$PATH

Dan zit het ook in uw zoek pad.


Hou je niet van scripts, XnCovert vind ik een hele goede 'Batch Image Converter'.
Het kan veel meer dan alleen 'resize', en is gratis voor eigen gebruik.
https://www.xnview.com/en/xnconvert/
 
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/16, 15:22:02 »
Pas je ook de .bashrc bestand aan:
Dat is niet nodig op Ubuntu en afgeleiden (en ook moederschip Debian). Die gaan automatisch ~/bin aan het path toevoegen als het bestaat. De code daarvoor vind je in .profile:
# set PATH so it includes user's private bin if it exists
if [ -d "$HOME/bin" ] ; then
    PATH="$HOME/bin:$PATH"
fi

Inderdaad kan een "for...do" loop ook op meerdere lijnen geschreven worden, wat de leesbaarheid sterk ten goede komt:
for i in *.jpg *.JPG do
     echo $i
     convert -resize 40% $i -quality 85 -set filename:f "%t.40p" '%[filename:f].jpg'
     done
De puntcomma's tussen de statements vallen hier bij weg.

Via "find" is het nu éénmaal één commando, maar ook één enkel commando kan gesplitst worden op meerdere lijnen met "\":
find \
    -name "*.jpg" \
    -exec mogrify -resize 1366 -quality 100 {} \;

Als je hier meerdere dingen wil doen met wat "find" vindt, dan is de aangewezen weg dat allemaal in een script te zetten (voor het gemak eventueel in je "~/bin"), en na "-exec" dat script aan te roepen.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/16, 15:23:34 door vanadium »

Offline X-E3

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/17, 05:48:03 »
Persoonlijk hou ik niet van alles op een commando lijn te zetten.
Ikke zet deze liever in een script bestand, en plaatst deze in $HOME/bin folder.
Pas je ook de .bashrc bestand aan:

# User specific aliases and functions
export PATH=$HOME/bin:$PATH

Dan zit het ook in uw zoek pad.


Hou je niet van scripts, XnCovert vind ik een hele goede 'Batch Image Converter'.
Het kan veel meer dan alleen 'resize', en is gratis voor eigen gebruik.
https://www.xnview.com/en/xnconvert/
 

Ik gebruik ook xnconvert, werkt goed en heeft veel mogelijkheden.

Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/17, 14:33:43 »
In het commando dat je aangeeft, zie ik alvast een single quote te veel staan op het einde. (Even goedmaken, Paul :) !)
Goed gezien Vanadium. Ik heb van die opdracht een alias gemaakt ('40p') en die alias vervolgens hier gekopieerd. En inderdaad de laatste ' vergeten weg te halen... Heb ik in mijn oorspronkelijke bericht nu aangegeven.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/17, 14:37:32 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/17, 14:54:02 »
Hey Paul, je corrigeert meteen best onmiddellijk op het commando zelf. Dan staat het meteen goed voor toekomstige lezers. Je kan nog altijd in een voetnoot vermelden dat het gecorrigeerd werd, maar eigenlijk lijkt me dat niet nodig.

Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/17, 17:11:35 »
Dat heb ik juist niet gedaan om de daaropvolgende discussie (die ' op het eind) niet onbegrijpelijk te maken!

Offline Jenske

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #21 Gepost op: 2020/02/23, 13:33:26 »
Enkele jaren geleden gebruikte ik voor batch-behandelingen een programmaatje: Phatch.Handig en snel en gericht op 1 taak.
Ik merk echter wel dat het blijkbaar niet meer wordt ondersteund: zit niet meer in de repositories voor 19.10.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #22 Gepost op: 2020/02/23, 14:21:44 »
Phatch was een product van forumlid stani hier, dat het inderdaad tot in de Ubuntu repo's heeft gemaakt. Jammer inderdaad dat het niet meer ondersteund wordt.

Offline rico70

  • Lid
Re: Foto's schalen in batch
« Reactie #23 Gepost op: 2020/02/23, 17:48:35 »
Phatch kan je nog steeds gebruiken met en oudere Ubuntu versie of Debian stable in dual boot of een VM.
Aan de ene kant overkill voor 1 programma, aan de andere kant werkt het wel fijn.
Als je een oudere Ubuntu gebruikt je internet verbinding dan uitzetten.