Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek  (gelezen 3987 keer)

Offline kurvink

  • Lid
Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Gepost op: 2014/01/30, 12:52:20 »
Goedenmiddag,

Vanmorgen mijn  Thunderbird geopend en alles was weg. Mailaccounts, mappen en thunderbird adresboek. Wel heb ik nog 3 andere adresboeken over.

Nu heb ik nog wel alles op een USB staan, maar dat is enkele weken oud.

Heb ook Thunderbird in sync staan met Ubuntu one.

Hoe ik van ubuntu one terugmoet in mijn thunderbird geen idee.

Heb wel inmiddels thunderbird opnieuw geinstalleerd en alles er terug ingezet maar kom dus niet verder dan de 3 adresboeken die er instaan.

Heb al wat gelezen over dat het profiel misschien niet wordt gevonden maar ik kom er verder niet uit.

Wie kan mij helpen ?

Met vriendelijke groeten
Ad

Re: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/30, 14:53:49 »
Het is onduidelijk wat hier is gebeurd. Omwille van het begrip geef ik wat algemene informatie.  Hopelijk kan je daar wat mee of wordt mogelijk duidelijk wat er is gebeurd.

Thunderbird bestaat uit de applicatie en het profiel. Als je Thunderbird voor de 1e keer installeert én gebruikt wordt er automatisch een profiel aangemaakt. Die staat in je HOME map in de (onzichtbare) map genaamd .thunderbird. De applicatie kan je opnieuw installeren maar dan maakt het gebruik van het reeds aanwezige profiel. Dat profiel is dus de sleutel tot succes. 

Open Nautilus en met de toetscombinatie "CTRL + h" maak je de onzichtbare mappen weer zichtbaar. Zoek nu naar de profielmap van Thunderbird. Die map heet .thunderbird (er staat dus een punt voor).

Je kan die huidige map .thunderbird veilig hernoemen naar bijv. .thunderbird-bak. Start nu Thunderbird nog niet op! Als je dat wel zou doen dan wordt er een nieuw profiel aangemaakt. Daar staat dan niets in want je moet dan jouw Thunderbird opnieuw configureren, mail ophalen etc.

Als je dus een backup hebt van jouw profiel dan kan je in ieder geval dat profiel terug zetten vanaf USB. Een kwestie van kopiëren van de .thunderbird vanaf USB naar je HOME map. Als je dan Thunderbird opent is alles weer zichtbaar. Mail en adressen die zijn aangemaakt na de backupdatum zijn natuurlijk niet aanwezig.

Als je ook een volledige kopie van .thunderbird hebt gemaakt op Ubuntu One dan kan je proberen die daar vanaf te downloaden om die versie terug te zetten in je HOME map. De vraag is natuurlijk of die versie niet gelijkwaardig is aan het profiel waar schijnbaar van alles op was gewist.

Het is dus altijd verstandig (maar daar heb je nu niets aan) om regelmatig een backup te maken van die .thunderbird map. Gewoon kopiëren naar een andere schijf is voldoende.
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline kurvink

  • Lid
Re: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/30, 16:12:36 »
@ Digiplace

Dank voor je reactie. Helaas vertel je me niks nieuws. Heb die stappen ook ondernomen maar de oude mails en het betreffende adresboek worden niet ingeladen. Ik kan ze allemaal wel feilloos vinden in de backup en heb ze ook zoals het hoort in het nieuwe profiel gezet. Ik denk dat er iets mis is in de prefs.js, daar heb ik er wel 4 van en eentje geeft de melding dat er een conflict is. De map heet prefs.js u1 conflict.

Het moet een klein dingetje zijn want ben er jaren bezig met ubuntu en thunderbird en heb de nodige notebooks versleten en het hele spul altijd zonder problemen via een usb stick overgezet.

Nog meer ideeen ?

M v gr
Ad

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/30, 18:00:59 »
Maak dan eens een nieuw profiel aan door het profiel te hernoemen en thunderbird op te starten. Sluit thunderbird dan af, en kopieer alles van je profiel op USB over, behalve het prefs.js bestand als je denkt dat dat het probleem is.

Werkt dat niet, probeer dan selectief enkel je adresboek en mogelijk je mails naar een nieuw profiel over te zetten. Vooraf moet je dan wel je serverinstellingen eens nieuw aanmaken.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/30, 18:01:37 »
Staan er soms meer xxxxxxxx.default mappen in ~/.thunderbird  ?
In het bestand ~/.thunderbird/profiles.ini moet de juiste  xxxxxxxx.default staan om de oude versie een op een over te nemen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline kurvink

  • Lid
Re: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/01, 10:29:16 »
@vanadium - Ik heb thunderbird gesunct met Ubuntu one en heb de inhoud daarvan naar een USB gezet. Vervolgens heb ik de handeling uitgevoerd zoals je hebt beschreven. Resultaat hetzelfde. Alle adresboeken staan erin behalve het thunderbiord adresboek. Mails en mappen komen niet mee. Heb ook geprobeerd de mails separaat over te zetten maar ze komen er niet in. Althans in de map . thunderbird staan ze wel maar worden niet zichtbaar in thunderbird.

