Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programmeren om te leren, graag jullie advies.  (gelezen 6988 keer)

programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Gepost op: 2013/06/23, 00:22:03 »
Hallo,

ik wil me gaan verdiepen in programmeren maar gewoon puur op hobby basis.
ik realiseer me dat ik nooit een programmeer wonder zal worden ;)  maar puur als hobby lijkt het  met geweldig om een nou zeg een streepje op beeld te zetten of een knopje.
Noem het maar op,  ik ken van vroeger basic en daar heb ik me in mijn jonge jaren wel mee bezig gehouden...

Maar wat is een goede taal om te kunnen programmeren om basis dingen te maken, niets bijzonders maar gewoon testen en kijken wat ik me zelf begrijpelijk kan maken.
wat ik wel mooi vindt is dat ik het als een "programma" kan runnen (installable)  zodat ieder het op kan starten puur uit de kick.


ik hoor graag jullie advies hierover.

Andre

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/23, 00:37:42 »
Op dit moment lijkt me Python wel het handigst om mee te beginnen als je met Ubuntu (of andere Linux) werkt. De meningen over Python zijn verdeeld (over welke taal niet? :P) maar feit is dat veel Ubuntu-programma's nu in deze taal worden geschreven. Voor knopjes en vensters moet je bij een toolkit zijn zoals GTK of Qt. Beide kun je gebruiken in Python.

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/23, 10:42:39 »
Ik raad persoonlijk Qt aan omdat het dan ook gemakkelijker is om je programma op andere besturingssystemen te gebruiken. Trouwens, ik heb gehoord dat toekomstige versies van Ubuntu (inclusief Ubuntu Mobile en Ubuntu Tablet) met Qt zouden gaan werken.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/23, 11:19:22 »
Python is het makkelijkst om mee te beginnen. Bovendien zijn er ook Qt-bindings dus je kunt dan ook gemakkelijk Qt benutten.

@SeySayux: Nee, toekomstige versies van Ubuntu (desktop, mobile en tablet) gaan niet Qt gebruiken maar QML met de speciale Ubuntu SDK die je nu al van de Ubuntu-website kunt downloaden. En QML is toch net een tikkeltje anders dan Qt: https://en.wikipedia.org/wiki/QML

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/23, 14:31:33 »
@SeySayux: Nee, toekomstige versies van Ubuntu (desktop, mobile en tablet) gaan niet Qt gebruiken maar QML met de speciale Ubuntu SDK die je nu al van de Ubuntu-website kunt downloaden. En QML is toch net een tikkeltje anders dan Qt: https://en.wikipedia.org/wiki/QML

Tenzij ze zelf een implementatie van QML hebben geschreven, lijkt het mij toch dat dit gaat via Qt Declarative.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/21, 09:40:28 »
arduino is ook een mooi iets om op laag niveau te leren programmeren (http://www.arduino.cc/)
documentatie is geweldig en zo'n bordje kost maar €20,-
https://iprototype.nl/products/arduino/boards/leonardo-with-headers
of als je echt creatief wil doen: https://iprototype.nl/products/kits/iprototype-starterkit

hier heb ik ook mee leren programmeren, t begint met "hoe laat ik een led knipperen", daarna RGB leds, servo's LCD-schermen (gewoon uit een oude telefoon slopen) en nu ben ik bezig met video-signaal: http://code.google.com/p/arduino-tvout/

Offline daniel

  • Lid
Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/21, 13:38:37 »
De vraag is natuurlijk van wat je ermee wil kunnen maken en doen voor dat je een programmeer taal uit kiest.
Er zijn namelijk meer dan 1000 programmeer talen beschikbaar en daarom is het belangrijk deze vraag goed over na te denken.
Zelf programmeer ik in c++ waarin alle besturing programma ś mee over weg kunnen.
Het is wel een tikkeltje moeilijk maar als je dat een maal onder de knie hebt dan kan je die andere talen ook wel leren.

Wat ook een mooie programmeer taal is dat is PYTHON en daar is veel op internet van te vinden en ook een goeie programmeer taal om mee te beginnen vooral omdat het veelal gebruikt word in Linux zoals andere mensen ook zeggen op dit forum.
Een goeie website in het Nederlands  is te vinden op:
http://www.win.tue.nl/~wstomv/edu/python/python1.html
Een goeie aanrader.
Ben er zelf ook zo mee begonnen.

