Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gateway router dns probleem?  (gelezen 1724 keer)

Offline blaten

  • Lid
gateway router dns probleem?
« Gepost op: 2010/02/02, 22:26:20 »
Juw,

Ik heb ubuntu-server draaien maar vraag mij af wat je juist eigenlijk nodig hebt om er een volwaardige router van te maken?
Er draait een dhcp server op die netjes ip's uitdeelt.
Nu ging ik er vanuit om voor te kunnen surfen er ook een dns-server op moet draaien?
daarmee heb ik dus bind9 geinstalleerd en in de config heb ik de nameservers van mijn isp ingegeven (cache nameserver, niet?)
Als ik dan mijn client erop aansluit heb ik het in het begin internet (kan surfen en op msn) maar na enige tijd lukt dit niet meer dus ik vermoed dat dit een dns probleem is dan? msn zegt dat mijn dns geen ip's resolven en in firefox komt er niet de melding dat hij de site niet kan vinden maar iets ivm te lang wachten (verbinding geherinitialiseerd ofzo?)

Wat kan er dus voor zorgen dat dit na enige tijd faalt? (als msn weigert te werken kan er wel nog gechat worden via de chat functie van hamachi)


mvg

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: gateway router dns probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/02, 22:38:59 »
Is het de dns-server? Als je deze herstart:

sudo /etc/init.d/bind9 restart

werkt het dan weer?

Nu ging ik er vanuit om voor te kunnen surfen er ook een dns-server op moet draaien?
Moet niet, je kan via dhcp ook de dns-adressen van je internetaanbieder doorgeven. Maar een eigen dns moet ook kunnen. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline blaten

  • Lid
Re: gateway router dns probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/02, 22:46:14 »
dat weet ik niet ga ik volgende keer testen as het faalt maar hoe kan dit via dhcp gebeuren dan is misschien gemakkelijker en gaat mss beter :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: gateway router dns probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/02, 22:58:42 »
In /etc/dhcp3/dhcpd.conf:

option domain-name-servers xxx.xxx.xxx.xxx;
Herstart:
sudo /etc/init.d/dhcp3-server restart
Klik links bovenin op Documentatie

Offline blaten

  • Lid
Re: gateway router dns probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/03, 12:57:31 »
heb de dhcpd.conf aangepast en de bind9 service gestopt, eens zien of het werkt :-)

Offline ivo

  • Lid
Re: gateway router dns probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/03, 14:24:31 »
Juw,

Ik heb ubuntu-server draaien maar vraag mij af wat je juist eigenlijk nodig hebt om er een volwaardige router van te maken?


Om er een router van te maken heb je minimaal 2 netwerk interfaces nodig in het systeem en een operating systeem dat kan routeren, zoals bijvoorbeeld Linux. Meer niet. Als je dan de routetabel goed opbouwt heb je een router.
Wat je er allemaal bijhaalt, zoals DNS en DHCP, heeft helemaal niets met routeren te maken.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.