Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op een externe schijf  (gelezen 1187 keer)

Offline Arend2018

  • Lid
Ubuntu installeren op een externe schijf
« Gepost op: 2018/05/10, 09:17:17 »
Hallo beste mensen,
Ik had een vraag mijn laptop heeft 125 gig interne geheugen ..ik wil graag  Ubuntu installeren op een externe harde schijf..nu vraag ik mij af als ik de externe harde schijf afkoppelt en mijn laptop opnieuw opstart of dan ook automatisch mijn Windows 10 opstart.
Mvg
Ubuntu 16.04
Intel I5 8gig

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op een externe schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/10, 09:39:52 »
Als je grub ook hebt ge-installeerd op die externe schijf en je de bootvolgorde in je bios
goed hebt ingesteld, eerst externe schijf en dan interne schijf, dan zou het moeten lukken.

Maar het is wel handig om eerst een overzicht van je systeem te geven voor je je vraag stelt.

Re: Ubuntu installeren op een externe schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/10, 10:26:49 »
Als je grub ook hebt ge-installeerd op die externe schijf en je de bootvolgorde in je bios
goed hebt ingesteld, eerst externe schijf en dan interne schijf, dan zou het moeten lukken.

Maar het is wel handig om eerst een overzicht van je systeem te geven voor je je vraag stelt.

Ik denk dat je de grub moet installeren op de interne schijf ( in dit geval sda ), anders zal de computer niet opstarten zonder die externe schijf.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Arend2018

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op een externe schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/10, 10:48:07 »
Als je grub ook hebt ge-installeerd op die externe schijf en je de bootvolgorde in je bios
goed hebt ingesteld, eerst externe schijf en dan interne schijf, dan zou het moeten lukken.

Maar het is wel handig om eerst een overzicht van je systeem te geven voor je je vraag stelt.

Ik denk dat je de grub moet installeren op de interne schijf ( in dit geval sda ), anders zal de computer niet opstarten zonder die externe schijf.

groeten van Michael


Doet die dat niet automatisch Grub installeren op de interne schijf? Want dan is dat voor mij de juiste oplossing, dan kan ik booten zonder eerst de harde schijf te ontkoppelen Gr 
Ubuntu 16.04
Intel I5 8gig

Re: Ubuntu installeren op een externe schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/10, 11:13:02 »
Als je grub ook hebt ge-installeerd op die externe schijf en je de bootvolgorde in je bios
goed hebt ingesteld, eerst externe schijf en dan interne schijf, dan zou het moeten lukken.

Maar het is wel handig om eerst een overzicht van je systeem te geven voor je je vraag stelt.

Ik denk dat je de grub moet installeren op de interne schijf ( in dit geval sda ), anders zal de computer niet opstarten zonder die externe schijf.

groeten van Michael


Doet die dat niet automatisch Grub installeren op de interne schijf? Want dan is dat voor mij de juiste oplossing, dan kan ik booten zonder eerst de harde schijf te ontkoppelen Gr

Inderdaad, dat is standaard, maar je kan een andere schijf instellen om daar de opstartlader te installeren.
groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op een externe schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/10, 19:03:23 »
Als je grub ook hebt ge-installeerd op die externe schijf en je de bootvolgorde in je bios
goed hebt ingesteld, eerst externe schijf en dan interne schijf, dan zou het moeten lukken.

Maar het is wel handig om eerst een overzicht van je systeem te geven voor je je vraag stelt.

Ik denk dat je de grub moet installeren op de interne schijf ( in dit geval sda ), anders zal de computer niet opstarten zonder die externe schijf.

groeten van Michael


Doet die dat niet automatisch Grub installeren op de interne schijf? Want dan is dat voor mij de juiste oplossing, dan kan ik booten zonder eerst de harde schijf te ontkoppelen Gr
Als je de grub installeert op de externe harde schijf bij de installatie blijft je bootsector van je interne harde schijf intact.
Ik neem aan dat je windows al is ge-installeerd en altijd  bootte vanaf je interne disc. Als je externe harde schijf
in je bios eerder zet als je interne schijf zal hij de bootpartitie en je grub van je externe schijf nemen waarbij je kan
kiezen tussen windows en linux. Als je externe schijf er niet aanhangt ziet je bios dat en boot hij als vanouds vanaf je interne schijf. Maar als je uefi gebruikt kan alles anders zijn natuurlijk, maar je laat niets over je systeem
weten .....
« Laatst bewerkt op: 2018/05/10, 19:05:22 door aartje »

Re: Ubuntu installeren op een externe schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2018/05/11, 09:24:57 »
Als je de grub installeert op de externe harde schijf bij de installatie blijft je bootsector van je interne harde schijf intact.
Ik neem aan dat je windows al is ge-installeerd en altijd  bootte vanaf je interne disc. Als je externe harde schijf
in je bios eerder zet als je interne schijf zal hij de bootpartitie en je grub van je externe schijf nemen waarbij je kan
kiezen tussen windows en linux. Als je externe schijf er niet aanhangt ziet je bios dat en boot hij als vanouds vanaf je interne schijf. Maar als je uefi gebruikt kan alles anders zijn natuurlijk, maar je laat niets over je systeem
weten .....

Dat is eigenlijk een heel slimme oplossing !
Zo verander je absoluut niets aan de laptop zelf, en heb je dus geen problemen om een geïnstalleerde grub te verwijderen om de zaak weer "only win" te krijgen.

Kies daarvoor bij de installatie voor "Iets anders" en laat zeker de opstartlader installeren op die externe schijf !

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)