Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: stel Google Chrome goed in  (gelezen 31752 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: stel Google Chrome goed in
« Gepost op: 2011/09/21, 12:52:48 »
Ik heb een pagina gemaakt over Google Chrome, en hoe je die het beste kunt instellen:
http://sites.google.com/site/computertip/chrome

Succes ermee!  :)

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/21, 14:24:32 »
En toch blijf ik erbij dat de stabiele pakketbron van Chromium precies hetzelfde doet, maar soit ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/21, 14:45:22 »
En toch blijf ik erbij dat de stabiele pakketbron van Chromium precies hetzelfde doet, maar soit ;)
+100

Het aanraden van een PPA als dat niet strikt nodig is, zou ik dus nooit doen. Maar goed, die discussie hebben we al een keer gehad...  :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/21, 15:28:58 »
Ik heb beide systemen gebruikt en Chromium draait niet stabiel bij mij.
Chrome heb ik geen problemen mee. Wel vreemd maar ik verkies hierdoor wel Chrome boven Chromium.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/21, 15:36:01 »
Ik heb beide systemen gebruikt en Chromium draait niet stabiel bij mij.
Chrome heb ik geen problemen mee. Wel vreemd maar ik verkies hierdoor wel Chrome boven Chromium.

Misschien omdat de Chromium in de officiële pakketbronnen een oudere versie is (namelijk 12) dan Chrome in de Google-bron (namelijk 14)?

Overigens blijf ik van mening (ceterum censeo) dat de Google-Chrome-bron een veilige en betrouwbare externe bron is. Waardoor toevoeging ervan aan de pakketbronnenlijst, geen probleem is. Het betreft immers geen vage PPA van "Bertje de brugklasser", maar een professioneel beheerde bron van een zeer groot en betrouwbaar bedrijf.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/21, 15:44:15 door Pjotr »

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/21, 17:12:58 »
En door wie denk je dat de stabiele Chromium-pakketbron bijgehouden wordt? Juistem, door de Chromium-ontwikkelaars. Als Chromium in die stabiele PPA niet goed zou zijn, dan zou Chrome dat ook niet zijn want Chrome is gebaseerd op Chromium.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/21, 17:43:31 »
En door wie denk je dat de stabiele Chromium-pakketbron bijgehouden wordt? Juistem, door de Chromium-ontwikkelaars. Als Chromium in die stabiele PPA niet goed zou zijn, dan zou Chrome dat ook niet zijn want Chrome is gebaseerd op Chromium.

Chromium in de officiële pakketbronnen = thans op versie 12 (Oneiric 11.10: versie 13). Chrome = thans op versie 14.  Ze zijn op dit moment dus behoorlijk verschillend. En bepaald niet nagenoeg hetzelfde.

Vermoedelijk is er ook nog wel ergens een externe pakketbron te vinden waar versie 14 van Chromium in zit, maar dat vind ik niet van belang.... Chrome installeren via Google is verreweg het eenvoudigste, wanneer je de nieuwste versie wil hebben. Ik hou van eenvoudig.

Maar goed, deze kwestie (Chromium versus Chrome) hebben we elders al uit den treure behandeld.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/21, 18:55:37 door Pjotr »

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/21, 18:47:44 »
Chromium is iets stabieler vind ik. Laden van bijvoorbeeld plaatjes werkt niet altijd, tekst klein op sommige pagina enzovoort. Chrome is wel sneller
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/21, 19:37:18 »
Ik heb beide systemen gebruikt en Chromium draait niet stabiel bij mij.
Chrome heb ik geen problemen mee. Wel vreemd maar ik verkies hierdoor wel Chrome boven Chromium.


Heb ik ook wel eens last van gehad,momenteel draait chromium wel goed bij mij,maar anders zou ik gewoon chrome gebruiken. :)
Kubuntu 20.04

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/21, 20:16:38 »
En door wie denk je dat de stabiele Chromium-pakketbron bijgehouden wordt? Juistem, door de Chromium-ontwikkelaars. Als Chromium in die stabiele PPA niet goed zou zijn, dan zou Chrome dat ook niet zijn want Chrome is gebaseerd op Chromium.

Chromium in de officiële pakketbronnen = thans op versie 12 (Oneiric 11.10: versie 13). Chrome = thans op versie 14.  Ze zijn op dit moment dus behoorlijk verschillend. En bepaald niet nagenoeg hetzelfde.

Vermoedelijk is er ook nog wel ergens een externe pakketbron te vinden waar versie 14 van Chromium in zit, maar dat vind ik niet van belang.... Chrome installeren via Google is verreweg het eenvoudigste, wanneer je de nieuwste versie wil hebben. Ik hou van eenvoudig.

Maar goed, deze kwestie (Chromium versus Chrome) hebben we elders al uit den treure behandeld.

