Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk komt niet op bij opnieuw starten PC (usb atheros chipset)  (gelezen 3034 keer)

Offline Klater

  • Lid
Beste forumleden,

Ik heb een aantal weken geleden Ubuntu Studio 8.04.1 op de pc van mijn zoon geïnstalleerd. Het koste wat zoekwerk om contact te krijgen met ons draadloos netwerk dat wpa-psk beveiligd is.
Op de pc wordt gebruik gemaakt van een real time kernel ivm met audio mogelijkheden. De draadloze netwerkkaart is een Gigaset 110 usb 'stick' met een atheros chipset. (Die zal voorlopig niet ondersteund worden door madwifi/ath_pci of ath5k) Dus ik moet gebruik maken van ndiswrapper.
Via netwerk manager configureren lukt als ik daarna gebruik maak van sudo dhclient wlan0.
Maar helaas, als de pc wordt afgesloten en opnieuw opgestart kan ik opnieuw beginnen met het configureren van de netwerk-usb-stick en wel als volgt:
verwijder netwerk instellingen met systeem>beheer>netwerk en dan via eigenschappen deactiveer netwerkkaart. (iwconfig had al laten zien dat er geen contact wordt gemaakt met een netwerk, dat er geen access point is gevonden en dat er geen versleutelcode in gebruik is.) Sluit netwerk beheerder af.
Start netwerkheheerder opnieuw, selecteer wlan0 en klik eigenschappen. Activeer netwerk(kaart) en vul essid, wpa sleutel in en kies voor ip-adres via dhcp. Klik op OK. Nu laat iwconfig ons draadloos netwerk zien, inclusief mac adres van de draadloze router en versleuteling aan.
Nu in terminal weer sudo dhclient wlan0 en de handel draait weer tot de volgende start van de computer. (De computer wordt helemaal afgesloten inclusief stroom. Normale reboot kan problemen geven met het laden van de code in de usb stick/netwerk'kaart'. Die blijft namelijk geladen -lijkt het- bij een reboot.)
Dit is een beetje omslachtige manier van het starten van zijn pc. Ik heb nergens met google een oplossing gevonden.
Weet iemand van jullie een oplossing voor het automatisch opstarten van het draadloze netwerk bij het opstarten van de pc?
Dank voor het lezen, alvast!
Joost Klater

Lees dit eens door http://sites.google.com/site/computertip/atheros
Helpt dit?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Klater

  • Lid
Gijs,
Hartelijk dank voor het meedenken.
Helaas kom ik niet verder met deze site: de madwifi drivers (ath_pci en ath5k) ondersteunen de atheros chipset in een dongel/usb modem (voorlopig nog) niet aan.
Ik ben dus aangewezen op de ndiswrapper. Die driver werkt prima, maar ik moet alleen bij elke start van de pc het draadloze netwerk vanaf nul configureren inclusief de bijna 30 karakters van de wpa sleutel.
met vr gr
Klater

Ook niet met de backports?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Klater

  • Lid
Bedankt voor de tip!

Ik heb de backports nog niet geprobeerd: voorzover ik kon zien, hadden die te maken met 8.10. Maar blijft op mijn lijst staan.

Het heeft even geduurd voor ik antwoordde; inmiddels is de pc teruggeweest naar de winkel met een kapot moederbord. Daarna weer geprobeerd, maar toen had ik helemaal geen internet meer.

Daarom maar eerst ander distributies geprobeerd, zoals OpenSuse 11.1, Puppy Linux en Mandriva 9. De laatste werkt vrijwel uit de box met de ndiswrapper. Het duurt even voordat de verbinding opkomt; dat lijkt te maken te hebben met het feit dat mijn draadloze router (KPN' s Experiabox) geen IPv6 router is. Vrijwel alle distro's stellen standaard IPv6 in tegenwoordig. Dus dat ga ik eerst maar eens in de distro veranderen.
Puppy klaagt over het opzetten van een WPA verbinding: blijft in de handshake steken.
(Ndiswrapper laadt de driver overigens prima. Een buurman die zo gastvrij is om zijn draadloze netwerk onbeschermd te laten werken, maakt een verbinding zonder WPA of WEP vanuit mijn draadloze adapter uitstekend mogelijk. Het zal dus waarschijnlijk ook met de wpa_supplicant te maken hebben, eventueel samen met het genoemde IP_v6 verhaal.
Ik reageer wat uitgebreider, aangezien ik via google heb gemerkt dat heel wat mensen tegen dit soort problemen aanlopen. (bv ook de ene keer met iwconfig netjes je eigen netwerk + beveligingssleutel zien en de volgende keer zonder iets aan de instellingen te veranderen geen netwerknaam en geen beveligingssleutel of geen newerknaam maar wel beveiligeingssleutel.)
Ik ben er nog niet uit. Ga waarschijnlijk proberen 2 distro' s te installeren: Mandriva omdat de netwerkconnectie zonder veel problemen wordt geregeld en Ubuntu studio voor de hobby van mijn zoon.

Ik meld mijn resultaten hier.

Met vr gr
Jan J

Offline Klater

  • Lid
Belofte maakt schuld. Mijn probleem is opgelost en zo heb ik het gedaan:
- De file /etc/network/interfaces onder Mandriva gekopieerd. (Als root (of met sudo) geopend met gedit in een terminalvenster.) Daarmee werkte het draadloze netwerk. Die file zag er ongeveer (ongeveer, want ik heb bepaalde delen uit veiligheidsoverwegingen veranderd; zie hieronder) zo uit:


# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback


iface wlan0 inet dhcp
wpa-psk je-public-key
wpa-driver wext
wpa-key-mgmt WPA-PSK
wpa-proto WPA2
wpa-ssid je-netwerk-naam

auto wlan0

#end of file

Ik heb mijn echte public key (waarschijnlijk geproduceerd door wpa_supplicant op basis van het ingegeven wpa wachtwoord) hier vervangen door je-public-key en mijn echte netwerk naam door je-netwerk-naam.

- Ubuntu 8.10 geïnstalleerd naast Mandriva, althans dat was de bedoeling. Bij de installatie heeft de Ubuntu installer een deel van mijn Mandriva installatie opgegeten. Die werkt dus niet meer.
- Geprobeerd met ndisgtk het draadloze netwerk op gang te krijgen. Dat lukte dus niet.
- De file /etc/network/interfaces vervangen door de file zoals hierboven aangegeven. (Waarschijnlijk is die nu meer veranderbaar door de netwerk manager.)
- De pc opnieuw opstarten en welja, na enige minuten aarzeling begon de pc contact te maken het het draadloze netwerk.
- UbuntuStudio geinstalleerd met

 sudo apt-get update && sudo apt-get install ubuntustudio-desktop ubuntustudio-audio ubuntustudio-audio-plugins ubuntustudio-graphics ubuntustudio-video linux-rt

(allemaal op een regel)

De verbinding met het draadloze netwerk bleef bestaan, ook na opnieuw opstarten.

Observaties:
- werkt voor een desktop die maar met één netwerk verbonden hoeft te worden. De netwerkmanager rechtsboven in het opstartscherm geeft aan dat er geen verbinding is met een netwerk. Waarschijnlijk gaat op het werken met een bedrade verbinding een probleem worden. Dan met de file /etc/network/interfaces weer met de hand aangepast worden.
- de eerste paar keren duurde het opstarten de verbinding met het draadloze netwerk lang. (een paar minuten naar mijn gevoel.) Dat is na een aantal keren opstarten van de pc niet meer het geval.

Verwondering!

Wat mij betreft dus opgelost!

Met vriendelijke groet
Klater