Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?  (gelezen 2264 keer)

Offline Wiend

  • Lid
Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Gepost op: 2012/05/14, 19:28:00 »
SInds een tijdje gebruik ik, naar volle tevredenheid, Xubuntu. 

Om een portofoon te programmeren gebruik ik Chirp software ( http://chirp.danplanet.com/projects/chirp/wiki/Home. Het interface om de portofoon te programmeren bestaat uit een USB-kabel, waarin een USB ->RS232 converter zit.

Hoe ik het gedaan en gecontroleerd heb weet ik al niet meer ( Google gezocht / en dan vind je weer erg veel/te veel informatie) maar de USB-kabel wordt herkend door Xubuntu. Wat ik uiteindelijk genoteerd heb is dat de interface op poort TTYUSB0 zit, of als TTYUSB0 gezien wordt.

In Chirp kan ik poort TTYUSB0 kiezen. De software kan daarna echter geen data van de portofoon lezen of er naar toe sturen. Ik krijg het niet werkend.

Onder Windows is het plug en play en onder Windows kan ik goed uit de voeten met dit soort software. Onder Xubuntu weet ik effe niet hoe ik moet controleren of er wellicht iets niet goed is en waar dat dan kan zitten.

Ik doe, blijkbaar, iets niet goed, maar ik weet zelf niet wat. Is er toevallig iemand die wat tips heeft om e.e.a. werkend te krijgen? Natuurlijk kan ik de XP-versie van Chirp op de XP-laptop draaien en is het probleem ook opgelost, maar de sport is natuurlijk om het onder Xubuntu werkend te krijgen.


....En wat voor foutmelding geeft Chrip dan? Nou, de volgende:"could not open port /dev/ttyUSB0: [Errno 13] Toegang geweigerd: '/dev/ttyUSB0' ".
« Laatst bewerkt op: 2012/05/14, 19:32:20 door Wiend »

Re: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/14, 19:43:54 »
Op de Engelstalige forum kwam ik het volgende tegen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=853717.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/14, 19:45:01 »
Heb je de extra software geïnstalleerd ?
Citaat
Make sure you have python-serial and python-libxml2 packages installed.
Heb je de PPA toegevoegd aan de softwarebronnen ?
Citaat
sudo apt-add-repository ppa:dansmith/chirp-snapshots
sudo apt-get update
sudo apt-get install chirp-daily
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Wiend

  • Lid
Re: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/14, 19:54:48 »
Bedankt voor de razendsnelle reacties.

Ik kan mij er dan toch niet bij neerleggen en heb toch nog een keer gezocht, dit keer met een frisse blik.

Het volgende werk, heb ik 25 seconden geleden geconstateerdt:

sudo chown :second_user /dev/ttyUSB0 (in plaats van second_user dus mijn naam)

En dat vond ik hier weer [urlhttp://askubuntu.com/questions/112568/how-do-i-allow-a-non-default-user-to-use-serial-device-ttyusb0][/url]

Nou mij nog effe verdiepen hoe ik mijzelf permanent aan een groep kan toevoegen.

Dit soort dingen zijn wel wat lastig hoor  >:(

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/14, 19:55:20 »
Citaat
"could not open port /dev/ttyUSB0: [Errno 13] Toegang geweigerd: '/dev/ttyUSB0' ".
Dat is vrij duidelijk: je hebt geen rechten om te lezen/schrijven naar het apparaat. Je zal dus even uit moeten zoeken wat de rechten op /dev/ttyUSB0 zijn.
Dat kan het snelste via ls -l /dev/ttyUSB0
Dan krijg je waarschijnlijk zoiets als resultaat:
crw-rw---- 1 root dialout 4, 64 2012-05-14 07:48 /dev/ttyUSB0In dit geval mag de gebruiker root lezen en schrijven, hetzelfde geldt voor de groep dialout.
In jouw geval kan dit anders zijn.
Heb je precies hetzelfde, dan is het vrij eenvoudig: voeg je gebruikersnaam toe aan de dialout groep en log uit en weer in.
Hierna kan je wel bij het apparaat.
Het makkelijkst om dit te doen is via dit commando:
sudo usermod -aG dialout gebruikersnaam

Het installeren van extra pakketten zou ik nog even mee wachten, aangezien dat het probleem van de toegangsrechten niet op zal lossen. Dat kan je later alsnog doen als je er zeker van bent dat je een nieuwere versie echt nodig hebt.

Offline Wiend

  • Lid
Re: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/15, 11:05:33 »

Citaat
"could not open port /dev/ttyUSB0: [Errno 13] Toegang geweigerd: '/dev/ttyUSB0' ".
Dat is vrij duidelijk: je hebt geen rechten om te lezen/schrijven naar het apparaat. Je zal dus even uit moeten zoeken wat de rechten op /dev/ttyUSB0 zijn.

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het is mij nu aan de ene kant duidelijk en het werkt.

Aan de andere kant  vraag ik mij af, als verse (X)Ubuntu gebruiker, wat de filosofie achter deze handelswijze is? In XP zou zo'n interface door alle gebruikers te gebruiken zijn, onder Ubuntu moet ik dus bij wijze van spreken Pietje, Klaasje en mijzelf (als we alle drie van dezelfde laptop gebruik zouden maken) eerst tot de groep toevoegen voordat we de interface kunnen gebruiken? In het kader van het leerproces ben ik benieuwd waarom dat zo opgelost is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/15, 11:29:01 »
@Wiend: het fijnmazige en fundamentele rechtensysteem van Linux, is de kern van de veiligheid van Linux. Lees ook dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Alles heeft z'n prijs....  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/15, 13:27:16 »
Alles heeft z'n prijs....  :)
Leuke woordspeling over een gratis OS :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/15, 17:40:10 »
Een programmeur moet dat toch niet als uitdaging zien? ;)

Offline Wiend

  • Lid
Re: Xubuntu en USB -> RS232 interface, hoe gaat dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/16, 08:24:44 »
@Wiend: het fijnmazige en fundamentele rechtensysteem van Linux, is de kern van de veiligheid van Linux. Lees ook dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Alles heeft z'n prijs....  :)

Ik begrijp het wel, maar snap het niet. Of zo iets  8-) . In dit specifieke geval zie ik het beveiligingsprobleem niet direct.

Maar goed, ondertussen werkt het probleemloos.

Ik heb heel lang uitsluitend met allerlei versies van Windows gewerkt. Als er zich dan een probleempje voordoet denk ik nog te veel als Windows gebruiker. Gelukkig word je als verse Xubuntu gebruiker ook hier uitstekend verder geholpen. Complimentje en dank!