Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?  (gelezen 1268 keer)

Offline noob2070

  • Lid
Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Gepost op: 2013/10/09, 08:56:07 »
Goedendag,

Ik ben sinds gister erg druk bezig met Ubuntu Server x64, vooral omdat we bij ons op het werk problemen hebben met de tekortkomingen van de hosters.
Voor elk klein ding wat je extra wilt hebben moet je al redelijk wat meer gaan betalen per maand dus daarom dat wij zelf een server willen hebben.

Gisteren ben ik begonnen met tutorials over hoe je ssh, LAMP, mail installatie dee, de installatie is voor de rest goed gelopen en het lukt me wel aardig  met Ubuntu tot nu toe.
Na de lamp installatie ging ik meteen verder met de ssh en de LAMP programma's, en de LAMP programma's zijn allemaal goed geinstalleerd en werken. (ook phpmyadmin)

Nu dit zo goed is verlopen heb ik eigenlijk meerdere vragen over zowel Ubuntu als de server.
Wij willen nu eigenlijk wel een goedkope 2dehandse server of computer halen puur omdat onze web en mail hoster over de 500 per jaar vraagt zoals wij het willen hebben.

Nu de belangerijkste vraag, wat voor specificatie's moet mijn server aan voldoen?
Op één dag komen er maximaal 150 mensen onze site bezoeken. (echt het maximale want normaal is zo'n 40 mensen echt wel het top)
Ook komen er op één dag maximaal 300 mails binnen en gaan er zo'n 250 mails uit.(normaal is dit ook minder maar ik ga er even van meer uit aangezien je dan nog speling hebt in de mail etc)

Wij hebben een glasvezel verbinding van KPN met 100 MB/s down en upload.
Wat eigenlijk altijd online is, toch voor de zekerheid nemen wij er dan wel een mail-fallback host er bij.

Mijn idee is dus om een server / pc te kopen met de volgende specificatie's:
Core 2 duo of quad core
4 of 8 gb ram
3 x de zelfde hdd van 500gb in raid

Wat denken jullie, is dit te veel te weinig.
Of denken jullie dat er teveel onderhoudt aan een server is voor mij en dat we toch beter een host moeten houden?

Alvast bedankt,
Jeffrey
« Laatst bewerkt op: 2013/10/09, 09:06:14 door noob2070 »

Offline joop905

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/09, 11:26:30 »
Kijk hier eens naar:

 Installation/SystemRequirements

https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

meer dan genoeg voor thuis gebruik
Core 2 duo of quad core
4 of 8 gb ram
3 x de zelfde hdd van 500gb in raid

Offline noob2070

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/09, 12:40:28 »
Hartstikke bedankt, maar dit is toch gewoon de minimale voor alleen Ubuntu?
De server heeft toch meer ram en cpu kracht nodig als ik ook een website en mail server er op wil zetten?

Offline Anco

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/09, 20:43:41 »
Aangezien er max 150 mensen per dag komen wat daar staat zou ik me niet teveel zorgen maken dat niet krachtig genoeg. Een server zijn doorgaans redelijk krachtig zodat er veel op kan draaien (dus er minder servers hoeven te staan). Bij dedicated hoster draaien er flink wat sites op één server. Zou me eerder zorgen maken om de beveiliging en evt. downtime als er wat fout gaat.
Ik weet niet wat jullie allemaal erop willen draaien. Maar 500 euro per jaar voor website die gemiddeld 40 mensen per dag trekt. Volgens mij moet dat wel goedkoper kunnen. Aangezien je voor dat geld ook een dedicated server kunt huren en voor stuk minder een virtual private server. Dus misschien kan het ook geen kwaad om even hosters te gaan vergelijken.
Linux user #485563

Offline noob2070

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/09, 20:59:13 »
Klopt, maar Strato sitebuilder nu, en exchange pakket omdat je standaard maar 2gb aan mail hebt.
Voor meer dan 8 email accounts word dat al heel duur.

Dat is juist de reden dat we zelf een server willen, maar ik heb er nog niet veel verstand van dus wat raden jullie aan?
Abbonoment van Strato duurt nog een half jaar dus heb nog even de tijd :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/11, 20:21:03 »
Mail zelf regelen?
Wat ik eens gehoord hebt van IT-ers, dit zelf nooit doen, want dit zou te veel werk om bij te houden.