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/21, 14:07:51 »
C++ als je iets wil leren ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline daniel

  • Lid
Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/21, 14:14:01 »
C++ als je iets wil leren ;)


Dat is 100% waar :P

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/23, 14:04:34 »
C++ als je iets wil leren ;)


Dat is 100% waar :P

Oh, kom aan. Het verplichte leesmateriaal is maar een 6000 pagina's (Accelerated C++, Effective C++, Effective STL, More Effective C++, Exceptional C++, More Exceptional C++, Modern C++ design, The C++ Programming Language) en dat is nog zonder de standaard die een dikke 1500 pagina's telt.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/23, 15:43:00 »
das minder dan c# waar wij mee begonnen, daarbij moet je zelfs t verschil kennen tussen double en Double!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/04, 15:44:39 »
@SeySayux: Nee, toekomstige versies van Ubuntu (desktop, mobile en tablet) gaan niet Qt gebruiken maar QML met de speciale Ubuntu SDK die je nu al van de Ubuntu-website kunt downloaden. En QML is toch net een tikkeltje anders dan Qt: https://en.wikipedia.org/wiki/QML

Tenzij ze zelf een implementatie van QML hebben geschreven, lijkt het mij toch dat dit gaat via Qt Declarative.
SeySayux heeft gelijk. QML is onderdeel van Qt.
En Ubuntu zal voor zijn tablet/phone interface gebruik maken van Qt 5 en QML.
Net zoals enkele andere minder bekende besturingssystemen zoals Sailfish OS.
Deze laatste zal binnenkort uitgebreid worden om bovenop Wayland te draaien.
(En Ubuntu tablet/phone bovenop een vergelijkbaar alternatief genaamd Mir gok ik, aangezien Ubuntu desktop ook die kant op gaat)

Trouwens, de combinatie van Wayland (ipv X) + Qt 5 + QML + QtWayland + QtCompositor maakt het eindelijk super eenvoudig om heel moderne 3D versnelde desktop omgevingen of window managers te prototypen en zelfs ontwikkelen in een declaratieve taal. Ben er zelf aan eentje bezig voor een eigen embedded OS.  (indien dit interessant klinkt, kijk dan ook eens naar de presentatie over QtWayland http://www.youtube.com/watch?v=jLiSEmtRvGs - op 32:05 is er een kleine demo en op 37:20 nog een interessantere demo - het wordt niet vermeld in de demo's maar wel ergens anders in de presentatie, maar bv GTK+, SDL apps renderen tegenwoordig ook prima in Wayland)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/28, 21:46:55 »
Ik raad persoonlijk Qt aan omdat het dan ook gemakkelijker is om je programma op andere besturingssystemen te gebruiken. Trouwens, ik heb gehoord dat toekomstige versies van Ubuntu (inclusief Ubuntu Mobile en Ubuntu Tablet) met Qt zouden gaan werken.

Nog even aanvullend: GTK+ 3 is ook cross-platform op desktop-besturingssystemen (goed, en tablet als je daar een echte Linux op hebt).

@ProfoX: Dat weet ik. SailfishOS is trouwens niet zo onbekend voor mij, dat wordt mijn volgende telefoon over 2 maanden (de Jolla-phone met SailfishOS) ;)

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/29, 00:33:23 »
Nog even aanvullend: GTK+ 3 is ook cross-platform op desktop-besturingssystemen (goed, en tablet als je daar een echte Linux op hebt).

GTK+ is technisch "cross-platform". Ik doe al mijn GUI-werk met veel plezier in GTK+, maar zou voor een nieuw project dat op de grote 3 besturingssystemen moet werken toch voor iets anders kiezen. De Windows binaries worden niet echt onderhouden en officiele PyGObject (Python+GTK) binaries zijn er helemaal niet. Op Mac OS X moet ge de hele GTK+ stack zelf compileren, wat niet altijd zonder problemen gaat. Ook ziet de interface er niet native uit.

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/29, 11:13:11 »
@Nun: De Windows-binaries worden niet onderhouden? Volgens mij toch wel, het heeft gisteren nog het nieuws gehaald nota bene! Door het GNOME-team zelf.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTQ5Nzc

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/29, 12:12:47 »
@Nun: De Windows-binaries worden niet onderhouden? Volgens mij toch wel, het heeft gisteren nog het nieuws gehaald nota bene! Door het GNOME-team zelf.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTQ5Nzc

Maar ze lopen wel 2 versies achter. Ook is dit pas de eerste Windows binary release van GTK3, daarvoor moest ge het doen met GTK2 (die ook achterloopt).

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/29, 12:47:00 »
Ja, maar het begin is er en het wordt onderhouden. Dit i.t.t. jou eerdere bewoording.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/29, 15:27:38 »
Tja, dan ik ook maar een reaktie.
Ik ben ooit begonnen met programmeren met basic, op de spectrum ( of is dat te lange geleden ) toen assembler op de spectrum.
Daarna wat basic op de PC en assembler op de PC ( vreselijk leuk en vreselijk vaak booten ( toendertijd ) ).

Maar als je nu wilt starten, ik zou toch zeggen eerst wat spelen met basic ( gambas b.v. ), daarna een andere taal.
Met gambas krijg je een compleet develop system met een gui. Werk erg prettig en veel ondersteuning.
Als ik even iets wil maken doe ik het in de shell (bash) en als dat niet gaat, dan bijna altijd eerst met gambas-basic.

