Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?  (gelezen 7518 keer)

Offline livino

  • Lid
Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Gepost op: 2012/10/01, 17:06:41 »
De laptop die ik, tot nader order, graag zou kopen, is alleen maar verkrijgbaar in de V.S (zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/kent-iemand-de-lenovo-g770/msg817347/#msg817347).

Nu is een kennis van mij daar regelmatig en die zou er één daar kunnen aankopen en meebrengen. Zou dat het risico waard zijn? Hebben jullie ervaring met Amerikaanse laptops en hun bruikbaarheid in Europa?

Lieven

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/01, 17:55:28 »
Lijkt mij geen enkel probleem....

Offline chaos7

  • Lid
Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/01, 22:03:35 »
je moet wel ff op letten of de voeding geschikt is voor in nederland. het moet 240V 50 Hz aan kunnen. meestal kan dat wel maar ik zou toch even opletten. en uiteraard een ander voedingssnoertje kopen
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/01, 23:06:28 »
Je kunt een converter kopen voor de EU voor een eurootje of 10. Voor de rest werkt de laptop gewoon ja, Amerikaanse hardware werkt altijd in Europa, alleen de voeding kan een opzetstukje voor de EU nodig hebben. :)

Maar waarom koop je niet gewoon het broertje de G780 bij de Media Markt?
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/LENOVO-IdeaPad-G780,10259,350521,296839.html

Offline livino

  • Lid
Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/02, 15:32:50 »
Maar waarom koop je niet gewoon het broertje de G780 bij de Media Markt?
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/LENOVO-IdeaPad-G780,10259,350521,296839.html

Zou inderdaad een pak simpeler zijn :-)

Ik vermoed dat, toen ik enkele maanden aan 't zoeken was, deze nog niet op de markt was in België/Nederland. Heb er toen, zelfs bij Lenovo zelf, toch niks van gehoord of gelezen.

'k Zie wel dat ze hem -alweer- standaard leveren met Windows, maar 'k vermoed dat het geen probleem levert als ik daar Ubuntu overschrijf... Tijd om me verder te informeren...

Ik ga er in elk geval van uit dat dit een linux-vriendelijk model is. Of bestaan daar andere meningen over?

Lieven
« Laatst bewerkt op: 2012/10/02, 15:54:00 door livino »

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/02, 15:38:59 »
Voor garantie zul je in ieder geval niet in Nederland kunnen aankloppen, naar alle waarschijnlijkheid.

Offline livino

  • Lid
Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/02, 15:54:29 »
Voor garantie zul je in ieder geval niet in Nederland kunnen aankloppen, naar alle waarschijnlijkheid.

Klinkt logisch, had ik nog niet eens aan gedacht...  :P


Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/02, 20:45:25 »
Voor garantie zul je in ieder geval niet in Nederland kunnen aankloppen, naar alle waarschijnlijkheid.

Lenovo biedt in Nederland garantie op elke Lenovo, ongeacht waar ie vandaan komt.

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/02, 20:47:47 »
Er staat toevallig een review op hardware.info vandaag,
http://nl.hardware.info/reviews/3139/lenovo-ideapad-g780--m842ymh-review-17-inch-tegenvaller-of-meevaller

Die performance is natuurlijk niet van toepassing hier daar Ubuntu doorgaans sneller draait op een i5 ;) Maar verder overdrijven ze het wel een beetje. Heb die G780 vandaag nog in de Media Markt 'aangevoeld' en hij is gewoon snel genoeg voor alledaagse taken. Die netwerkkaart is dan weer een ander verhaal maar als dat niet uitmaakt is dit met Ubuntu een leuk beestje, lijkt mij :)

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/02, 21:04:17 »
I vond het toevallig dat het net een model was dat ik hier langs zag komen en dacht dat het misschien interessant kon zijn. Ik heb die review verder niet gelezen, als ik 17" zie, haak ik af :)

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/02, 21:29:23 »
Veel voedingen kunnen tegenwoordig invoerspanningen van 100-240V aan. Dit staat aangegeven op de voeding zelf. Als hij niet voor 230 V (dat gebruiken we hier) geschikt is heb je inderdaad een omvormer nodig of gewoon een geschikte andere voeding.

Let er overigens wel op dat de douane nog flinke invoerrechten kan heffen op apparaten die worden ingevoerd van buiten de EU.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/03, 00:08:51 »
Indien er geen spannings selector op zit zal het een probleempje worden. In de VS 110 V  60Hz hier in Nederland inmiddels 230V en 50 Hz, dat wordt dan iets van een verhuistrafo of een aangepaste voeding, ik neem aan dat de gelijkstroom kant de zelfde spanning levert. (ergens rond de 20 V = denk ik. Kijk eerst wat dat gaat kosten + invoer rechten + kosten laptop en vergelijk dat met wat Vistaus schrijft dan lijkt mij de keuze snel gemaakt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/03, 00:34:44 »
Veel voedingen kunnen tegenwoordig invoerspanningen van 100-240V aan. Dit staat aangegeven op de voeding zelf. Als hij niet voor 230 V (dat gebruiken we hier) geschikt is heb je inderdaad een omvormer nodig of gewoon een geschikte andere voeding.

