Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op een pc met Windows XP ÉN Vista...  (gelezen 1613 keer)

Ubuntu installeren op een pc met Windows XP ÉN Vista...
« Gepost op: 2007/05/18, 16:47:55 »
Ik ben van plan om over te stappen op Ubuntu (heb de CD enzo reeds ) alleen zit ik met een vraag..

Ubuntu installeren op dualboot lijkt me nog simpel, maar lukt dit ook op een tripleboot? Met andere woorden: Kan ik Ubuntu installeren naast Windows XP en Windows Vista?

Zoja, moet ik dan installeren zoals in de dualboot wiki? (partities maken enzo en de vista en xp partities niet verwijderen)
Of moet er iets anders gebeuren (ik heb het dan vooral over het opstartbeheer... Kan ik dan ook nog kiezen naast Ubuntu tussen windows xp en vista?)


En voor ik een ander topic moet openen.. Ik heb al gezocht naar oplossingen voor de USB Adapter van US Robotics die ik heb en heb momenteel nog niets gevonden. Kan iemand mij zeggen of en hoe ik dan die US Robotics (model: 5421) USB adapter kan installeren.

Bedankt in ieder geval!

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu installeren op een pc met Windows XP ÉN Vista...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/18, 16:57:53 »
Grub de bootloader van linux gaat zich nestelen in de mbr deze gaat dus eerst langskomen met de vraag of je linux wil of windows.
Als je voor windows kiest krijg je vista zijn boot manager.
Eigenlijk is de installatie dus hetzelfde als een dual boot.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu installeren op een pc met Windows XP ÉN Vista...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/18, 17:07:30 »
Gelukkig (!) heb ik geen ervaring met viesty, maar .......
Een XP en 98 en 3X ubuntu op één PC als quintoboot gaat zonder problemen.

Mooi hé Ubuntu ;)
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Ubuntu installeren op een pc met Windows XP ÉN Vista...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/18, 17:12:02 »
Hmm, ziet er in orde uit dan!
Dus ook voor het installeren, in theorie gewoon de wiki volgen voor dualboot?

(en Vista... ik heb 4maanden support van Microsoft nodig gehad, 4 bios updates én een dure telefoonrekening voordat ik "that bloody damn thing" geinstalleerd had!)

Ubuntu installeren op een pc met Windows XP ÉN Vista...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/18, 18:06:32 »
Ik heb nog een vraagje,

Ik veronderstel dat de bootloader van linux automatisch zo staat dat Ubuntu wordt opgestart?
Kan je dat dan instellen dat ie automatisch Windows opstart (en dan zo de Vista bootloader...)?

en zoja hoe? :)

(niet iedereen die deze computer gebruikt weet wat linux is.. ;)) (laat staan een bootloader ;))

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu installeren op een pc met Windows XP ÉN Vista...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/18, 18:23:23 »
Citaat van: neji
Ik heb nog een vraagje,

Ik veronderstel dat de bootloader van linux automatisch zo staat dat Ubuntu wordt opgestart?
Kan je dat dan instellen dat ie automatisch Windows opstart (en dan zo de Vista bootloader...)?

en zoja hoe? :)

(niet iedereen die deze computer gebruikt weet wat linux is.. ;)) (laat staan een bootloader ;))
ja, je kan later heel makkelijk de "bootvolgorde" veranderen, zodat windows als eerste opstart bijvoorbeeld. ;)
dat gaat via
Citaat
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
in de terminal