Wil je unverseel programmeren, dan kies je voor java. Maar dat is geen peuleschil.
Verder voor Unix en Linux zou ik zeggen X11-programming. Dat is de programmeertaal voor ***x-versies naast C en C++.
Om welke reden dan ook wil bijna niemand meer aan de X11. Toch is dat een prima taal.

Bison en Python zijn voor mij nog altijd een beetje vreemde dialecten, maar het is best krachtig.

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/29, 16:49:17 »
Ik raad persoonlijk Qt aan omdat het dan ook gemakkelijker is om je programma op andere besturingssystemen te gebruiken. Trouwens, ik heb gehoord dat toekomstige versies van Ubuntu (inclusief Ubuntu Mobile en Ubuntu Tablet) met Qt zouden gaan werken.

Nog even aanvullend: GTK+ 3 is ook cross-platform op desktop-besturingssystemen (goed, en tablet als je daar een echte Linux op hebt).

Op OS X is unicode broken, input werkt niet, custom keyboard layouts werken niet, vensters blijven always-on-top, widgets doen zelfs nog eens niet de moeite native te lijken, file dialogs zijn niet native, in GIMP werken detachable windows niet, ...

Op een paar van die problemen na heb je hetzelfde aan de hand op Windows.

GTK in cross platform projecten = nee.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #19 Gepost op: 2013/10/29, 20:06:21 »
GTK+ 3.6, zoals ook in het aangehaalde artikel vermeld wordt, heeft me anders nog geen problemen gegeven op Windows 8.1

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #20 Gepost op: 2013/11/01, 10:54:32 »
Inderdaad, GTK+ is een prima toolkit die goed integreert met OS X en bovendien zorgvuldig getest wordt op dit platform:

I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #21 Gepost op: 2013/11/01, 11:00:53 »
@SeySayux: Ik had het voornamelijk over Windows. Volgens mij is dat toch echt een ander OS ;)

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #22 Gepost op: 2013/11/01, 11:09:59 »
@SeySayux: Ik had het voornamelijk over Windows. Volgens mij is dat toch echt een ander OS ;)

Ik heb al even geen GTK+-programma's meer gebruikt op Windows, dus het kan zijn dat ze in de tussentijd een hoop bugs gefixt hebben. Helaas komt op de gemiddelde bug report voor de OS X-versie ietsje... meer tegenwerking? Kortweg: we willen Mac eigenlijk niet supporten, geen van onze devs heeft een Mac dus repareer het probleem maar voor ons of gebruik Linux, Het Vrije Open Source Besturingssysteem™ dat zoveel malen beter is dan jouw "propretaire crap" (letterlijk wat een van de devs zei toen ik op het GTK+-kanaal aanhaalde dat de OS X-versie op niets trok -- we zullen maar even vergeten dat OS X en Linux half hun niet-GUI software deelt, en de andere helft van FreeBSD komt).
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #23 Gepost op: 2013/11/01, 13:14:03 »
@SeySayux: Ik had het voornamelijk over Windows. Volgens mij is dat toch echt een ander OS ;)

Maar wel een belangrijk OS waarop GTK+ dus minder werkt (in elk geval in deze specifieke casus). Als je cross-platform ontwikkelt dan neem ik aan dat OSX doorgaans ook een platform is dat je wilt ondersteunen.

Re: programmeren om te leren, graag jullie advies.
« Reactie #24 Gepost op: 2013/11/01, 20:28:25 »
@SeySayux: Ik had het voornamelijk over Windows. Volgens mij is dat toch echt een ander OS ;)

Maar wel een belangrijk OS waarop GTK+ dus minder werkt (in elk geval in deze specifieke casus). Als je cross-platform ontwikkelt dan neem ik aan dat OSX doorgaans ook een platform is dat je wilt ondersteunen.

OS X heeft 5-10% van de markt, wat meer is dan Windows 8 of Windows Vista, en ongeveer 5 keer zoveel als Linux. Bovendien lijkt OS X erg op iOS, een van de meest gebruikte mobiele platformen. Dus ja, je wilt het vast en zeker ondersteunen (al is het maar om geen klaagbrief van mij te krijgen). En zoals ik al eerder zei, behalve op GUI-gebied lijkt het heel erg op Linux (FreeBSD eigenlijk) -- en zelfs dan nog, met Qt >= 4 kan je perfect grafische applicaties maken die overal draaien, en met Qt >= 5.2 zelfs op iOS en Android.

De enige moeilijkheid die je hebt met OS X ondersteunen is dat je meestal Apple-hardware nodig hebt om het op te draaien (het is mogelijk om via hacks OS X op een niet-Apple machine te laten draaien, maar dat is redelijk omslachtig en ondersteunt waarschijnlijk je hardware niet). Als je je project serieus neemt, moet je dus ofwel een Mac-developer overtuigen om je te helpen, of zelf een (tweedehands) Mac aanschaffen. Of doen zoals ik en al je development-werk vanaf Mac doen, het is een prima OS om software op te schrijven. :)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net