Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine  (gelezen 3498 keer)

Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #25 Gepost op: 2017/01/04, 18:31:15 »
Zoals ik eerder al aan gaf ligt het voor beroepsfotografen heel simpel.

Als je niet buiten de professionele kringen wilt vallen moet je gewoon een recente mac hebben met de recentste volledige versie photoshop. En dan ben je snel 10.000 euro verder.
En dit is niet alleen binnen de fotografen, maar dat zijn eisen die gesteld worden door opdrachtgevers, en dan heb je gewoon weinig meer te kiezen.

Zelfs de 'gewone fotograaf' op de hoek van de straat kan met gimp meer dan genoeg uit de voeten.
Laat mij een foto maken binnen een ontwerp (bv poster), bewerken, en er is geen professionele fotograaf die aan mijn werk kan zien of ik het met gimp gemaakt heb of met photoshop. En ook de drukkerijen kunnen er gewoon mee overweg. Zoals in de praktijk ook al vaak gebleken is.  =D

En dit zegt iemand die beroepsmatig vele jaren binnen grafische kringen rond gehangen heeft. Kringen waarbinnen zich wereldwijd vermaarde beroeps-fotografen bevinden, maar ook vooraanstaande hoog aangeschreven internationaal opererende ontwerpstudio's tot drukkerijen, en alle zich daar tussen bevindende stappen (zoals drukplaatmakers e.d.).
De namen die ik kan noemen (maar niet doe) zullen deze informatie bevestigen.
Neem maar van mij aan dat gimp prima voldoet tot op hoog niveau voor niet gebonden is aan hoge professionele eisen gesteld door opdrachtgevers.

Je zit alleen met een probleem als mijn vrouw van haar hobby werk wil maken kan ze helaas op haar Cv niet met gimp aankomen.

Is dus een correcte conclusie. (kun je later wel alsnog stiekem op gimp werken en ps alleen voor de cv gebruiken).
Maakt mij wel benieuwd naar de overige apparatuur. Wat voor camera gaat je vrouw gebruiken als beroepsmatig fotograaf?
En wat voor werk gaat ze maken? Voor welk soort opdrachtgevers?
« Laatst bewerkt op: 2017/01/04, 21:35:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

  • Lid
Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #26 Gepost op: 2017/01/04, 20:24:24 »
Er zijn enkele professionele fotografen die economische belangen hebben bij Gimp door b.v workshops te geven puur om zelf het hoofd boven water te houden.
De meeste (eenmans of  startende) ondernemers hebben het economisch zwaar, een workshop Gimp is misschien laagdrempelig voor de hobby fotograaf en een leuke manier voor de professionele fotograaf om wat bij te verdienen.
En dit schreef iemand die al jaren met professionele fotografen persoonlijk kent en regelmatig spreekt.   :D

De portable (illegaal) Photoshop  v5 via Wine  draait snel en zonder gebruik van speciale plug-in's foutloos.

Even een tip: heb je Fotoxx al geprobeeerd??  Zeer de moeite waard om eens te proberen in Ubuntu.
De laatste versie: https://launchpad.net/~dhor/+archive/ubuntu/myway/+packages

Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #27 Gepost op: 2017/01/04, 21:26:39 »
Er zijn enkele professionele fotografen die economische belangen hebben bij Gimp door b.v workshops te geven puur om zelf het hoofd boven water te houden.
Hallo Rikrik, dit is rijkelijk vaag en daardoor niet steekhoudend. "Enkele pro-fotografen met economische belangen om hun hoofd boven water te houden"? Vast wel. Wie, waar, etc.

De meeste (eenmans of  startende) ondernemers hebben het economisch zwaar
O ja, waar heb je dat vandaan?

De portable (illegaal) Photoshop  v5 via Wine  draait snel en zonder gebruik van speciale plug-in's foutloos.
PS5, dat is 1995 toch of daaromtrent? 20+ jaar geleden! :-)

Even een tip: heb je Fotoxx al geprobeeerd??  Zeer de moeite waard om eens te proberen in Ubuntu.
De laatste versie: https://launchpad.net/~dhor/+archive/ubuntu/myway/+packages
Volgens mij een schoolvoorbeeld van slechte rotzooisoftware, neem me niet kwalijk...

Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #28 Gepost op: 2017/01/04, 21:51:18 »
De portable (illegaal) Photoshop  v5 via Wine  draait snel en zonder gebruik van speciale plug-in's foutloos.
PS5, dat is 1995 toch of daaromtrent? 20+ jaar geleden! :-)

Ja. Dat komt lekker professioneel over op je CV en in je portefolio.  =D
En met illegaal moet je al helemaal niet aan komen als je zakelijk bezig bent. Weet je hoeveel boete daar op staat? En dat wordt gecontroleerd hè, of je zakelijke software geregistreerd is. Ik ken verschillende ondernemers die er voor hebben moeten bloeden.

Trouwens ook vreemd. Een fotograaf die op niveau mee draait verdiend gewoon genoeg om een nieuwe mac met PS te kunnen betalen, en elke paar jaar te vervangen. Dat verdient zichzelf dubbel en dwars terug.

Als je niet buiten de professionele kringen wilt vallen moet je gewoon een recente mac hebben met de recentste volledige versie photoshop. En dan ben je snel 10.000 euro verder.
En dit is niet alleen binnen de fotografen, maar dat zijn eisen die gesteld worden door opdrachtgevers, en dan heb je gewoon weinig meer te kiezen.

En alles daar onder wordt als 'niet professioneel' gezien en dan tel je toch niet volwaardig mee, waardoor een gimp niet onder doet voor ps5 of een recente PS onder windows, zolang je aangeleverde werk maar deugdelijk te verwerken is.
Want ze willen dan wel dat je het in een recente PS maakt, maar als het aangeleverde bestand gewoon voldoet aan de verwerkingsnormen en kwaliteitseisen interesseert het ook niemand meer welk programma je er voor gebruikt.  ;)
Zelf heb ik ooit nog eens ontwerpen aangeleverd met een verouderde versie PhotoStyler (opgegaan in PS) omdat het even niet anders kon, en dat is ook allemaal gewoon verwerkt.

En aangezien de vrouw van L.P. toch al onder windows werkt en geen mac overweegt maakt het geen drol uit.

En dit schreef iemand die al jaren met professionele fotografen persoonlijk kent en regelmatig spreekt.   :D

De hierboven genoemde contacten zijn ook persoonlijk. Sterker nog, vele jaren zakelijk en regelmatig te noemen binnen werkkring. En sommigen zelfs persoonlijk bevriend en regelmatig op visite. Elke week weer in grafische kringen op topniveau zowel binnen als tot buiten NL. 8-)
Ik ben geneigd wat namen te gaan noemen, maar ik doe het niet.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/04, 22:00:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #29 Gepost op: 2017/01/04, 22:06:02 »
Nog wat. PS onder win? PS op mac? Gimp?
Professioneel werken?

Ik heb nog niemand iets horen zeggen over kalibreren. "Wasda??" =D
Dat alleen al is professioneel gezien noodzakelijk en kost een dikke duit om dat te laten doen want een dag of wat werk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #30 Gepost op: 2017/01/04, 23:50:13 »
Hoi Rabbit,

Ik heb nog niemand iets horen zeggen over kalibreren. "Wasda??" =D
Dat alleen al is professioneel gezien noodzakelijk en kost een dikke duit om dat te laten doen want een dag of wat werk.

Dan toch maar even mijn reactie #24 lezen, zou ik zeggen. Daarin haal ik het verschijnsel schermkalibrator aan. Ik heb er trouwens eentje. Gekregen, want hij deed het niet meer in de huidige OS versies. Geen driver. Behalve dan in Linux  =D , daar weer wel. En dan komt het hoofdstuk kalibreren ook in mijn artikel genoemd in reactie #24 uitgebreid aan bod met daarin ook geschetst hoe en waarom een prof dat nodig heeft.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #31 Gepost op: 2017/01/05, 13:25:32 »
Hoi Rabbit,

Ik heb nog niemand iets horen zeggen over kalibreren. "Wasda??" =D
Dat alleen al is professioneel gezien noodzakelijk en kost een dikke duit om dat te laten doen want een dag of wat werk.

