Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootloader niet geinstalleerd.  (gelezen 1937 keer)

JeibborRip

  • Gast
Bootloader niet geinstalleerd.
« Gepost op: 2008/05/27, 18:18:20 »
Lieve mensen, ik heb mijn systeempje van een Ubuntu 8.04 installatie voorzien. Twee partities over  twee schijven vrijgemaakt en installeren maar. Alles lijkt okay maar ik had voor de zekerheid de bootloader maar niet geinstalleerd. Wil nog niet helemaal van WinXP af.
Nu had ik gehoopt op EasyBCD. Maar ik denk dat ik Grub (is het geloof ik) wel ergens een plaatsje had moeten geven. Nu mijn vraag: wat moet ik doen om Ubuntu dualboot naast XP te krijgen.
Bvd, Robbie

Offline barendh

  • Lid
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 19:01:05 »
Misschien maakte je dezelfde fout als ik; je moet in de BIOS van je PC de Linux schijf / partitie als opstart aangeven, daar staat het Grub bootmenu.

JeibborRip

  • Gast
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/27, 20:06:39 »
Ik denk dat ik toch echt iets anders heb gedaan. Ik heb in de laatste stap van de installatie expliciet gezegd geen bootloader te willen installeren. Ik was bang dat ik xp voor de kop zou stoten. Ik dacht dat ik met een tool als easybcd ubuntu wel bootbaar zou krijgen. Misschien moet ik gewoon maar opnieuw boten en gewoon de regels voor Dualboot volgen. Dank voor je reactie.
Groet

Offline ohjajoh

  • Lid
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/27, 20:11:49 »
je moet gewoon alsnog de bootloader (grub) installeren.

JeibborRip

  • Gast
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/27, 20:59:01 »
Hoe doe ik dat en vooral hoe doe ik dat zonder de installatie van XP te verknallen? Thx

Offline ohjajoh

  • Lid
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/27, 21:34:28 »
ok.
Om zeker te weten dat je niks verknald kun je het beste ubuntu opnieuw installeren, je zult dan wel handmatig de partities moeten wijzigen.
Ik zou dan eerst live-booten dan met partitiebewerker(gparted) de ubuntupartitie(s) verwijderen en de installatie laten beginnen.
Let erop dat je niet per ongeluk je windowspartitie(s) wist. als er fat32 of ntfs als bestandssysteem staat is het een windows partitie.
Als je een corrupte bootloader hebt (niet in jouw geval) zou ik heel anders te werk gaan, daarover zijn veel howtos te vinden.

succes!

Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/27, 23:14:25 »
Voordat je opnieuw installeert doe een Grub herstel http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/  Het eerste stukje gaat over Windows de rest kan je gewoon volgen.
Met supergrub kan je ook herstellen eerst de iso downloaden en op een schijfje branden dan de PC herstarten. http://www.supergrubdisk.org/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline ohjajoh

  • Lid
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/28, 13:04:43 »
grub herstel gaat er wel van uit dat fase 1 geinstalleerd staat, is dat wel zo als je de bootloaderinstallatie overgeslagen hebt?

JeibborRip

  • Gast
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/28, 20:17:25 »
Ik ga het nu proberen. Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Ik ga overigens eerst even kijken hoe ik XP naast Ubuntu kan behouden. Arrivederci!

JeibborRip

  • Gast
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/29, 00:44:26 »
Ik heb uiteindelijk een nieuwe installatie gedaan. Toen bleek ook nog eens dat de schijf niet helemaal jofel was gebrand. Nu schijfje gebrand op 4x snelheid (flut drive of flut schijven dus, dat ze niet maximaal kunnen branden!?!) en nu heb ik een dualboot systeem. Begint er al een beetje op te lijken. Misschien dat jullie nog een tip hebben wat betreft mijn twee Nvidia PCI-e kaarten voor de 4 monitoren die aan deze machine hangen?

Ps. Ik denk overigens dat het goed mogelijk was geweest om Grub gewoon achteraf te installeren.

Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/29, 01:55:17 »
IDD je had het gewoon achteraf kunnen installeren, totaal geen probleem.

het kan zelf op 3 manieren.

Citaat
Misschien dat jullie nog een tip hebben wat betreft mijn twee Nvidia PCI-e kaarten voor de 4 monitoren die aan deze machine hangen?
Voor ik of iemand anders hierop ingaat eerst wat info hoe Linux werkt.

In Linux word voor iedere functie een server gemaakt.
Dus alles werkt los van elkaar, werkelijk alles.

Dus ook voor je vga kaart en je monitor word een aparte server opgestart.
Op die manier kan je dual monitoren gebruiken op 1 vga kaart.

Je begrijpt wel dat je nu voor de 2e vga kaart ook een server moet aanmaken en die opstarten.
idem voor de monitoren.

