Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk  (gelezen 1620 keer)

Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Gepost op: 2013/09/11, 13:40:40 »
Een vraag die me bezig houdt en waar ik met mijn nog beperkte Linux-kennis nog niet uitkom.

Momenteel draai ik LinuxMint met VirtualBox en daarbinnen Windows XP, Windows7 en -om die eens te bekijken - AntiX-Linux.
Stel dat ik helemaal opnieuw zou willen beginnen met bijvoorbeeld Ubuntu.
Om dan niet het gehele VirtualBoX-gebeuren opnieuw te moeten installeren, heb ik het volgende bedacht:
* Ik maak een backup van de map Virtual Box.
* Daarna installeer ik Ubuntu en vanuit het SoftwareCenter VirtualBox
* Vervolgens overschrijf ik de nu ontstane map VirtualBox met de backup die ik eerder heb gemaakt van de LinuxMint-installatie.
Zou dit werken?
Wel belangrijk om te weten, want dit speelt ook weer als een nieuwe release van je Ubuntu-versie uit komt.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/11, 13:54:40 »
Dat werkt ja.

Offline atomos

  • Lid
Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/11, 15:14:56 »
Ik heb hier de virtual machines op een aparte partition staan, bij een nieuwe install hoef ik alleen maar de virtual machine aan te wijzen en klaar is Kees :)
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/11, 15:22:32 »
In je home map moet je 2 mappen veilig stellen:
.VirtualBox, de verborgen map, zichtbaar te maken met Ctrl-H en
VirtualBox VMs.
En natuurlijk de virtuele machines zelf.
Dit kan je na het installeren allemaal weer terug zetten op de orginele plaats, je kunt dan gelijk weer werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/11, 15:24:25 »
Je moet wel je virtuele disk uitvoeringsrechten geven. En je .Virtualbox map ook overgooien (let op de punt, het is een verborgen bestand in je thuismap).

Oh ja, En die Virtuele disk niet overkopieren via een FAT32 bestandsysteem (rode kop hier). Daar is hij waarschijnlijk wel te groot voor) ...

Net zo'n eitje als al die andere Linux programma's.

Succes, Old Man!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht (pas 63)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/11, 21:58:53 »
Dank allemaal; het maakt me steeds meer duidelijk.
De oplossing van Atomos lijkt me wel wat. Ik maakte daarom een bootable Gparted  en heb inmiddels heb ik van de 750 gb die volledig aan het besturingssysteem was toegewezen 200 Gb afgehaald en daarvan een aparte partitie /dev/sda3 gemaakt.
Maar nu kom ik niet verder. Nog drie vragen, please?

1. Het overzetten van VirtualBox-gegevens naar die nieuwe partitie  middels knippen en plakken lukt me niet. Moet dat misschien middels een terminalcommando?
2. Just Vecht zegt:
Citaat
Je moet wel je virtuele disk uitvoeringsrechten geven
Hoe doe ik dat?

3. Stomos zegt:
Citaat
bij een nieuwe install hoef ik alleen maar de virtual machine aan te wijzen en klaar is Kees
Kees misschien wel maar Bart niet. Dus ook hier de vraag: Hoe doe je dat?

Bart (pas 75)
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/11, 22:08:33 »
Maak het jezelf niet zo moeilijk, er bevind zich in virtualbox een export functie, en later kun je dus ook importeren.
Dus exporteren naar een externe hd, later, na installatie virtualbox, doe je importeren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/11, 22:33:04 »

1. Het overzetten van VirtualBox-gegevens naar die nieuwe partitie  middels knippen en plakken lukt me niet. Moet dat misschien middels een terminalcommando?
2. Just Vecht zegt:
Citaat
Je moet wel je virtuele disk uitvoeringsrechten geven
Hoe doe ik dat?

3. Stomos zegt:
Citaat
bij een nieuwe install hoef ik alleen maar de virtual machine aan te wijzen en klaar is Kees
Kees misschien wel maar Bart niet. Dus ook hier de vraag: Hoe doe je dat?

Bart (pas 75)

Pas 75, hè? Okee, dat fleurt me weer een heel eind op met mijn 63.

Vraag 1 kan ik niet helemaal plaatsen. Je installeert VB, maakt een nieuwe machine aan en inplaats dat je een nieuwe virtuele schijf plaats pak je je oude virtuele disk. Dat hoef je bij een echte PC niet te proberen, maar hier in de virtualisatie merkt het overgeplaatste OS geen enkel verschil en draait. Die disk overplaatsen, dat lukt niet?

Vraag 2 hangt af van welke Ubuntu je hebt. In de "grote" duik je in de eigenschappen van het bestand met een recherklik in Nautilus. In mijn Xubuntu moet dat met een terminalopdracht. Ik luilak/oude lul met kaal grijs hoofd  (grinnik) pak dan de Midnight Commander. Oerlelijk superrobuust stuk gereedschap. Daar is dat ook met een klikje te doen.