Dan toch maar even mijn reactie #24 lezen, zou ik zeggen. Daarin haal ik het verschijnsel schermkalibrator aan. Ik heb er trouwens eentje. Gekregen, want hij deed het niet meer in de huidige OS versies. Geen driver. Behalve dan in Linux  =D , daar weer wel. En dan komt het hoofdstuk kalibreren ook in mijn artikel genoemd in reactie #24 uitgebreid aan bod met daarin ook geschetst hoe en waarom een prof dat nodig heeft.

groet,

Just

Ik heb het niet over een simpele schermkalibratie.  ;)  Dat is voor een fotograaf onvoldoende tot zelfs slecht te noemen is.
Een professioneel fotograaf/ontwerper heeft zijn hele systeem gekalibreerd naar de vastgestelde normen. Dat is echt wel iets anders (en stukken ingewikkelder) dan een schermpje kalibreren.

Kijk, dan zijn we aan het praten op het niveau van professioneel werken.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 13:27:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #32 Gepost op: 2017/01/05, 14:36:24 »
Hoi Rabbit,

Ik staak deze discussie.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #33 Gepost op: 2017/01/05, 14:46:41 »
Hoi Rabbit,

Ik staak deze discussie.

groet,

Just

Ik voer geen discussie. Ik geef alleen aan wat voor professionele grafici van belang is.
En alle (rand) apparatuur op elkaar en vooral op de extern vastgestelde normen kalibreren is een hele belangrijke. Je zou toch niet willen dat jou pakkend rood in je ontwerp in het drukwerk zacht roze wordt.  =D

Eigenlijk wil ik ook met deze discussie stoppen.
Er worden doorlopend argumenten aangehaald richting 'professioneel werken' terwijl het eigenlijk gewoon nog gaat over hobbymatig tot semi-professioneel gebruik. En in die hele hobbymatige opzet (waar overigens niets mis mee is hoor) klopt weer wat ik zeg dat het dan geen drol meer uit maakt of je PS of Gimp gebruik onder welk os dan ook.
Dan gaat dit hele topic en de discussie die er in gevoerd wordt eigenlijk nergens meer over.

Wil je professioneel werken en dit ook in je cv mee kunnen nemen als krachtig verkoopargument dan zit er simpelweg niets anders op dan investeren in een nieuwe mac, recentste versie PS, en kalibreren. En dan dit elke paar jaar herhalen zodat je up to date blijft (kalibreren moet trouwens vaker gecontroleerd worden).
Pas dan ben je serieus professioneel bezig en wordt je in de grafische wereld en bij de klanten serieus genomen. Kost een paar centen, maar dat verdien je dan ook terug.

Met minder kun je ook prima mooi werk afleveren (óók met gimp). Maar het zal altijd minder toevoegen aan je cv en je professionaliteit binnen grafische kringen twijfelachtiger maken.
Ik zou dan ook [ontopic] in mijn cv nooit vermelden dat ik PS (en zeker geen illegale 5) onder wine in linux gebruik. =D Dan zou ik het beperken tot 'Ruime ervaring met PS' (en dan kun je ondertussen desnoods stiekem lekker met gimp werken).

Dit is een ontopic antwoord op de situatie zoals deze voorgelegd wordt. Vanuit ruime jarenlange ervaring met de grafische wereld en hun klanten op hoog niveau, dus een gepast advies. Ik heb er vaak genoeg bij gestaan hoe er over bepaalde grafici geoordeeld (lees: uitgelachen) werd omdat zij niet op het niveau van de normen werkten en leverden.
Dit is het laatste wat ik er over zeg. Zo zit het nu eenmaal in elkaar en mooier kan ik het niet maken. En iedereen kan er mee doen wat hij wil, of niet (mij ook best).
Uiteindelijk hoop ik dat ik leerzame informatie verschaf en dat iemand er zijn voordeel mee kan.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 15:08:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #34 Gepost op: 2017/01/05, 16:09:40 »
Discussie: uitwisseling van gedachten, meningen (volgens van Dale)

Check.

