Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?  (gelezen 2108 keer)

Offline ab2604

  • Lid
kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Gepost op: 2014/02/14, 22:37:28 »
Ik ben net begonnen met Linux, met Xubuntu om precies te zijn. Ik heb een aantal externe schijven aangesloten (usb 2) maar wanneer ik bestanden wil verwijderen van de externe schijf krijg ik de melding "kan prullenbak niet vinden of aanmaken"

Wanneer ik een bestandje van de interne harde schijf verwijder dan belandt deze probleemloos is de prullenbak.

Update: ik heb momenteel 2 externe schijven aangesloten en op de ene lukt het wel bestanden te verwijderen maar op de andere niet. Dan krijg ik dus bovengenoemde melding. Het gaat om WD mybook schijven.

Hoe kan ik dit oplossen?

« Laatst bewerkt op: 2014/02/14, 22:40:04 door ab2604 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/15, 09:33:10 »
Kijk eens wie eigenaar is van de files/mappen is.
Welk file systeem gebruik je, ntfs ext4 fat32?

Offline daniel

  • Lid
Re: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/15, 12:49:04 »
Mischien kun je de externe hardeschijven mee mounten in fstab. /etc/fstab

Op welke partitie zitten je schijven?  sudo fdisk -l

De optie.   sudo blkid
Die heb je nodig om je blockid te bepalen voor fstab

Re: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/15, 13:13:55 »
Wauw, leest er iemand wel die eerste zin? De TS is geen Linux-expert...

@topicstarter:
Vaak heeft een externe harde schijf ook een eigen prullenbak. Als je in de voorkeuren van de bestandsbeheerder aangeeft dat je verborgen bestanden en mappen wilt tonen dan zie je als het goed is op je externe harde schijf een verborgen map .Trash1000 (of soortgelijke naam). Die map zou aanwezig moeten zijn, is ie dat niet, probeer dan eens of het helpt om die map aan te maken :)

Offline ab2604

  • Lid
Re: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/15, 14:28:01 »
Bedankt voor jullie reacties. De eerste 2 gingen mij inderdaad boven de pet...

Ik heb ondertussen een live-cd met daarop PCLinuxOS gedraaid en wederom geprobeerd de map te verwijderen. In PCLinuxOS kreeg ik daarop een andere medling dan die in Xubuntu, namelijk:  "Bestand te groot voor de prullenbak. Wilt u de bestanden rechtstreeks verwijderen?"

En toen dacht ik... stom!!!... ik probeerde een map van ongeveer 35 GB te verwijderen en ik realiseerde me nu dat ik dan in Windows ook altijd de melding krijg dat het bestand te groot is voor de prullenbak enzovoort.

Ik heb de bestanden nu in kleinere delen zonder problemen kunnen verwijderen. De verwijderde bestanden kwamen daarbij keurig terecht in de "Linux prullenbak".

Nu toch nog een paar vragen hierover:

- is het mogelijk de capaciteit van de prullenbak te vergroten? Als fotograaf verwijder ik namelijk regelmatig mappen met daarin zo'n 40GB aan bestanden. Zou handig zijn als dat niet in delen hoeft maar in één keer kan worden verwijderd.

- is er op dit gebied nog een verschil tussen Xubuntu en Ubuntu LTS 12.04?

Re: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/15, 15:10:23 »
Geen ervaring met Xubuntu, maar op Ubuntu en andere distro's krijg ik altijd diezelfde melding die jij op PCLinuxOS kreeg (bestand te groot voor prullenbak). Wellicht is dat dan inderdaad anders in Xubuntu.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/15, 16:04:10 »
Wellicht is dat dan inderdaad anders in Xubuntu.
In Xubuntu wordt dan gevraagd of je het zeker weet, de bestanden worden n..l. volledig verwijderd (geen prullemandje dus).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/15, 16:47:56 »
Als fotograaf verwijder ik namelijk regelmatig mappen met daarin zo'n 40GB aan bestanden. Zou handig zijn als dat niet in delen hoeft maar in één keer kan worden verwijderd.

Map selecteren, Shift-toets ingedrukt houden en op de Delete-toets drukken (of via het rechtermuisknopmenu op Verwijderen klikken). Op deze manier omzeil je de Prullenbak.

Offline ab2604

  • Lid
Re: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/16, 13:23:24 »
Bedankt allemaal voor de hulp!

Offline daniel

  • Lid
Re: kan prullenbak niet vinden of aanmaken?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/16, 16:21:39 »
Wauw, leest er iemand wel die eerste zin? De TS is geen Linux-expert...

@topicstarter:
Vaak heeft een externe harde schijf ook een eigen prullenbak. Als je in de voorkeuren van de bestandsbeheerder aangeeft dat je verborgen bestanden en mappen wilt tonen dan zie je als het goed is op je externe harde schijf een verborgen map .Trash1000 (of soortgelijke naam). Die map zou aanwezig moeten zijn, is ie dat niet, probeer dan eens of het helpt om die map aan te maken :)


Hihi, stom van mij  ;)