Offline noob2070

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/11, 22:33:40 »
Ja mail is eigenlijk het grote probleem.
Maar als je kijkt naar andere hosters die hebben bijvoorbeeld maar een beperkte brandbreedte, of minder mail of zijn gewoon heel duur.

Klopt, dit heb ik ook gehoord, maar ik hoor ook van mensen dat het wel meevalt als je de server in raid hebt staan en gewoon 24/7 aan laat staan dat het allemaal goed gaat.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/12, 00:16:26 »
Alles door Google laten beheren lijkt mij de makkelijkste optie: http://www.google.com/intx/nl/enterprise/apps/business/
Dat is eenmaal instellen en verder heb je er geen omkijken meer naar.

Wil je het toch zelf doen, dan zou ik als eerste op zoek gaan naar een IT-er die veel ervaring heeft met dit soort dingen. Een server opbouwen is 1 ding, maar kan je ook problemen oplossen? En wat kost het als je 1 dag niet over je mail kan beschikken? Hoeveel omzet loopt het bedrijf mis als de website er uitligt?

"Een dikke server met raid 24/7 aan laten staan" is in ieder geval geen optie voor de lange termijn, zeker niet als je waarde hecht aan betrouwbaarheid. Een server kan ook kapot gaan en raid is geen backup.

Offline noob2070

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/12, 12:44:45 »
Oke, als de server een keer er voor een paar uur uit zal liggen zal nog niet zo super groot probleem zijn maar een hele dag word al meer.
Maar ik snap niet helemaal wat er mis kan gaan?

Ik neem aan dat het toch gewoon puur de update's zijn en dat ie misschien één keer in de zoveel tijd zal crashen ofzo maar daar houdt het toch wel mee op?

Ik zal nog even kijken naar dat google, aangezien dat er ook interessant uitziet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/12, 17:17:42 »
Denk dat je niet weet waar je aan begint.
Zoek op het internet IT mensen die dit gedaan hebben, die zullen dit niet aanbevelen.

Om altijd bereikbaar te zijn zul je op meerdere plaatsen op de wereld een kopie moeten hebben, zodat dit altijd beschikbaar is.  Dus niet allemaal in een kamer.
Ook automatisch synchroniseren moet ook gebeuren.
En virus en verkeerde emails moet je weren, ook een hacker mag niet aan je files komen, dus 99% beveiliging moet je hebben.
Hardware gaat ook defect dus meerdere kopieën moet je hebben.
Etc.

Offline siegi

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/12, 19:50:54 »
Ik kan me zelf niet inbeelden dat het voor een bedrijf van zo'n kleine omvang goedkoper is om een server voor mail/website zelf te beheren. 
Gewoon al in loonkost, een werkuur in nederland is gemiddeld 32 euro per uur. En als je het opteld per jaar ben je al snel enkele uren bezig...
Reken daar nog eens het tijdverlies van de andere werknemers (door niet functioneren) en de verloren email bij. Lijkt niet raar voor een onervaren systeembeheerder. 

Outsourcen lijkt mijzelf de beste oplossing, 40 euro per jaar per account van google  zoals johan voorsteld lijkt me niet veel.  En je bezorgd het bedrijf een hoop minder kopzorgen.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/12, 19:52:49 door siegi »

Offline noob2070

  • Lid
Re: Welke specificatie's moet mijn server aan voldoen?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/13, 14:22:29 »
Oke dan is het lijkt mij handiger om toch te kijken naar een webhoster.
Bedankt voor de uitleg!

Als ik kijk naar die link dan lijkt 40 euro per jaar niet veel, maar wij hebben rond de 10 mail accounts en dat word steeds meer.
Nu heb ik dus even gekeken en dit staat er:
"Volgens onze definitie komt het aantal gebruikers overeen met het aantal verschillende e-mailpostvakken dat u nodig heeft. Een gebruiker kan meerdere e-mailadressen hebben en een domein meerdere aliassen; deze zijn opgenomen in het tarief voor elke gebruiker."

Dus voor elk mail adres moet je 4 euro per maand betalen?
Dan zit je al op 40 euro per maand en dat is ook wel redelijk duur.

Weet iemand anders als ik het hier mag vragen een goede webhoster die het volgende biedt:
- Onbeperkte bandbreedte
- Meer dan 15 gb aan hardeschijf ruimte
- 50 of meer e-mail adressen met de ruimte wat de hdd toe laat?
- Niet al te duur (onder de 40 dus)
- Goede up tijd