Pjotr, ik had het NIET over Chromium in de pakketbronnen. Ik had het over de stabiele PAKKETBRON van Chromium.
Dat jij die niet veilig vind moet jij weten, maar dan klopt er toch iets niet. Die pakketbron wordt bijgehouden door het Chromium-team, net als het Google-team de Chrome-pakketbron bijhoudt. What's the difference? Als er een fout zou zitten in de Chromium-pakketbron, dan zou dat ook voor die van Chrome gelden. Daarom wordt dat uitvoerig getest.
h
« Laatst bewerkt op: 2011/09/21, 20:18:32 door Vistaus »

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/21, 20:35:07 »
Ik wil graag goede adviezen opvolgen maar wil evengoed graag weten waarom Google Chrome beter is dan mijn Firefox.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/21, 21:37:33 »
Ik wil graag goede adviezen opvolgen maar wil evengoed graag weten waarom Google Chrome beter is dan mijn Firefox.

Het is wat fijner als je op kleine schermen werk. Sommige merken verschil kwa snelheid. Chrome en Chromium starten sneller op. Alleen verbruikt hij meer geheugen, bij mij iig.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/21, 22:02:11 »
@Vistaus: ik heb nergens beweerd of geïnsinueerd dat Chromium onveiliger zou zijn dan Chrome. Hoe kom je daar nou bij?

@aldegonda: Chrome is niet beter dan Firefox; alleen anders. En nieuwer, althans in Ubuntu 10.04.

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/21, 22:46:51 »
Allemaal goed en wel, maar ik heb 2 weken geleden Chrome nog eens geïnstalleerd. Uiteindelijk heb ik 4 updates moeten slikken voor Chrome.
Het lijkt wel goed, maar waarom die hoge snelheid van updates ?

Persoonlijk zie ik liever de ppa toegevoegd van Mozilla-stable dan te stoeien met Chrome (hoe goed die ook is).

Uiteindelijk geloof ik meer in het beleid van Opera wat véél dichter aanleunt voor zakelijk gebruik en stabiliteit, bovendien updaten die gasten maar heel af en toe; in een geloofwaardig tempo.

Het is maar hoe je het ziet ....

@Allegonda: als je systeem goed draait, laat dat dan ook zo. Chrome kan je probleemloos erbij installeren dat wel, maar eigenlijk zijn die updates van Chrome gewoon té (ten andere die van Firefox ook) ! Mocht je daar geen probleem mee hebben, zou ik zeggen: ga ervoor.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/21, 22:50:55 »
@aldegonda: Chrome is niet beter dan Firefox; alleen anders. En nieuwer, althans in Ubuntu 10.04.
[/quote]
Dank je, Pjotr, dan laat ik Firefox gewoon staan.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/22, 01:05:55 »
Joris, ben het volledig met je eens over wat je zei over Opera! :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/22, 01:36:37 »
De update snelheid zegt niets en het is puur hoe ze de nummering hebben gedaan en hoe ze te werk gaan.
Heeft dus niets te maken met geloofwaardigheid en zo en de nummering is alleen handig om te zien dat je de laatste versie hebt.
Zo doen een aantal software fabrikanten punt nummer wijzigingen en dan valt het niet op als er iedere maand een nieuwe update komt.
Je ziet dan bijvoorbeeld versie 10 maar je kunt dan ondertussen al 10.5 hebben maar dan laten ze .5 weg.
Ook sparen een aantal fabrikanten updates op en zetten het er pas in als ze een berg updates hebben of om een x tijd.
Google zet een update er in zodra iets af is en goed werkt.
het is dus puur waar de fabrikant voor gekozen heeft en niets anders. Je kunt beter kijken naar wie het snelste de veiligheid updates er door doet en tot nu toe is gebleken dan Google daarmee voorop loopt.

Scherm grote met FF en Chrome is gelijk met de nieuwe versies.
Chrome start sneller op en laad sneller websites al heeft FF na de komst van versie 4 een stuk goedgemaakt.
Tevens zorgen de plugins bij FF ervoor dat FF trager word. Zet die er dus niet te veel in en let op welke want bij FF is al een aantal keer gebleken dat die niet altijd veilig zijn.
Zeg niet dat bij Chrome en dergelijke dat wel is want daar kan het ook gebeuren.

Nog een voordeel van Chrome is, is dat na een update je niet opnieuw je plugins erin moet zetten en kans hebt dat er een aantal niet doen.
Plus je merkt niets van de updates. Je hoeft er niets voor te doen en je systeem is altijd up to date.




« Laatst bewerkt op: 2011/09/22, 01:51:00 door emiel1976 »

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/22, 11:01:18 »
@emiel: Veiligheidsupdates zeggen niet alles. Ook de algemene beveiliging telt mee en dan is Opera de veiligste: http://my.opera.com/chooseopera/blog/symantec-security-report
Schermgrootte is gelijk aan Firefox en Chrome en de snelheid ligt ook op hetzelfde niveau als Chrome.