Let er overigens wel op dat de douane nog flinke invoerrechten kan heffen op apparaten die worden ingevoerd van buiten de EU.

Ik heb al heel wat geïmporteerd van buiten de EU waarvan mijn tablet nog het prijzigst was en nooit invoerrechten hoeven betalen over welke bestelling dan ook.

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/03, 07:14:21 »
Veel voedingen kunnen tegenwoordig invoerspanningen van 100-240V aan. Dit staat aangegeven op de voeding zelf. Als hij niet voor 230 V (dat gebruiken we hier) geschikt is heb je inderdaad een omvormer nodig of gewoon een geschikte andere voeding.

Let er overigens wel op dat de douane nog flinke invoerrechten kan heffen op apparaten die worden ingevoerd van buiten de EU.

Ik heb al heel wat geïmporteerd van buiten de EU waarvan mijn tablet nog het prijzigst was en nooit invoerrechten hoeven betalen over welke bestelling dan ook.

Dat is dan gewoon geluk hebben; als de douane je er uit pikt heb je de invoerrechten aan je been. Je kan natuurlijk de laptop in je bagage steken, maar ook hier: als ze eruit pikken voor controle hang je voor de invoerrechten. Meestal is het dan de moeite niet eens waard om zo'n import te doen (als je alles optelt van Lader tot invoerrechten).

Ook: Amerikaanse waarborg is in vele gevallen geen Europese waarborg ! Het is goed mogelijk dat bij een onverhoopt defect het apparaat teruggestuurd dient te worden naar Amerika om een waarborg te claimen. Ook Dell maakt hier een heel duidelijk verschil.
Internationale waarborg is veelal gelimiteerd per contingent, let daar goed mee op het kan je zuur opbreken.

En zoals gesteld: als ze hem in de Media Markt verkopen (met of zonder Windows) daar in Nederland, zou mijn keuze snel gemaakt zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/03, 08:13:19 »
Ik heb al heel wat geïmporteerd van buiten de EU waarvan mijn tablet nog het prijzigst was en nooit invoerrechten hoeven betalen over welke bestelling dan ook.
Als je bestelt bij een bedrijf buiten de eu mag je maar 22 euro belastingvrij importeren, daarboven zou je btw +  evt douanerechten moeten betalen. Die laatste zijn dacht ik 0% voor laptops e.d., maar daar ben ik niet zeker van. Controle gaat steeksproefsgewijs, dus je kunt altijd mazzel hebben. Als je de spullen zelf meeneemt is het vrijgestelde bedrag een stuk hoger

Offline livino

  • Lid
Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/03, 12:21:05 »
I vond het toevallig dat het net een model was dat ik hier langs zag komen en dacht dat het misschien interessant kon zijn. Ik heb die review verder niet gelezen, als ik 17" zie, haak ik af :)

Uit nieuwsgierigheid: waarom? Ik zou liefst een 17 inch hebben omdat ik graag een groot scherm heb.

Wat die review op hardware info betreft: heb ik ook gelezen, maar daar maak ik me weinig zorgen over omdat ik niet van plan ben er games op te gaan spelen en zo. Internet, fotobewerking, beetje Ubuntu Studio, dat wel...

Maar wel de opmerking gekregen van een Belgische invoerder dat ik hem alleen maar in Nederland kan kopen en dat het dus met een qwerty-toetsenbord is. Ik vraag me af of dit een probleem is, maar denk het eerlijk gezegd niet. Ik denk dat ik op die laptop sowieso een extern toetsenbord zou aansluiten (werkt voor mij gemakkelijker) en ik neem aan dat dat dan probleemloos kan met een azerty. Bovendien herinner ik me bij de installatie van ubuntu dat ik kan kiezen tussen qwerty en azerty.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Lieven

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/03, 13:40:48 »
Puur persoonlijke voorkeur, op zich is er helemaal niets mis met 17". Ik heb een pc met een 24" scherm en daarnaast een asus 1215n laptopje met 12" scherm. Voor mij moet een laptop vooral makkelijk mee te nemen zijn en heb ik dus liever een kleintje.

Ik denk dat het toetsenbord ook vrij persoonlijk is. Thuis typ ik op een Zweeds toetsenbord die op Engels ingesteld staat. Op m'n werk gebruik ik qwerty en azerty door elkaar, wel altijd ingesteld op Engels. Zolang ik niet naar de toetsen kijk, maakt het geen verschil ;-)

Re: Amerikaanse laptop gebruiken in Europa?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/03, 14:00:44 »
Ik heb al heel wat geïmporteerd van buiten de EU waarvan mijn tablet nog het prijzigst was en nooit invoerrechten hoeven betalen over welke bestelling dan ook.
Als je bestelt bij een bedrijf buiten de eu mag je maar 22 euro belastingvrij importeren, daarboven zou je btw +  evt douanerechten moeten betalen. Die laatste zijn dacht ik 0% voor laptops e.d., maar daar ben ik niet zeker van. Controle gaat steeksproefsgewijs, dus je kunt altijd mazzel hebben. Als je de spullen zelf meeneemt is het vrijgestelde bedrag een stuk hoger

In dat geval heb ik kennelijk veel geluk gehad. (heb het niet over zelf meenemen trouwens, zou ik wel graag willen maar een reisje naar de VS is prijzig =D)