@ De Baas - Heb thunderbird verwijderd en er opnieuw opgezet, Vervolgens mijn oude profiel erin. Naam oude profiel veranderd in naam nieuw profiel en het nieuwe profiel verwijderd. Lost niets op. Heb deze handeling in het verleden wel meer uitgevoerd bij het switchen van pc en dat ging altijd goed.

Ik werkt nu 4 jaar naar Ubuntu en tot volle tevredenheid. Al aardig wat problemen opgelost met hulp van diverse internetfora, maar ik denk dat ik nu toch maar eens naar een steunpunt toe moet. Ik woon in Rilland-Bath. Weet iemand een steunpunt in de buurt of hoe ik dat kan vinden ? Het is vrij lastig zo door te werken zonder het belangrijkste adresboek. DE oude mails in de mappen had ik ook graag terug. Ik denk niet dat ik wat kwijt ben aangezien ik nu wel alles weer binnenkrijg en ze op de server voor 4 weken laat staan, IMAP, dus zelfs met opnieuw thunderbird eropzetten komen die weer terug. Maar ik weet nu toch echt niet meer waar het aan kan liggen.

Vreemd wel dat het thunbderbirdadresboek enkel niet meer komt. Enig idee of daar iets van een versleuteling inzit die tot de weg naar een oplossing zou kunnen leiden?


Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/01, 15:26:55 »
Ik heb het gevoel dat er wat verkeerd gegaan is met je Ubuntu one synchronisatie, en dat het profiel beschadigd is geraakt. Als het ook die kopie is die nu op een USB staat, dan is de fout meegekomen.

Controleer echter eerst of je thunderbird bestanden nog de juiste eigenaar hebben. Zeker voor mail moet de eigenaar juist zijn: rechten voor anderen staan immers helemaal dicht.

Ik gebruik nu al vier jaar lang hetzelfde thunderbird profiel in elke nieuwe Ubuntu installatie, en alles komt steeds probleemloos mee. Ik heb mijn thunderbird profiel ergens onder mijn Documents staan, zodat die steeds mee gebackupped wordt samen met mijn documenten. Bij elke nieuwe installatie maak ik dan in mijn home directory een symbolische link .thunderbird aan, zodat thunderbird meteen mijn oude profiel gebruikt en ik niets opnieuw moet instellen.

Gaat het mis, dan is het best een nieuw profiel aan te maken, en selectief data van je vorige profiel over te kopiëren. Maar dan moet je weten wat waar moet komen.
Het standaard adresboek van thunderbird is /home/$USER/.thunderbird/<willekeurige cijfers/letters>.default/abook.mab
Lokaal opgeslage mail staat onder de folder /home/$USER/.thunderbird/<willekeurige cijfers/letters>.default/Mail. Daarin heb je Local Folders en "smart mailboxes". Onder Local Folders staat je mail opgeslagen in één groot mbox bestand per folder. De Thunderbird folder "Inbox" bijvoorbeeld komt overeen met een bestand "Inbox". Van zodra je daar een ander geldig mbox bestand zet, vb "Archief", dan zal Thunderbird automatisch hiervoor het indexbestand Archief.msf aanmaken en dat tonen als een folder "Archief".

Offline kurvink

  • Lid
Re: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/03, 08:55:38 »
@ Vanadium

Lijkt mij inderdaad logisch.

Waar vind ik de eigenaar of rechten rechten van de bestanden ?

Voor wat betreft de adresboeken daar heb je gelijk in,  abook staat er gewoon in en is dus meegekomen, nog twee andere ook enkel mijn thunderbirdadresboek komt niet tevoorschijn. Zal dus waarschijnlijk wel zijn wat je aangeeft.

Zal het nakijken zodra ik weet waar ik dit kan vinden. Alvast bedankt.


Offline kurvink

  • Lid
Re: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/04, 13:30:34 »
Ben inmiddels iets verder. In .thunderbird stond een Local Folders -1 en daar haalde hij de info uit en aangezien deze leeg was kwam er ook niet zichtbaar. Heb deze dan ook verwijderd en als local directory Local Folders aangeduid.
Hierna had ik al mijn mappen weer terug. Ik mis nu misschien nog een tiental mails maar dat is van minder zorg.

In .thunderbird heb ik drie adresboeken staan tw : abook.mab, history.mab en impab.mab.
De eerste twee komen wel terug in TB, maar de derde, en daar zitten de meest belangrijke in, is niet te vinden.
De eigenaar en rechten kloppen, zijn in elk geval dezelfde als met de ander twee mappen.
Mijn idee is nu eigenlijk deze impab.mad samen te voegen met een andere of deze map op een of andere manier te koppelen aan TB. Zoals gezegd hij staat in .thunderbird maar krijg em niet zichtbaar in het werkscherm.

Ideetjes ??

Offline kurvink

  • Lid
Re: Thunderbird Mails weg alsook thunderbird adresboek
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/05, 12:28:05 »
Opgelost.

De adresboeken die ik wel had heb ik er een leeggemaakt de inhoud naar een andere en heb daarna in de profile folder deze .mab geleegd en de inhoud van de .mab die niet meekwam eringekopieerd. Misschien niet de meest logische oplossing maar alles werkt wel weer.