Wil niet de Opera-fanboy uithangen, maar jou punten die je hier noemde wegen niet overal mee doorgaans ;) En al zeker niet voor het bedrijfsleven.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/22, 12:45:54 »
dan loop je altijd te roepen.

Ik brul niet. De enige die hier een grote [Knip] opentrekt ben jij.


[Mod edit: Taalgebruik aan beide zijden iets aangepast.  ]
« Laatst bewerkt op: 2011/09/22, 23:37:18 door asphyxia »

Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/22, 12:47:57 »
Ik moet het bij deze helaas toch met femke eens zijn. Je strategie is inderdaad een beetje bevreemdend.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/22, 12:50:58 »
Dame en Heren: denken we aan de forumregels en richtlijnen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/22, 12:51:09 »
Ik moet het bij deze helaas toch met femke eens zijn. Je strategie is inderdaad een beetje bevreemdend.

Het is niet slim om altijd rechtlijnig en strak vast te houden aan een uitgangspunt, ook al is dat uitgangspunt op zichzelf prima.... Af en toe is een uitzondering beter. Daar wil je dan wel goede redenen voor hebben, en die denk ik te hebben genoemd.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/22, 13:48:15 »
Als iemand anders zegt dat hij/zij een veilige PPA heeft die geen risico is, dan loop je altijd te ....... Nu opeens is het okee dat jij zelf een externe pakketbron laat installeren?
Dit is de kern.

In het (nabije) verleden zijn er heftige discussies geweest over het toepassen van PPA's waarbij sommigen waaronder de TS op het standpunt stonden dat álle PPA's even slecht waren en dus per definitie niet gebruikt mochten worden. Anderen (zoals ik) stonden op het standpunt dat sommige PPA's meer gelijk zijn dan anderen (het ging toen specifiek om de PPA van LibreOffice), kijkende naar de beheerder, waar vervolgens flink tegenin gegaan werd door de tegenstander(s).
http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/nieuwe-versie-libre-office-via-ppa

Dat we nu in mijn ogen een wisseling van standpunt zien, maakt het van de ene kant surrealistisch (want onverwachts), maar van de andere kant kunnen we ons verheugen dat we op dit punt meer tot elkaar gekomen zijn. En dat is alleen maar mooi want al die discussies en die energie die (nodeloos) verloren gaat....pfff. Laten we het afsluiten en verdergaan.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/22, 14:05:50 door markba »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/22, 16:00:19 »
Vistaus, Opera en Chrome zijn op veel punten gelijk.
http://www.gratissoftwaresite.nl/tips/Een%20schonere%20snellere%20en%20veiligere%20computer%20in%202011-3
Buiten dat je dan ziet dat het belangrijk is om alles gelijk te updaten zie je gelijk dat je beter Linux kunt gebruiken. XD
Maakt niet veel uit Vistaus, de gebruiker is in de meeste gevallen het probleem.


Uhm wat is het probleem met ppa's van andere software bronnen die je ook in andere distro's terug vind?
Opera, Chrome en nog een stel browser's vind je in andere distro's en dan lijkt het mij dus geen probleem.
Tevens ben ik wat soepeler met PPA's en installeer ik er een stel omdat ik het fijne software vind.
Zo haal ik dingen binnen die op de site nieuwer is dan in het software centrum en ja dan is het misschien niet zo stabiel maar zelf heb ik daar eigenlijk geen problemen mee gehad. Met KDEnlive heb ik zelfs een stabielere versie gekregen met extra opties en mijn Gimp is nu 1 venster wat ik persoonlijk een stuk fijner vind. Mij lijken die dingen allemaal veilig.

Nu geen ruzie meer maken want anders moet je in de hoek. :D







Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: stel Google Chrome goed in
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/22, 16:01:10 »
In het (nabije) verleden zijn er heftige discussies geweest over het toepassen van PPA's waarbij sommigen waaronder de TS op het standpunt stonden dat álle PPA's even slecht waren en dus per definitie niet gebruikt mochten worden.

Onwaar. Dat heb ik nooit gezegd. Het ergert mij uitermate, wanneer iemand mij dingen in de schoenen schuift die ik nooit heb beweerd.

Citaat
Anderen (zoals ik) stonden op het standpunt dat sommige PPA's meer gelijk zijn dan anderen (het ging toen specifiek om de PPA van LibreOffice), kijkende naar de beheerder, waar vervolgens flink tegenin gegaan werd door de tegenstander(s).
http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/nieuwe-versie-libre-office-via-ppa

Libre Office is een kernpakket van de standaardinstallatie van Ubuntu. Daarom ligt dat sowieso al anders dan bij Google Chrome. Daarbij komt nog, dat ik denk dat de kwaliteitscontrole op de probleemloze werking binnen Ubuntu, bij Google waarschijnlijk beter is dan bij Libre Office (hoe goed die mensen het ook bedoelen; de hoeveelheid ontwikkelaars en middelen is bij Google vermoedelijk groter).

Citaat
Laten we het afsluiten en verdergaan.

Eens.