Vraag 3: Ik hevel de verborgen map .Virtualbox over en dan is de strijd al geleden mits die virtuele disk ook op zijn plek zit en uitvoerbaar is gemaakt.

Lukt tie nou, Bart? Ik zit er ook altijd wat mee te modderen voor hij draait, hoor.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/11, 22:57:51 »
Je moet wel je virtuele disk uitvoeringsrechten geven.
Hier is dat niet nodig.

Is ook niet logisch, het VirtualBox programma moet uitvoeringsrechten hebben (wordt gedaan door het installatieprogramma) en voor VirtualBox is de virtuele disk een "gewoon" bestand.

Kopiëren doe ik normaal gesproken met de terminal (rsync -av /bron/map /kopie/) maar zou niet weten waarom kopiëren met bestandsbeheerder als Nautilis niet zou werken.

p.s. kopiëren kan lang duren omdat de map met virtuele schijven en snapshots kan erg groot kan worden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/11, 23:09:22 »
Je moet wel je virtuele disk uitvoeringsrechten geven.
Hier is dat niet nodig.

Is ook niet logisch, het VirtualBox programma moet uitvoeringsrechten hebben (wordt gedaan door het installatieprogramma) en voor VirtualBox is de virtuele disk een "gewoon" bestand.


Maar dan boot de virtuele disk bij mij niet, Testcees. Heb ik daar dan ergens iets fout ingesteld of zo? Ik zet hem trouwens wel over via een NTFS bestandssysteem.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/12, 10:15:16 »
Even iets anders dat moet worden opgelost: zie dit topic

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/12, 13:33:40 »
Ik heb hier de virtual machines op een aparte partition staan, bij een nieuwe install hoef ik alleen maar de virtual machine aan te wijzen en klaar is Kees :)
Inmiddels ook ontdekt hoe je dat doet, namelijk door in VirtualBox onder Files>Preferences de plaats van de virtuele machines aan te geven.
Dus nu is alles voorbereid voor een terugkeer naar Ubuntu. Iedereen die me hier raad gaf: bedankt!

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/13, 10:11:10 »
Citaat
Just Vecht zegt: Net zo'n eitje als al die andere Linux programma's.
Voor mij toch een hardgekookt eitje  :'(
Net nieuwe besturingssysteem is geplaatst, met behoud van de twee Virtualboxmappen in een toegankelijke partitie genaamd Vbox.
Virtual Box is geïnstalleerd en ik geef daarin in File>Preferences>Standaardmap aan dat Vbox nu de standaardmap is.
Maar geen reactie. Wat doe ik fout?

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline atomos

  • Lid
Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/13, 10:15:50 »
Nu moet je nog de file importeren: Bestand, apliance importeren. en dan verwijzen naar de map waar die staat die je geimporteerd wilt hebben.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/13, 10:43:22 »
Er zijn geen appliances maar twee mappen:

VirtualBox VMs
en
.VirtualBox
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/13, 11:08:45 »
Als ik het goed heb en virtualbox draaid
klik op boven in het menu op machine > toevoegen
dan open hij de map Virtualbox Vms
en daar kan je volgens mij bladeren naar de bewaarde virtual schijven. dus bv .Ubuntu13_10.vdi
en dan kan je hem openen en of toevoegen
het kan ook zijn dat je een ander extensie ( Disk image files (VDI, VMDK, VHD, HDD) gebruikte dan kies je die

en misschien kan je hier nog iets vinden
http://www.virtualbox.org/manual/
« Laatst bewerkt op: 2013/09/13, 11:23:29 door Leen2911 »
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/13, 12:56:19 »
Dank je wel Leen, dat was ' m.
Voor Windows moest ik de daarvoor benodigde Ms-Access-bestanden (die ik in een afzonderlijke Linux-partitie heb staan) nog wel weer opnieuw koppelen. Maar dat is via Gedeelde mappen en Installeren Guest addition zo klaar.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/13, 13:16:43 »
 :)  Graag gedaan hoor Bart.

Ik kopieer  zelf regelmatig virueel disk van uit mijn windows hoek naar mijn ubuntu hoekje en andersom zo kan ik
met virtualbox  gewoon in beide werk omgevingen mijn dingen doen.
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Re: Herinstallatie met behoud van VirtualBox: is dat mogelijk
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/13, 14:28:50 »
Ik heb 4 Partities op mijn harde schijf:

1x Ubuntu 13.04 (Mijn werk versie)
1x Ubuntu 13.10 (Testversie)
1x Data
1x Swap

Omdat ik Ubuntu 13.10 heb geïnstalleerd met alle programma's welke ik ook gebruik in Ubuntu 13.04, heb ik een aantal gegevens op de Data Partitie geplaatst, zoals Calibre Boeken en Virtualbox Virtual Machines.
Nu hoef ik niet steeds te kopiëren, van de ene naar de andere Ubuntu versie, maar kan ik vanuit beide versies van Ubuntu werken met dezelfde Virtual Machines.