Word een lastig klusje om dit ff snel te doen echter het is wel mogelijk.

Maar voor je begint eerst eens 2 monitoren aan de praat krijgen op 1 vga kaart.
Indien je dan een beetje in de materie ingewerkt bent beginnen aan 2 vga kaarten.

Hoe dan ook stap voor stap werken.

Hier kan je het bewijs zien dat het kan werken : http://www.multiseatcomputer.be/
zij komen ook wel eens op de Release party's

Hier kan je zien dat ze zelfs 3 of meer vga kaarten gebruiken:
http://www.multiseatcomputer.be/index.php?option=com_content&task=view&id=11&Itemid=29
klik op de plaatjes voor vergroting.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ohjajoh

  • Lid
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/29, 10:45:48 »
Ik herhaal mijn vraag: Als je de bootloaderinstallatie hebt overgeslagen bij een normale install, is fase 1 van grub dan wel geinstalleerd? Weet iemand dat? Zonder fase 1 is grubherstel gewoon gevaarlijk!

Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/29, 11:43:06 »
Ik heb geen idee wat je nu aldoor bedoelt met fase 1 ???

Lees dit:
GRUB Bootloader

Of doe dit en alles komt goed:
Stap 1. Start de computer vanaf de Gparted LiveCD
Stap 2. Open een terminalschermpje.
Stap 3. Typ gruben druk op Enter.
Dit start Grub zelf op.
Stap 4. Typ root (hd0,0)en druk op Enter
LET OP:
Je typt hd0,0 als je rootpartitie op hda1 staat.
Staat die rootpartitie bijvoorbeeld op hda6, dan is de terminaltoverspreuk  root (hd0,5) .
Hiermee vertel je Grub waar de actieve Linuxpartitie zit.
Dus staat je rootpartitie op hda1 dan typ je hd0,0
Staat die op hda6  dan typ je hd0,5
Dus altijd 1tje lager.


Stap 5. Typ  setup (hd0)en druk op Enter.
Hiermee installeer je Grub (opnieuw) in de MBR.
Stap 6. Verlaat Grub door  quitin te tikken en op Enter te drukken.
Klaar
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

JeibborRip

  • Gast
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/29, 12:11:38 »
Dank voor de informatie en de verwijzingen. Nadat ik 1 scherm goed heb ga ik alle stappen doorlopen om de overige schermen werkend te krijgen. De basis van linux is ideaal om uiteindelijk alles goed werkend te krijgen. Moet me er alleen even in verdiepen. Mijn huidige uitdaging is om 1 scherm met de juiste driver goed aan te sturen. Ik ben al wat wezen zoeken naar de juiste informatie en heb op een gegeven moment een 800x600 setting gekozen omdat die iets hoger is dan de 640x480 toen mijn scherm op tilt ging. Ik kan wel in een terminal sessie. Ik heb een x-server restore geprobeerd, alle user instellingen voor gnome verwijderd, maar heb nog steeds geen juiste nvidia aansturing.
Weet iemand raad? Let wel, x-server draait niet goed. Moet alles in de terminal doen. Waarschijnlijk de beste plek ook, maar weet niet waar ik moet zijn.
Bvd.

Offline ohjajoh

  • Lid
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/29, 14:28:38 »
@Gandyman
ja, een grubherstel gaat ervan uit dat je grub al geinstalleerd hebt maar dat de bios er niet naar verwijst. Dat doe je inderdaad zoals je hierboven aangegeven hebt.
Maar als grub niet geinstalleerd is, dan voldoet een verwijzing ernaar niet. Grub weet nl niets van hoe hardeschijven/floppy's en whatever eruit zien. Je moet bij een grub-install from scratch de geometrie van je hd meegeven, als je dat niet goed doet gaat het echt mis. Wat ik gelezen heb is dat fase 1.
Dus ik ben nog steeds wel benieuwd of ubuntu bij een install wel grub installeerd maar alleen maar niets in de mbr doet als je dat gedeelte overslaat.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, het is i.i.g redelijk on-topic.

Offline ohjajoh

  • Lid
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/29, 14:30:40 »
@JeibborRip
Wat staat er in je xorg.conf bij displaydriver?

JeibborRip

  • Gast
Bootloader niet geinstalleerd.
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/30, 23:19:51 »
Ik kan nu even niet kijken. Eerder had ik er al wel even naar gekeken. Het viel me op dat er niet zo gek veel stond. Ik begrijp ook dat sinds 8.04 de X-server op een andere manier werkt.... Ik ben nog steeds zoekende naar de manier X met mijn kaart(en) te laten werken.

Ik zal als ik de komende dagen even tijd heb de inhoud proberen te posten.

Peace.