Doe nou maar rustig aan, Rabbit. Je hebt je argumenten prima naar voren gebracht.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #35 Gepost op: 2017/01/05, 17:44:38 »
Er zijn enkele professionele fotografen die economische belangen hebben bij Gimp door b.v workshops te geven puur om zelf het hoofd boven water te houden.
Hallo Rikrik, dit is rijkelijk vaag en daardoor niet steekhoudend. "Enkele pro-fotografen met economische belangen om hun hoofd boven water te houden"? Vast wel. Wie, waar, etc.
De concurrentie is moordend, niet alleen maar voor enkele fotografen.
De meeste (eenmans of  startende) ondernemers hebben het economisch zwaar
O ja, waar heb je dat vandaan?
Voor een fulltime professioneel fotograaf is het lastig om geld te verdienen, zelfs de fotografen die ik ken en die voor grote bedrijven werken zien hun inkomen alleen maar dalen,  een inkomen onder het bijstandsniveau, nodigt uit om te beginnen met workshops etc. Deze informatie heb ik van  fotografen die al jaren in het vak zitten.
De portable (illegaal) Photoshop  v5 via Wine  draait snel en zonder gebruik van speciale plug-in's foutloos.
PS5, dat is 1995 toch of daaromtrent? 20+ jaar geleden! :-)
Photoshop CS5 Extended portable draait sneller in Linux dan in windows en is nog niet zo oud ;)
Even een tip: heb je Fotoxx al geprobeeerd??  Zeer de moeite waard om eens te proberen in Ubuntu.
De laatste versie: https://launchpad.net/~dhor/+archive/ubuntu/myway/+packages
Volgens mij een schoolvoorbeeld van slechte rotzooisoftware, neem me niet kwalijk...
De laatste versie van Fotoxx heeft me aangenaam verrast, bijzonder leuk speelgoed voor de hobbyfotograaf.

Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #36 Gepost op: 2017/01/05, 18:34:10 »
Misschien is het goed om TS eerst eens te vragen wat hij/zij precies wil en wat zijn/haar wensen zijn...   :)
Voordat we helemaal los gaan op oplossingen voor andere problemen...  ???

Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #37 Gepost op: 2017/01/05, 18:54:07 »
Volgens mij is de vraagstelling best duidelijk.
Kort samengevat:
  • Hij wil PS onder wine draaien maar PDapp.exe werkt niet mee.
  • En zijn vrouw wil win PS aan de gang zien om dat in haar CV te vermelden.
  • En Gimp zou geen optie zijn want 'niet professioneel genoeg' op de CV.

En punt 1 en 2 zijn conflictmatig richting een oplossing waardoor 3 alsnog gewoon een prima gelijkwaardige optie kan zijn.
Punt 1 is mogelijk wel individueel op te lossen. En punt 2 kan altijd toegepast worden, al twijfel ik sterk over het nut daarvan richting het gestelde doel.

@just. Ik ben rustig, al was het daar binnen richting top. Het is alleen zo'n non discussie aan het worden rondom dat 'professioneel' wat toch al geen issue is omdat daar hoe dan ook op ingeleverd wordt.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 19:08:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline carbon

  • Lid
Re: Adobe photoshop cc 14 installeren in wine
« Reactie #38 Gepost op: 2017/01/05, 21:20:10 »
Wie weet even zosnel hoe ik de laatste van Fotoxx voor Debian kan installeren, mij lukt 14.9 wel van  Fotoxx maar die mist de afbeeldingen in het venster. Lijkt mee een zeer leuk en snel programma.

[antiX16  Deb 8 32bit]

Kan niet veel over Fotoxx vinden...
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS