Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: e-boek downloaden  (gelezen 1651 keer)

e-boek downloaden
« Gepost op: 2012/10/21, 21:55:02 »
Hoi,
ik wil een e-boek kopen, dus downloaden voor mijn Samsung Galaxy s plus, maar wil hem NIET MET DE TELEFOON BETALEN.  Hoe moet ik dit nu doen? Maar via xp omdat Samson Kies niet goed werkt in ubuntu en dan op de geheugenkaart zetten? Ik ben bang dat ik straks een boek op de pc heb staan, dat ik niet op de telefoon kan lezen, terwijl ik hem juist alleen op de telefoon wil gebruiken.
Heel graag uitleg voor dummies.

Alvast bedankt,
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: e-boek downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/21, 22:16:29 »
Waar wil je hem kopen?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: e-boek downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/21, 22:26:52 »
Worden die E-books niet standaard in PDF formaat geleverd?
Dacht namelijk dat ze alleen maar in dat formaat te krijgen zijn.

Stuur ze anders even een mailtje, dan weet je het gelijk.

Re: e-boek downloaden
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/21, 22:43:01 »
Om e-boeken te kunnen lezen op een mobiel apparaat of een pc is speciale software nodig, vaak met Digital Rights Management. Met het woord reader kan de apparatuur worden bedoeld, maar ook deze software. Er zijn tal van e-bookreadersoftwareprogramma's in omloop. Allemaal gebruiken ze hun eigen formaat. De bekendste readers en formaten zijn: pdf (wordt op mobiele apparaten steeds minder gebruikt), Microsoft Reader, Mobipocket, ePub en het in de volksmond genoemde "pdb"-formaat. Mobipocket was een Frans bedrijf tot het in 2005 door Amazon werd overgenomen. Inmiddels zijn de gebruiksmogelijkheden van dit formaat beperkt, door opkomst van ePub. Kindle evenwel kan ook uitsluitend gelezen worden met e-boeken in prc-formaat.

Bron: Wikipedia
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: e-boek downloaden
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/22, 00:41:07 »
EPub wordt verreweg het meest gebruikt, daarnaast inderdaad PDF en mobi.

Wikipedia is trouwens niet helemaal correct want Kindle leest tegenwoordig alleen nog maar Mobi daar Amazon's e-books in de Kindle Store allemaal mobi zijn (en dan doel ik dus op zowel de originele Kindle als de Kindle-app voor webOS, Android, iOS en Win/Mac).
Ik heb ook een paar boeken gekocht in de Amazon Kindle Store en die zijn inderdaad in mobi (kun je achteraf zien als je naar de verborgen map van de app gaat).

Offline Dave

  • Lid
Re: e-boek downloaden
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/22, 01:12:41 »
wikipedia is soms leuke info maar allesbehalve een encyclopedie want veel wordt gebruikt als geschiedsherschrijving wat vrij aardig lukt in het algemeen.
 

Re: e-boek downloaden
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/22, 21:03:14 »
Het maakt me niet uit WAAR ik het e-book koop, maar het is te koop bij bol.com.
Op mijn samsung staat een leuke bibliotheekkast, Aldiko eBook. Het zou fijn zijn als het hierin opgeslagen kan worden maar als het nodig is, download ik wel een ander programma.
Dus ik wil het NIET via mijn telefoon betalen maar wel op mijn telefoon kunnen lezen.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: e-boek downloaden
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/22, 21:30:18 »
De vraag is volgens mij:

Is het boek dat je wilt kopen met DRM (Digital Rights Management) beveiligd?

Zo nee, dan kun je het boek gewoon overzetten van je computer naar je mobiele telefoon en daar lezen.

Is het boek beveiligd met DRM dan heb je op je computer software nodig om je mobiele telefoon te ‘accrediteren’ voor je e-boeken met behulp van bijvoorbeeld Adobe Digital Editions (niet beschikbaar voor Linux). Of dat kan met jouw telefoon / leessoftware weet ik niet (verwacht het wel).

Maar, eh, heel veel ervaring heb ik er ook niet mee.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: e-boek downloaden
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/22, 21:32:23 »
De vraag is volgens mij:

Is het boek dat je wilt kopen met DRM (Digital Rights Management) beveiligd?

Zo nee, dan kun je het boek gewoon overzetten van je computer naar je mobiele telefoon en daar lezen.

Is het boek beveiligd met DRM dan heb je op je computer software nodig om je mobiele telefoon te ‘accrediteren’ voor je e-boeken met behulp van bijvoorbeeld Adobe Digital Editions (niet beschikbaar voor Linux). Of dat kan met jouw telefoon / leessoftware weet ik niet (verwacht het wel).

Maar, eh, heel veel ervaring heb ik er ook niet mee.

Dat is niet helemaal waar. Ook DRM kun je zo kopiëren zonder te accrediteren. Heb ik al een paar keer gedaan. Gewoon het e-book omgezet met Calibre (op Ubuntu) van EPub DRM naar .mobi DRM en dan op mijn tablet gezet en kan het zo openen met de Kindle-app :)
(noot: legaal gekochte epub btw)

Re: e-boek downloaden
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/22, 22:47:11 »
Omdat het in xp gewoon is dat als ik een geheugenkaartje in de gleuf stop er een melding komt dat er een opslagmedium aangekoppeld is, dacht ik ik download een gratis boek om uit te proberen. Maar ubuntu 10.04 reageert niet op de sd-kaart en ik weet niet waar ik "deze computer" moet zoeken
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline emiel1976

  • Lid
Re: e-boek downloaden
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/23, 00:47:13 »
In Ubuntu zie je al het goed is in je Nautilus (bestandsbeheer) je SD kaart verschijnen. Icoon zal er zo uit zien als de andere opslag mediums.
Als dat niet werkt kun je het ook op een andere manier doen.
Op je telefoon Airdroid zetten en dan kun je vanaf je browser op je systeem bestanden uploaden en downloaden naar je telefoon. Moet je wel je telefoon aan je wifi netwerk hangen.
Anders telefoon met USB kabel eraan hangen en dan zou Ubuntu je telefoon als opslag medium moeten zien.

Word 10.04 trouwens nog ondersteund want anders zou ik kijken naar Ubuntu 12.04 of als je een ouder systeem hebt Xubuntu 12.04.
Dan krijg je weer alle veiligheid updates en dergelijke.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/23, 00:50:13 door emiel1976 »

Re: e-boek downloaden
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/23, 01:52:20 »
10.04 wordt nog ondersteund tot april 2013. Maar inderdaad dus wel aflopende, dus ook ik raad 12.04 wel aan. Maar goed, laten we eerst maar even dit e-book-probleem oplossen ;)

Re: e-boek downloaden
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/23, 23:34:09 »
allen dank; @emiel, waar vind ik Nautilus? bij xp vond ik altijd wat ik zocht als ik lang genoeg zocht, maar bij ubuntu ?!? Verder lijkt het me duidelijk wat je schrijft
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: e-boek downloaden
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/23, 23:42:25 »
allen dank; @emiel, waar vind ik Nautilus? bij xp vond ik altijd wat ik zocht als ik lang genoeg zocht, maar bij ubuntu ?!? Verder lijkt het me duidelijk wat je schrijft


Nautilus = bestandsbeheerder van Ubuntu, dus dat ding wat je gebruikt om door je bestanden te bladeren zoals je Persoonlijke map, Documenten, enz.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: e-boek downloaden
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/23, 23:43:06 »
Je was mij net voor Vistaus.